Kjemi 2 Eksamen Høst 2017 - Oppgave 1 s)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
anon300i
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 18/04-2022 17:22

Hei
Jeg trenger hjelp med en eksamens oppgave fra høsten 2017; 1 s) Elektrokjemi.
Skjermbilde 2022-04-18 kl. 17.33.46.png
Skjermbilde 2022-04-18 kl. 17.33.46.png (194.55 kiB) Vist 2679 ganger
Sånn er det jeg tenker:
A) det blir dannet gasser i begge halv cellene
B) nitrat reduserer også, før kalium
Derfor utelukker jeg disse og står igjen med C) og D). Men det er her jeg blir forvirret:

C) Slik jeg forstår det, oksideres Cl- til Cl2 (som forekommer i gass tilstand (brusing)), samt at det reduseres Na+ til Natrium (hvitt salt/metall)
Derfor trodde jeg at dette var det riktige svaret.
D) Grunnen til at jeg utelukket dette alternativet, var reduksjonen av sulfationet, som ender med et produkt med ladning. Trodde derfor at denne vises i form av løsning (aq) og ikke i form av gass.

Fasiten er D, noe som jeg ikke klarer helt å forstå. Setter virkelig pris på hjelp her :)
Takk på forhånd :)
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 458
Registrert: 26/02-2021 21:28

Anta at løysinga inneheld NaCl( aq ). Da vil Na[tex]^{+}[/tex]- ionane vandre mot katoden( minuspolen ) , men blir ikkje reduserte til metallisk natrium ( hugs at Na( s ) er eit svært reaktivt metall, dvs. Na-atomet gir lett slepp på ein elektron og går over i ioneform. Natrium er m.a.o. eit kraftig reduksjonsmiddel ). I dette tilfelle får vi istaden katodisk reduksjon ( spalting ) av vatn :

2H[tex]_{2}[/tex]O( l ) +2 e [tex]\rightarrow[/tex] H[tex]_{2}[/tex]( g ) + 2 OH[tex]^{-}[/tex]

Vedk. alternativ D: Sulfationane vandrar mot plusspolen( anoden ) , men vert ikkje utlada( spalta ). I staden får vi anodisk oksidasjon( spalting ) av vatn ved denne elektroden:

2 H[tex]_{2}[/tex]O( l ) [tex]\rightarrow[/tex] O[tex]_{2}[/tex](g ) + 4 H[tex]^{+}[/tex] + 4 e[tex]^{-}[/tex]

Kontrollspørsmål: Tenk deg at vi leier elstraum gjennom Na[tex]_{2}[/tex]SO[tex]_{4}[/tex]( aq ) . I denne elektrolysen får vi frigjort gass ved begge elektrodane.
Kva for gassar kan det vere ?
Svar