Atomfysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

Hei, jeg jobber nå med atomfysikk og forstår ikke det grunnleggende. Her er noen raske spm :) Trenger selvfølgelig ikke svare på alle. All hjelp hjelper! Tusen takk :D

Spørsmål:
1) Hva skjer når et elektron blir eksitert?
Går elektronet fra f.eks skall 1 til 2?
Eller går det fra f.eks skall 1 til 2 og hopper tilbake til skall 1?
2) Når gir atomet ut et foton?
3) Hvorfor blir et elektron eksitert?
Er det fordi den blir tilført en mengde energi?
4) Er mengden tilført energi lik energi til fotonet?
Sist redigert av cookies den 16/01-2019 19:28, redigert 1 gang totalt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dette er typiske definisjonsspørsmål, og definisjoner finnes allerede veldig lett tilgjengelig på tusenvis av steder, blant annet i pensumboka di.

Hva er det nøyaktig du lurer på?
Bilde
cookies
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 21/10-2018 12:36

Jeg forstår ikke h hvordan elektroner oppfører seg. Jeg har sett på nett og i læreboka, men finner ikke svar. Oppgavene blir veldig vanskelig når jeg ikke forstår:
Hva det er som skjer med et elektron når det blir eksitert?
- Går da elektronet fra f.eks skall 1 til 2, og blir i skall 2?
- Eller går det fra f.eks skall 1 til 2 og hopper tilbake til skall 1?

(Vanskelig å forklare, håper det gir mening)

Takk for hjelp! :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Til det opprinnelige spørsmålet ditt;
1) Når et elektron eksiterer hopper det opp til et høyere energinivå. For eksempel fra 1 til 2
2) Når elektronet emmiterer. Da «hopper» elektronet ned til et lavere energinivå, og gir fra seg energiforskjellen mellom disse to nivåene i form av å sende ut et foton.
3) Et elektron blir eksitert når det blir tilført energi til et atom. Da hopper elektron(ene) oppover i skall. Hvorfor dette skjer vet jeg ikke. Legg merke til at energien som tilføres må være eksakt lik energiforskjellen mellom to skall for at elektronet skal eksitere.
4) Ja, og som over må energien til fotonet være akkurat likt energiforskjellen mellom skallene det skal «hoppe mellom».

Er en stund siden jeg har hatt fysikk 1, men hvertfall slik jeg husker det. Dette er nok også bare veldig simplifiserte måter å tenke på det på. Jeg regner med at kurs i kvantemekanikk på universitetet vil gi mye mer presise svar (kanskje også HVORFOR elektronene egentlig eksiterer). Ikke at du trenger å tenke på det nå, men hvis du velger å gå videre er det jo fint å vite hvor mye spennende du har i møte :)
Svar