LØM - Regnskap - Beregning av svinn

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gabs88
Pytagoras
Pytagoras

https://imgur.com/a/v9efB4i

Hei, kort fortalt så har jeg beregnet resultat og balanse i første oppgave, samt hva egenkapitalen må være. Den delen er jo grei.

Men oppgave B sier at "Varesjefen kommer og sier at det er 10 000 kroner i svinn/ukurrante varer." og spør om hva egenkapitalen blir etter at svinnet er trukket fra.

Og her står jeg helt fast, jeg kan feks sette inn en post på -10 000 i Svinn konto 4350, eller bruke konto 4390 Varetelling - Varelagerendring i varer for videresalg. Er det kanskje meningen at konto 4350 skal resultatføres (svinn) mens 4390 skal inn i balansedelen for å justere ned lagerbeholdningen?

Og så sier jo varesjefen at det mangler 10 000 kroner i varer, det vil jo bety at varelageret må justeres ned tilsvarende. Blir det da riktig å ta varelager - svinn slik at varelager blir 122 000 kroner?

Og så trekker jeg fra tilsvarende på motsatt side av balanselikningen? -10 000 kroner.

Oppgaven spør jo ikke om det, men skal jeg også justere resultatet? 10 000 kroner i tap vil jo medføre at resultatet må nedjusteres fra 18 000 til 8000 kroner.

Jeg sliter veldig med å forstå hva som faktisk blir riktig å gjøre her. Matematikken er veldig enkel men LØM faget vil alltid at ting skal gjøres så utrolig spesifikt..
Plato klagde på ungdommen allerede for 2400 år siden, lurer på hva han hadde tenkt om oss.
Svar