Fysikk, forkurs, oppgavehjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Redfox93
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 02/02-2023 15:47

hei, jeg sliter litt med en oppgave og skriver her i håp om at en av dere gjerne vet hvordan jeg kan begynne her..

Problemstilling:

Ei geværkule med masse 55 gram skytes med en fart på

100 m/s inn i en kloss med masse 300 gram som ligger i ro.

a) Hva blir farten til klossen som har prosjektilet inni seg, rett etter støtet?

Er det slik at jeg selv kan angi hva tiden "rett etter støtet" betyr? Jeg vil gjerne ha hastigheten i akselerasjon slik at jeg kan regne ut summen av kreftene på kulen. Er det riktig fremgangsmåte?

Jeg har også tenkt at det kun er den vannrette retningen som har betydning for kraften til kulen og at jeg da kan velge vekk kreftene fra tyngden (i og med at tidsspennet er så lite)

Mvh, en sliten fysikk-elev
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Vi har å gjøre med et (fullkomment) uelastisk støt siden kule og kloss henger sammen etter støtet, og summen av de ytre krefter er null. Da må den samlede bevegelsesmengde før og etter støtet være den samme. "Etter" betyr her uendelig kort tid etter. Sett opp ligningen for systemets bevegelsesmengde før og etter støtet.
Redfox93
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 02/02-2023 15:47

Tusen takk for hjelp!

Svar her blir da

Δp = m1 * v1 + m2 * v2 = (m1 + m2) * v
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Ja, du finner v ved å sette klossens fart før støtet lik null, f.eks. $v_2 = 0$.
dordle12
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 01/08-2023 06:14

Redactle is a word-guessing game where you cover up all the words on a Wikipedia page. It only has prepositions, articles, and periods. Your last goal is to figure out what it is about.
Svar