Fra g til mol

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Har en oppgave der jeg skal finne pH-verdien i en bufferløsning av 8,3 g HCOOH og 16,3 g NaHCOO fortynnet til 1,0 L løsning.
Er det ikke slik at Mm*g= mol? Får veldig store tall når jeg gjør dette. Skjønner ikke hva som må gjøres. Er det noen som kan hjelpe?
Gjest

Lurer på en ting til. I en oppgave der vi har 0,70 L eddiksyre-acetat-buffer som inneholder 0,28 mol CH3COOH og 0,21 mol NaCH3COO, er det slik at vi skal bruke n=c*v eller c=n/v for å finne startkonsentrasjonen? Ser at resultatet blir det samme uansett hva jeg velger å bruke. Er det virkelig ingen forskjell?
Gjest

Ignorer andre innlegg, ser at jeg skrev feil.
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Har en oppgave der jeg skal finne pH-verdien i en bufferløsning av 8,3 g HCOOH og 16,3 g NaHCOO fortynnet til 1,0 L løsning.
Er det ikke slik at Mm*g= mol? Får veldig store tall når jeg gjør dette. Skjønner ikke hva som må gjøres. Er det noen som kan hjelpe?

stoffmengde = masse/ molarmasse eller n= m/mm
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

$n=\frac{m}{mM}$
Svar