Fysikk 1 - bevegelseslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fysikk hjelp :))

Hei, sitter litt å jobber med noen oppgaver og får feil svar på en deloppgave.

En mannlig sprinter i verdensklasse kan holde en tilnærmet konstant akselerasjon på 4,00m/s^2 i 2,50 s fra han forlater startblokka.

A) Hva er farten til denne løperen etter 2,50 s?
Kom fram til at det ble 10m/s vha den første bevegelseslikningen v=v0 + at

B) Hvor langt har han da løpt?
Får at han har løpt 12,5m, her brukte jeg den andre bevegelseslikningen og får at s=12,5m

C) Hva blir tida på hundremeteren hvis løperen holder farten a helt til mål.
Her skjærer det seg litt... vet ikke helt hva jeg gjør galt men får ulikt svar fra fasiten. Bruker bevegelseslikning nr 2 (s = v0t + 1/2 a*t^2) Her er farten konstant og a blir derfor lik 0 og vi står igjen med s=v0*t, løser med hensyn på t og får t= 100m/10m/s som er farten fra a. Men da får jeg at tiden blir lik 10 sekunder når svaret skal være 11,3 s. Hvor kommer de siste 1,3 sekundene fra?

Også har vi D

D) Hva vil du anslå at toppfarten må være på et rekordløp? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal regne meg fram til det

Takk på forhånd :)
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 636
Registrert: 22/05-2018 22:12

For c): Husk at han holder den konstante farten etter akselerasjonsfasen. Du sier at han akselerer de første $12.5$ meterne, det betyr at det er de siste $87.5$ meterne han har den konstante farten. Og da kan du som du nevner bruke $s=v_0\cdot t$, men må bruke at $s=87.5\,\textrm{m}$. Og helt til slutt legge til tiden han brukte på de første meterne.
fysikk hjelp :))

SveinR skrev:For c): Husk at han holder den konstante farten etter akselerasjonsfasen. Du sier at han akselerer de første $12.5$ meterne, det betyr at det er de siste $87.5$ meterne han har den konstante farten. Og da kan du som du nevner bruke $s=v_0\cdot t$, men må bruke at $s=87.5\,\textrm{m}$. Og helt til slutt legge til tiden han brukte på de første meterne.
Åja, stemmer det.. misforsto litt der. Takk skal du ha!
...

Mens vi er inne på samme tema.. kan noen hjelpe meg med denne?

Lydfarten i luft er 340m/s (ved 20 *C). Lysfarten er 3,0 * 10^8 m/s. Du ser et lyn, og 5 sekunder senere hører du tordenskrallet. Hvor langt unna er lynnedslaget?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

... skrev:Mens vi er inne på samme tema.. kan noen hjelpe meg med denne?

Lydfarten i luft er 340m/s (ved 20 *C). Lysfarten er 3,0 * 10^8 m/s. Du ser et lyn, og 5 sekunder senere hører du tordenskrallet. Hvor langt unna er lynnedslaget?
blir vel:
s=340*5 m = 1700 m = 1,7 km
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
...

Janhaa skrev:
... skrev:Mens vi er inne på samme tema.. kan noen hjelpe meg med denne?

Lydfarten i luft er 340m/s (ved 20 *C). Lysfarten er 3,0 * 10^8 m/s. Du ser et lyn, og 5 sekunder senere hører du tordenskrallet. Hvor langt unna er lynnedslaget?
blir vel:
s=340*5 m = 1700 m = 1,7 km
Det stemmer det med fasitsvaret. Men hvordan tenker du når du kommer fram til svaret?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

... skrev:
Janhaa skrev:
... skrev:Mens vi er inne på samme tema.. kan noen hjelpe meg med denne?

Lydfarten i luft er 340m/s (ved 20 *C). Lysfarten er 3,0 * 10^8 m/s. Du ser et lyn, og 5 sekunder senere hører du tordenskrallet. Hvor langt unna er lynnedslaget?
blir vel:
s=340*5 m = 1700 m = 1,7 km
Det stemmer det med fasitsvaret. Men hvordan tenker du når du kommer fram til svaret?
[tex]s=v*t[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar