Når vil bil B ta igjen bil A? (Fysikk 1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 05/10-2018 20:36

Hei!

Jeg går et halvårig realfagsforkurs, og har nettopp begynt med matematikk og fysikk. Sliter litt med denne oppgaven her:

To biler A og B starter samtidig fra samme sted og beveger seg rettlinjet i samme retning.
Bil A har en konstant fart på 5,0 m/s, mens bil B har startfarten null og en konstant akselerasjon på 1,0 m/s.

Bil B når igjen bil A etter hvor mange sekunder?

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tenke. Kanskje noen kan gi meg et dytt i riktig retning? Ønsker jo gjerne å forstå :mrgreen:
Gjest

Bil A vil bevege seg 5m/s. Det betyr at etter t sekund har bil A beveget seg $s = 5t$
Bil B vil bevege seg $s = v_0 t + 1/2 a t^2$ Du vet startfarten og akselerasjonen.
Bil B har tatt igjen bil A når begge har beveget seg samme strekning.
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 05/10-2018 20:36

Gjest skrev:Bil A vil bevege seg 5m/s. Det betyr at etter t sekund har bil A beveget seg $s = 5t$
Bil B vil bevege seg $s = v_0 t + 1/2 a t^2$ Du vet startfarten og akselerasjonen.
Bil B har tatt igjen bil A når begge har beveget seg samme strekning.
Jeg vet at [tex]V_{0}=0[/tex], så da blir vel likningen til bil B [tex]s=\frac{1}{2}at^{2}[/tex]. Blir det riktig å tenke slik:

[tex]5t=\frac{1}{2}t^{2}[/tex]
[tex]t^{2}-10t=0[/tex]
[tex]x=10 \vee x=0[/tex]

Bil B tar igjen bil A etter 10 sekunder? Det er riktig svar i fasiten i hvert fall. Eller har jeg bare hatt "flaks" med utregningen her, hehe. Det er lenge siden jeg har hatt matematikk, så er ikke helt stødig der heller enda.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

aferese skrev:
Gjest skrev:Bil A vil bevege seg 5m/s. Det betyr at etter t sekund har bil A beveget seg $s = 5t$
Bil B vil bevege seg $s = v_0 t + 1/2 a t^2$ Du vet startfarten og akselerasjonen.
Bil B har tatt igjen bil A når begge har beveget seg samme strekning.
Jeg vet at [tex]V_{0}=0[/tex], så da blir vel likningen til bil B [tex]s=\frac{1}{2}at^{2}[/tex]. Blir det riktig å tenke slik:
[tex]5t=\frac{1}{2}t^{2}[/tex]
[tex]t^{2}-10t=0[/tex]
[tex]x=10 \vee x=0[/tex]
Bil B tar igjen bil A etter 10 sekunder? Det er riktig svar i fasiten i hvert fall. Eller har jeg bare hatt "flaks" med utregningen her, hehe. Det er lenge siden jeg har hatt matematikk, så er ikke helt stødig der heller enda.
korrekt det, fordi ved t = 10 sec:

[tex]s_A=5*10\,(m)=50\,(m)[/tex]
og
[tex]s_B=0,5*10^2=50\,(m)[/tex]

som er like...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
aferese
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 05/10-2018 20:36

Takk for hjelpen begge to :mrgreen:
Svar