Atomfysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg har prøve om atomfysikk snart og synes teorien er vanskelig å forstå. Kan noen hjelpe meg? :)

Hva bruker man disse formlene til?
1) E = hf
2) En = - B/n2

1) Brukes denne formelen til å regne ut energien til et foton eller energien til em-stråling?
2) Brukes denne formelen til å regne ut energien i et skall? Eller energimengden som må tilføres for at den skal flyttes/hoppe (f.eks fra skall 1 til skall 2)

(Hvordan kan jeg bruke disse formlene i regning?)

Er veldig forvirret! Tusen takk på forhånd for hjelp! :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Den første formelen $E=hf$ kalles Planck-Einstein relasjonen. Her er $E$ energien til et foton, $h$ ($\approx 6.63 \cdot 10^{-34} \, \text{Js}$) er Planckonstanten, og $f$ er fotonets frekvens. EM-stråling er, i alle fall så vidt jeg husker fra fysikk 1, egentlig kun en strøm med fotoner. Altså regner du jo på en måte på EM-stråling her, bare at du ser på hvert foton alene.

Den andre tror jeg gir energinivået i et gitt skall i hydrogenatomet.

Er en stund siden jeg hadde fysikk 1, så dette er med forbehold om feil. Er milevis langt bedre fysikere her på forumet enn meg! Hvis du har noen spesifikke oppgaver er det også lettere å svare på de enn å gi et generelt svar (ift. til det siste spørsmålet ditt).
Svar