Fysikk 1, kap. 5

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Hei!

Jeg trenger hjelp med denne oppgaven:

To elever sitter og jobber med en simulering. Simuleringen beskriver en bølgebevegelse mot høyre. Figuren (se vedlegget) viser to øyeblikksbilder av en og samme bølge (svak og sterk kurve). Den sterke kurven tilsvarer det siste tidspunktet. Den rette streken i toppen av bildet er en målesnor. Klokken (00:00:78) viser hvor lang tid som har gått fra bølgen var i posisjonen til den svake kurven, og til den er i den posisjonen som vises med den sterke kurven. Tiden er målt i sekunder, og 00:00:78 betyr da 0,78 sekunder. Frekvensen til bølgen er 0,80 Hz.
a) Bruk figuren til å forklare begrepene amplitude, frekvens og bølgelengde.
b) Lengden på målesnoren er 0,56 m. Finn bølgefarten.
c) Bestem bølgelengden.

Dette har jeg regnet ut hittil:
b) v= f*lambda = 0,80Hz*0,56= 0,45 m/s. Er dette riktig?


Jeg sitter fast på oppgave c. Hvordan skal jeg regne ut dette. Jeg regnet ut at perioden var 1,25s, og fra oppgave teksten er frekvensen 0,8 hz. Jeg skjønner ikke hvliken formel jeg skal bruke. v= f*lamda fungerer jo ikke her siden vi ikke vet bølgefarten.
Vedlegg
jkd.PNG
jkd.PNG (71.5 kiB) Vist 3437 ganger
Fysikkgjest

Vedk. punkt b:

Hint: v = [tex]\frac{s}{t}[/tex]

Vedk. punkt c:

Bølgefarta ( v ) = bølgelengda( [tex]\lambda[/tex] ) [tex]\cdot[/tex] frekvensen( f )
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Fysikkgjest skrev:Vedk. punkt b:

Hint: v = [tex]\frac{s}{t}[/tex]

Vedk. punkt c:

Bølgefarta ( v ) = bølgelengda( [tex]\lambda[/tex] ) [tex]\cdot[/tex] frekvensen( f )

b) v=s/t
v= 0,56m/0,78s = 0,72 m/s Er dette riktig nå?

c) Skal jeg bruke bølgefarten fra oppgave b?

Isåfall blir svaret slik:

bølgelengde= 0,72m/s / 0,80 Hz = 0,9 m Er dette riktig svar?
Fysikkgjest

Heilt korrekt !
hola
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 28/11-2020 11:27

Fysikkgjest skrev:Heilt korrekt !
Takk :D !
Svar