Biologi 2 Eksamen 2019 vår

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

Hei folken!

Kan noen av dere dele hva dere svarte på flervalgsoppgavene?
dette svarte jeg:
1)A
2)B
3)D
4)B
5)A
6)A
7)B
8)D
9)D
10)B
11)C
12)C
13)D
14)D
15)A
16)B
17)C
18)B
19)D
20)C
21)C
22)B
23)A
24)C

Kan hende jeg husker feil, man jaja. Hva med dere?
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

abdi-1 skrev:Hei folken!

Kan noen av dere dele hva dere svarte på flervalgsoppgavene?
dette svarte jeg:
1)A
2)B
3)D
4)B
5)A
6)A
7)B
8)D
9)D
10)B
11)C
12)C
13)D
14)D
15)A
16)B
17)C
18)B
19)D
20)C
21)C
22)B
23)A
24)C

Kan hende jeg husker feil, man jaja. Hva med dere?

Lol, husker ikke. Men hva fikk du på oppgave 4 og den oppgaven å del 1 der du skulle identifisere faren til B?
abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

På del en med gelelektroferese-oppgaven fikk jeg at c mest sannsynlig var faren til b, fordi c hadde hele 6 felles molekyler med b. I tillegg til det hadde den 2 og 2 der molekylene vær ganske tette og samtidig parallell med b.

Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

abdi-1 skrev:På del en med gelelektroferese-oppgaven fikk jeg at c mest sannsynlig var faren til b, fordi c hadde hele 6 felles molekyler med b. I tillegg til det hadde den 2 og 2 der molekylene vær ganske tette og samtidig parallell med b.

Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Weee. Har det samme også. Vi får håpe at det går bra. Følte ikke at eksamen var spesielt vanskelig i år. Men jeg er mest redd for flervalget. Hvordan syns du det gikk?
abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

Stusser litt over flervalgsoppgavene, ikke alltid godt å vite. Men ellers gikk det kjempebra. Mislikte oppgave 5 d og e. De var alt for generelle til å kunne koble mot pensum og fagbegreper.

hva med deg hva satser du på?
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

abdi-1 skrev:Stusser litt over flervalgsoppgavene, ikke alltid godt å vite. Men ellers gikk det kjempebra. Mislikte oppgave 5 d og e. De var alt for generelle til å kunne koble mot pensum og fagbegreper.

hva med deg hva satser du på?
Satser på en 6-er jeg. Følge også at oppgave 5 d var litt generell, men tror det vil gå bra så lenge man nevner genflyt, genlager, flaskehals osv. Håper på at vi tenker på samme oppgave nå lol. Dd? hva sater du på?
abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

Seks er bra! Men foreløpig har jeg ingen behov for sekser, det går fint med en femer.
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

abdi-1 skrev:Seks er bra! Men foreløpig har jeg ingen behov for sekser, det går fint med en femer.
Ønsker vi satt i samme båt :lol: Jo flere seksere, jo lysere ser framtiden ut.
abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

Gjest

Banan skrev:
abdi-1 skrev:På del en med gelelektroferese-oppgaven fikk jeg at c mest sannsynlig var faren til b, fordi c hadde hele 6 felles molekyler med b. I tillegg til det hadde den 2 og 2 der molekylene vær ganske tette og samtidig parallell med b.

Oppgave 4 derimot beskrev jeg hele celleåndingen (alle de tre) og linket punkter der det krevdes O2 til oppgaven. kort: a) = 1-2 og 4-5 ble oksygen redusert. Mens i alle punktene utenom nr 6 ble atp produsert
Weee. Har det samme også. Vi får håpe at det går bra. Følte ikke at eksamen var spesielt vanskelig i år. Men jeg er mest redd for flervalget. Hvordan syns du det gikk?
Svarte at i 1, 4 og 5 ble oksygen redusert, mens i 2 og 6 ble atp ikke produsert? Hvorfor blir atp produsert i 2 og oksygen redusert?
abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

02 avtar ikke direkte kommenterte jeg, men at delingen av glukose ville resultert i at NADH blir produsert og dermed at den kan videre delta i den oksidative foforblabla som krever oksygen.
abdi-1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 27/05-2019 14:58

Hva svarte du på flersvarsoppgaven?
Nerd1

abdi-1 skrev:02 avtar ikke direkte kommenterte jeg, men at delingen av glukose ville resultert i at NADH blir produsert og dermed at den kan videre delta i den oksidative foforblabla som krever oksygen.
Men oksygengass vil vel ikke minke i glass 2 når dette inneholder glukose og mitrokondrier? Så vidt jeg forstår har ikke mitokondriet enzymene nødvendig for å bryte ned glukose - ergo vil det ikke benyttes noe oksygengass. Ei heller produksjon av ATP.

Forøvrig ligger fasit på flervalgsoppgaver ute på udir.no nå hvis dere ikke alt har sett det :D
baluba

Jeg fikk dette på denne oppgaven, er jeg i nærheten av noe? :oops:

1. Torsken som er heterozygot for begge egenskapene har genotypen ABab. Torsken
med kort skjedd og både små og store prikker er heterozygot for skjegg-genet og
homozygot for prikke-genet. Dette gir genotypen Aabb.

2. For at avkommet skal få fenotypen langt skjegg og bare små prikker må den være
homozygot for allel a og enten heterozygot (Bb) eller homozygot for den dominante
varianten av skjegg-genet (BB). Av kryssningsskjema ser vi at dette er aktuelt for 1:8,
ergo er det 12.5% sjanse for avkom med den aktuelle fenotypen.

AB Ab aB ab
Ab ABbA AbAb aBAb abAB
ab ABab Abab aBab abab

D) Dersom genene er koplet må allel a og b ligge på samme kromosom. Sidene genene er
koplet og altså sitter på samme kromosom, blir de nedarvet sammen. Det måtte da blitt
produser kjønnsceller med enten genotypen AB eller ab (se figur 2).
Gjest

Når får man karakteren tilbake?
Svar