Friksjon mellom kloss og bord

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Plingaas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/11-2019 16:17

En kloss har en startfart på 2.55m/s og stopper etter å ha reist 1,08 meter. Det er bare friksjonskraften som virker på klossen, ikke luftmotstand eller noe sånt. Hvordan kan jeg med fart og lengde regne ut friksjonskraften?

startfart = 2.55m/s
strekning = 1,08m
sluttfart = 0m/s

Jeg har ikke klart å komme fram til noe enda ettersom jeg ikke finner en løsning. Har fysikk 1 på skolen.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hint: Finn akselerasjonen til klossen, og bruk Newtons 2. lov (regner med at du vet massen til klossen?).
Fysikkgjest

Alternativ løysing: Energivurdering

Friksjonsarbeidet ( [tex]\left | W{_{R}} \right |[/tex] ) er lik tapet i kin.energi ([tex]\left | \bigtriangleup E_{k} \right |[/tex] )

R [tex]\cdot[/tex] s = E[tex]_{k.start}[/tex] - E[tex]_{k,slutt}[/tex]= [tex]\frac{1}{2}[/tex] m v[tex]_{0}^{2}[/tex] - 0



[tex]\Rightarrow[/tex]

R = [tex]\frac{\frac{1}{2}mv_{0}^{2}}{s}[/tex] = …………………………….
Gjest

SveinR skrev:Hint: Finn akselerasjonen til klossen, og bruk Newtons 2. lov (regner med at du vet massen til klossen?).
Ja massen er 0.1kg, tar jeg da bare og bruker tidløs formel og får:
v^2 = v0^2 + 2as
-(v0)^2 = 2as
-(v0)^2/2s = a
-((2.55m/s)^2)/(2*1.08m) = a
-(6.5m^2/s^2)/2.16m = a
a = 3m/s^2
Og siden jeg vet akselerasjonen kan jeg ta:
F = ma
F = 0.1kg * 3m/s^2
F = 0.3N

Er jeg på rett spor? Hvis vi sier at positiv retning er mot høyre blir det vel -0.3N.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Ja, det stemmer det :)

Eneste er at med positiv retning mot høyre så får du negativ akselerasjon, så du bør sette [tex]a = -3.0\,\mathrm{m/s^2}[/tex] (som er det du får om du ser nærmere på regnestykket ditt også).

Er også verdt å påpeke at vi har lov å bruke bevegelsesformelen her fordi akselerasjonen er konstant - det kan vi vite fordi den eneste kraften som virker er [tex]R[/tex], og den er konstant så lenge klossen glir.
Gjest

Fysikkgjest skrev:Alternativ løysing: Energivurdering

Friksjonsarbeidet ( [tex]\left | W{_{R}} \right |[/tex] ) er lik tapet i kin.energi ([tex]\left | \bigtriangleup E_{k} \right |[/tex] )

R [tex]\cdot[/tex] s = E[tex]_{k.start}[/tex] - E[tex]_{k,slutt}[/tex]= [tex]\frac{1}{2}[/tex] m v[tex]_{0}^{2}[/tex] - 0



[tex]\Rightarrow[/tex]

R = [tex]\frac{\frac{1}{2}mv_{0}^{2}}{s}[/tex] = …………………………….
Så da tar jeg bare:
R = ((m*(v0)^2)/2)/s
= ((0.1kg*6.5m^2/s^2)/2)/s
= (0.325J)/s
= 0.301N

Tusen takk! da fikk jeg samme svar som på andre måten også :)
Jeg skulle også finne friksjonstallet, gjør jeg bare det slik da? :
U = R/N
U = 3N/(0.1kg*9.81m/s^2)
U = 3N/0.981N
U = 0.307
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Jepp, det blir korrekt det for friksjonstallet!

[tex]\mu=\frac{R}{N}[/tex] og her er da [tex]N=G[/tex] siden klossen sklir flatt langs bakken og disse kreftene da må være like (nuller hverandre ut).
Plingaas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/11-2019 16:17

Okey! Tusen takk for hjelpen :)
Svar