96xy skrev:Å, takk. Huff, vart nesten litt redd for at eg hadde oversett nokre oppgåver der .
Kva var eigentleg koordinatane til B i oppgåve 5f ?
Eg tenkte at sidan S hadde koordinatane S(1,4) må;
[tex] \ \frac{6+b}{3} = 1 , \frac{c}{3} = 4 [/tex]
[tex] \ b = -3, c = 12 [/tex]
Syntest dette virka ekstremt ulogisk ut frå figur så er interessert i høyra kva andre fekk til svar ?
Aner ikke hva jeg skrev engang..hadde så dårlig tid at jeg bare måtte skrive noe
96xy skrev:Å, takk. Huff, vart nesten litt redd for at eg hadde oversett nokre oppgåver der .
Kva var eigentleg koordinatane til B i oppgåve 5f ?
Eg tenkte at sidan S hadde koordinatane S(1,4) må;
[tex] \ \frac{6+b}{3} = 1 , \frac{c}{3} = 4 [/tex]
[tex] \ b = -3, c = 12 [/tex]
Syntest dette virka ekstremt ulogisk ut frå figur så er interessert i høyra kva andre fekk til svar ?
Jeg fikk det samme, men er også veldig i tvil :/ Det passer jo ikke i det hele tatt med figuren, men kanskje det ikke var meningen?
Jeg tror jeg bare svarte b=3 og c=12..begrunnelsen min var at m3 var midtpunktet i OA, derfor måtte x kordinaten til M3=|OA|/2=3 og y kordinaten til B måtte være =y kordinaten til s + 2*y kordinaten til x. Dette skyldes at forholdet BS/SM1=2:1 (tror det er en eller an regel i boka som sier at det skal være sånn).
Men jeg har sikker gjort noe feil, for jeg fikk ikke tid til å tenke pga en lærer som krevde at jeg måtte levere det inn med en gang
96xy skrev:Å, takk. Huff, vart nesten litt redd for at eg hadde oversett nokre oppgåver der .
Kva var eigentleg koordinatane til B i oppgåve 5f ?
Eg tenkte at sidan S hadde koordinatane S(1,4) må;
[tex] \ \frac{6+b}{3} = 1 , \frac{c}{3} = 4 [/tex]
[tex] \ b = -3, c = 12 [/tex]
Syntest dette virka ekstremt ulogisk ut frå figur så er interessert i høyra kva andre fekk til svar ?
Jeg fikk samme, og var tilsvarende usikker, men hadde ikke tid å dobbeltsjekke, så tok bare sjansen på B(-3, 12)
M@tte skrev:Jeg fikk det samme, men er også veldig i tvil :/ Det passer jo ikke i det hele tatt med figuren, men kanskje det ikke var meningen?
Figuren var generell. Når du sitter og forandrer de forskjellige variablene kan du få ganske messed-up trekanter uten at det gjør det mindre riktig. Bra vi er flere som fikk samme svar, jeg er overbevist om at det er riktig.
t0okie skrev:Men det jeg lurer på er, om hvordan du har ført inn eksamen teller mye for karakteren? for da kommer jeg til å stryke..
Jeg tror ikke det teller veldig mye, har du gjort det ekstremt godt faglig, så detter du ikke ned en karakter fordi det ikke ser veldig pent ut liksom... Er jo tross alt mattekunnskapene og ikke skjønnskrift vi har hatt eksamen i, men er det ikke forståelig så kan de jo ikke vurdere deg heller
Jeg tror kanskje det er litt mer sånn at hvis man ligger og vipper mellom to karakterer, at de da bruker det som et vurderingsmiddel i tillegg.
Jeg fikk faktisk skryt av vakta som henta inn papirene mine, "dette var nydelig"! Så jeg håper jeg har redda meg inn litt der jeg da, for vet jeg ikke har gjort en eksepsjonellt bra jobb, selv om jeg regner med å stå...
t0okie skrev:Men det jeg lurer på er, om hvordan du har ført inn eksamen teller mye for karakteren? for da kommer jeg til å stryke..
Jeg tror ikke det teller veldig mye, har du gjort det ekstremt godt faglig, så detter du ikke ned en karakter fordi det ikke ser veldig pent ut liksom... Er jo tross alt mattekunnskapene og ikke skjønnskrift vi har hatt eksamen i, men er det ikke forståelig så kan de jo ikke vurdere deg heller
Jeg tror kanskje det er litt mer sånn at hvis man ligger og vipper mellom to karakterer, at de da bruker det som et vurderingsmiddel i tillegg.
Jeg fikk faktisk skryt av vakta som henta inn papirene mine, "dette var nydelig"! Så jeg håper jeg har redda meg inn litt der jeg da, for vet jeg ikke har gjort en eksepsjonellt bra jobb, selv om jeg regner med å stå...
Det siste jeg ville fått for innføringen min er nok skryt, men jeg hadde så dårlig tid at det ble alt for rotete på slutten.
t0okie skrev:Men det jeg lurer på er, om hvordan du har ført inn eksamen teller mye for karakteren? for da kommer jeg til å stryke..
Jeg tror ikke det teller veldig mye, har du gjort det ekstremt godt faglig, så detter du ikke ned en karakter fordi det ikke ser veldig pent ut liksom... Er jo tross alt mattekunnskapene og ikke skjønnskrift vi har hatt eksamen i, men er det ikke forståelig så kan de jo ikke vurdere deg heller
Jeg tror kanskje det er litt mer sånn at hvis man ligger og vipper mellom to karakterer, at de da bruker det som et vurderingsmiddel i tillegg.
Jeg fikk faktisk skryt av vakta som henta inn papirene mine, "dette var nydelig"! Så jeg håper jeg har redda meg inn litt der jeg da, for vet jeg ikke har gjort en eksepsjonellt bra jobb, selv om jeg regner med å stå...
Det siste jeg ville fått for innføringen min er nok skryt, men jeg hadde så dårlig tid at det ble alt for rotete på slutten.
Det går nok bra, er tross alt matta som er det viktige! Dessuten er jeg jente, og vi er vel kjent for å skrive litt penere!
Jeg skrev veldig pent og ordentlig i begynnelsen, mens det ble mer slurvete på det jeg ikke kunne, mot slutten av begge deloppgavene, så håper sensoren kanskje tenker at jeg bare fikk dårlig tid mot slutten, og ikke at jeg ikke kunne stoffet, gir kanskje et litt mer positivt inntrykk...?
Det jeg tror er veldig viktig under en matte eksamen, er at man må ha samme tempo hele veien. Sånn at man ikke opplever å bli veldig stressa i slutten av eksamen. Og når man stresser så gjør man dumme feil som egentlig burde vært unngått. Man burde kanskje gi litt mer gass i slutten hvis man har mye igjen;)
good luck
Tror dere det holder til bestått hvis man fikk til omtrent halvparten på del 1 ( (og forsøkte på resten, utenom oppgave 2), samt en del på oppgave 4 og halvparten på oppgave 3? Forsøkte meg jo på alt, men..
Ruffi skrev:Tror dere det holder til bestått hvis man fikk til omtrent halvparten på del 1 ( (og forsøkte på resten, utenom oppgave 2), samt en del på oppgave 4 og halvparten på oppgave 3? Forsøkte meg jo på alt, men..
Ja, jeg kan ikke skjønne hvordan man kan stryke dersom man har dette i alle fall.