NMR-kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
trengerhjelp333

Hei, kan noen vær så snill og gå gjennom stegene jeg må ta for å finne frem til molekylformel fra et NMR-spekter? Har sett video og lest men forstår ingenting.

Jeg har også spm om hva blir det kjemiske skiftet til CH2 i CH3-CH2-CH=O. CH3 blir 0.9-1.0 mens CH=O blur 9,4-10 men finner ingen tall til CH2.

TUSEN TAKK
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Du har molekylet

$CH_3-CH_2-COH$

Aldehyder pleier å gi en en singlett på rundt 9-10 ppm.

$-CH_2-$ ligger vedsiden av et elektronegativt O-atom og dermed vil man observere denne muligens ved 2-3ppm.
Her vil du se en kvartett. Da den har 3-H atomer som nabo.

$CH_3-$ vil du observere ved ca 1 ppm. og denne i form av en triplett. Dette fordi den har $CH_2$.

Stegene du må gjøre er å se hvor du får topper, og hva slags topp dette er (singlett, dublett, triplett etc.)
Deretter må du sette sammen molekylet basert på den informasjonen.
Ved å se en topp på 10 vet man at det er mest sannsynlig et aldehyd.

Det neste steget er å se på forholdet mellom toppene. I eksemplet $CH_3-CH_2-COH$, vil vi se integral på 3:2:1. Hvilket forteller deg at første inneholder 3 H-atomer, andre 2 H atomer og siste ett H-atom

Dette er veldig viktig da du kan ha molekyler som har symmetri, og dermed vil ikke antall topper representere antall C-atomer, og her spiller integralet en stor rolle.

Et eks. $CH_3-CH_2-CH_2-CH_3$
Man skulle tro dette ga 4 topper i et NMR-spekter, men man vil kun observere to topper, hvor forholdet vil være 4:6.

Jo mer man jobber med 1H-NMR desto mer forstår man, jeg anbefaler deg å gjøre flere oppgaver på dette, samt eksamensoppgaver.
Svar