Elektrisitet, seriekopling

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Elektriskquiz

Omkrets består av i seriekobling av et bilbatteri med ems =12V, en motstand med resistans R = 4,2 om og en bryter. Bilbatteri har indre resistans ri = 0,280 om. Bryteren er åpen DVS det går ikke strøm. hva viser et ideelt voltmeter, DVS et voltmeter med uendelig stor resistans, når det måler spenningen:

a. Mellom polene på batteriet?
b. Over motstanden?
c. Over bryteren?
d. Svar på spørsmål a b og c når bryteren er lukket

Jeg har kommet fram til at [tex]I=(ems)/(ri+R)=2,68 A[/tex]

Men jeg er usikker på hvordan jeg regnet ut de ulike områdene og forskjellen på utregning om bryteren er åpen eller lukket. Noen som kan hjelpe meg ?
planke
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 28/03-2020 09:12

Hei
Formelen er rett.
Når bryteren er åpen. skal det være 12 V over batteriet og over bryteren (Når du måler over bryteren måler du også over batteriet siden det ikke går strøm og dermed ikke er spenningsfall over motstanden).
Når bryten er lukket blir det ems-I*Ri over batteriet. Det blir samme verdi over motstanden, men med motsatt fortegn.
Undervisningsvideoer i fysikk, kjemi og naturfag mm finner du på:
http://www.lektorthomas.wordpress.com
Elektriskquiz

Takk for hjelp! Har du mulighet til å svare på to korte spørsmål?
planke skrev:
Når bryteren er åpen. skal det være 12 V over batteriet og over bryteren
Hvorfor blir det 12V? er det fordi [tex]ems = 12V[/tex] eller fordi [tex]U=RI=4,48*2,68=12V[/tex] ?
planke skrev: Når bryten er lukket blir det ems-I*Ri over batteriet. Det blir samme verdi over motstanden, men med motsatt fortegn.
Hvorfor blir det motsatt fortegn? I fasiten min står det som + på både over batteriet og over motstanden, er da fasit feil? Jeg skjønner ikke helt, så får ikke til å ta stilling til en begrunnelse
planke
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 28/03-2020 09:12

1) Ja, det blir lik emsen fordi det ikke går strøm i kretsen.
2) En kan godt si at spenninngsfallet blir et tall med positivt fortegn, for da er det «-fallet» som angir at det er negativt. Men om en tenker som i et potensialdiagram som brukes for å illustrere Kirchhoffs spenningslov, ser en at det er både positive og negative spenningsendringer gjennom kretsen.
Undervisningsvideoer i fysikk, kjemi og naturfag mm finner du på:
http://www.lektorthomas.wordpress.com
Elektriskquiz

Takk for hjelpen!
Svar