Sannsynlighet/kombinatorikk i terningspill

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gammel traver

Hei, og takk for sist!

Jeg poster i dette underforumet fordi jeg ganske enkelt ikke helt vet hva slags nivå dette spørsmålet ligger på. Kanskje er det et enkelt spørsmål, og bare jeg som blingser, eller kanskje det faktisk er ganske vanskelig. I utgangspunktet synes jeg det høres enkelt ut, men vi får se!

Problemstillingen er som følger:

Vi kaster 14 terninger. Verdien "1" er en joker, og kan telle som hvilken som helst annen verdi. For eksempel, dersom vi triller fire "1"-ere, og tre "2"-ere, så har vi syv "2"-ere.
Hva er sannsynligheten for at vi får nøyaktig syv av en hvilken som helst verdi?

Jeg har prøvd og feilet veldig mye på denne, men jeg vil ikke påvirke deres tankegang så tenker jeg holder tilbake mine egne forsøk med det første. Jeg har også skrevet en kodesnutt i Python som simulerer dette med millioner av terningkast, og har således funnet et godt estimat. Dessverre har jeg ikke fått til å regne dette ut analytisk, og hver gang jeg føler jeg har kommet nærmere, så har noe nytt dukket opp eller jeg oppdager en logisk feilslutning i tankerekken min, og kompleksiteten eksploderer igjen. Jeg får det altså bare ikke til.

Hvordan ville du regnet ut dette på en enkel og grei måte for hånd?
Svar