Ball som kolliderer

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Ball som kolliderer

Innlegg Plingaas » 08/02-2020 22:53

Prøver å simulere en ball som kolliderer med en linje (som vi ser for oss ikke skal flytte på seg "rigid body"), men jeg er ikke sikker på hvordan ligningen for kollisjonen blir. Altså, hvordan finner jeg fartsvektoren til ballen etter kollisjonen? La til et vedlegg som viser problemet mitt.
Vedlegg
Capture.PNG
Capture.PNG (13.38 KiB) Vist 606 ganger
Plingaas offline
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/11-2019 16:17

Re: Ball som kolliderer

Innlegg Kristian Saug » 09/02-2020 10:47

Hei,

Ballen mister noe energi i støtet.

[tex]m*v_{0}=m*v[/tex] + energi avgitt til omgivelsene i støtet.

Energi avgitt til omgivelsene under støtet er i form av varme til veggen og midlertidig deformasjon av ballen.

Les Fysikk 2, videregående!
Kristian Saug offline
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 462
Registrert: 11/11-2019 18:23

Re: Ball som kolliderer

Innlegg Plingaas » 09/02-2020 18:55

Kristian Saug skrev:Hei,

Ballen mister noe energi i støtet.

[tex]m*v_{0}=m*v[/tex] + energi avgitt til omgivelsene i støtet.

Energi avgitt til omgivelsene under støtet er i form av varme til veggen og midlertidig deformasjon av ballen.

Les Fysikk 2, videregående!


Den er grei. Men det jeg lurte på var hvordan jeg finner fartsvektoren etter kollisjonen? Det jeg tenkte var at jeg kunne droppe å tenke på Vx (på bildet) og så se på kollisjonen som en endimensjonal kollisjon og dermed bare snu Vx.
Plingaas offline
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 15/11-2019 16:17

Re: Ball som kolliderer

Innlegg Kristian Saug » 09/02-2020 22:16

Du kan definere positiv x- og y-retning slik du vil.
Da enten i horisontal og vertikal retning, eller parallelt med planet og vinkelrett på planet.

Dersom fartsvektoren [tex]\overrightarrow{v_{0}}[/tex] er vinkelrett på planet akkurat i det øyeblikket ballen treffer planet,
vil fartsvektoren [tex]\overrightarrow{v}[/tex] ha motsatt retning og vinkelrett på planet akkurat når den forlater planet.

Men siden planet er skrått, vil fartsvektorene i ovenfornevnte tilfelle ikke være i retning vinkelrett på planet på noe annet tidspunkt.
Dette fordi det hele blir å betrakte som skrått kast, der fartsvektoren kontinuerlig endrer retning (vinkel)
Kristian Saug offline
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 462
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 104 gjester