NTNU og videregående samtidig

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Sweet. Det ser ut som Norge endelig er på vei ut av en "Jante" politikk, hvor alle skal være middelmådig :)

http://www.tv2nyhetene.no/magasinet/article2769033.ece
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Knapt.

Å la noen elever ta universitetsstudier sammen med videregående, er ikke noe stort steg. (det fins flere eksempler på personer som gjør dette allerede)

Måtte også humre litt på slutten der, når de viste denne "Newton-laben". Den så selvsagt morsom ut den, men dette er litt typisk. Man angriper feil punkt. Det er neppe interessen som er problemet, men kunnskapene. Flinke elever blir neglisjert, og blir fordummet. De kjeder seg, osv. Differensiering.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Mange flinke elever trenger ikke å jobbe for å få 6 i matematikk på VGS. Når de avanserer til universitetsnivå (master eller phd.) møter de veggen siden de aldri har vært nødt til å jobbe for toppkarakterene.

Løsningen er å gjøre mattefaget på VGS til noe som ligner mer på konkurransespørsmålene i f.eks. abelkonkurransen der elevene faktisk er nødt til å tenke selv utover det som står i læreverkene.

Slik det er i dag er det nok mange som jobber på feil måte: dvs. at de blar seg frem til oppgavene på slutten av kapittelet, leser dem, og blar litt forsiktig fremover og finner en eller annen formel som gir dem rett svar. Så tror de at de har fått dyp innsikt, noe som er komplett feil.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

FredrikM skrev:Knapt.
Å la noen elever ta universitetsstudier sammen med videregående, er ikke noe stort steg. (det fins flere eksempler på personer som gjør dette allerede)
Jeg er klar over det, siden ett par her inne gjør det. Men det er jo allikevel mer på eget initiativ. Nå virker det (For meg ihvertfall) som skolene selv er villig til å ta initiativ til å lage programmer og kontakter for å tilby det til de flinkeste elevene, samt at de driver med tilleggsutdanning av lærere for å kunne hjelpe disse elevene. Jeg synes nå ihvertfall det er ett bra steg I forhold til at noen få ildsjeler selv tar initiativ til å lage slike avtaler og må klare seg selv.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

plutarco skrev:Mange flinke elever trenger ikke å jobbe for å få 6 i matematikk på VGS. Når de avanserer til universitetsnivå (master eller phd.) møter de veggen siden de aldri har vært nødt til å jobbe for toppkarakterene.
Akkurat dette synes jeg er et av de største problemene med norsk vgs. I min mening burde vi innføre såkalt Advanced Placement, som praktiseres i Amerika. Dvs. at man kan ta en spesiell prøve, og om man består den kan man hoppe over et år med f.eks. matematikk. Da ville vi sikkert sett en del andreklassinger i R2 osv.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Og differensiering.

Og konkurranser. Det liker folk alltid. USA er stappfull av konkurranser (nå har vi heldigvis fått Abel-konkurransen her til lands, og det er virkelig fint)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Det er flott at Marte Hansen får muligheten til å ta fag på universitetet, men det er som flere allerede har påpekt ikke i nærheten av nok til å få Norge ut av Jantemyra. Å ta tak i noen få eksepsjonelle elever og gi dem muligheten til å få undervisning på deres nivå når de er atten år gamle er forsåvidt bra, men det gjør ingenting med de grunnleggende problemene som er tydelige allerede i første klasse. Marte er en eksepsjonelt flink elev som mest sannsynlig ikke har gjort det bra på grunn av skolesystemet, men på tross av det, og hadde det motsatte vært tilfellet hadde hun sikkert kunne gjøre det enda bedre.
Øsse
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 08/07-2008 10:26

Det at skoler legger opp til at flinke elever kan følge universitetsstudier ved siden av skolen hvis de klarer det er utvilsomt positivt. Jeg tror og at den norske systemet hadde hatt godt av noe AP-lignende, som i USA. Gikk selv på IB hvor jeg hadde mer matte og fysikk enn hva 3MX og 3FY kunne tilby. Jeg tror og at jeg ikke hadde klart å få det samme snittet hadde jeg gått vanlig 2. og 3. klasse allmennfag, riktignok i hovedsak av andre grunner.

Når det er sagt så er det verdt å se i kommentarfeltet til artikkelen hvor flere påpeker at de opplever det motsatte, hvor de dårlige ikke får fokus i det hele tatt. Slike ting som det tror jeg varierer veldig fra skole til skole og fra lærer til lærer. Å dra frem enkeltsaker som dette drar problemet frem i lyset men jeg vet ikke om det kan brukes som et godt eksempel på at noe er virkelig gale med systemet.
Karl_Erik skrev:Marte er en eksepsjonelt flink elev som mest sannsynlig ikke har gjort det bra på grunn av skolesystemet, men på tross av det, og hadde det motsatte vært tilfellet hadde hun sikkert kunne gjøre det enda bedre.
Regner med hun ikke kunne derivere i 1. klasse på barneskolen, så noe nytte har hun nok hatt. Som jeg anerkjenner i første avsnitt så kunne hun sikkert vært bedre hjelp av systemet vært enda flinkere. Det jeg dog lurer på er hvor mange svake elever som litt direkte sagt tjener på at hun blir hindret (indirekte etter min mening) av systemet. Jeg blir ikke overrasket hvis det er flere enn en.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg blir ikke overrasket hvis det er flere enn en.
Strengt tatt ikke. Det er mye viktigere å ta vare på de flinke elevene enn de dumme. De flinke elevene kan få toppjobber, være produktive mennesker, og finne opp nye løsninger som gjør det bedre for alle. De dumme elevene får i beste fall litt trøst med at de gjorde det bedre enn vanligvis, og ender opp på Rema uansett.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

FredrikM skrev:
Jeg blir ikke overrasket hvis det er flere enn en.
Strengt tatt ikke. Det er mye viktigere å ta vare på de flinke elevene enn de dumme. De flinke elevene kan få toppjobber, være produktive mennesker, og finne opp nye løsninger som gjør det bedre for alle. De dumme elevene får i beste fall litt trøst med at de gjorde det bedre enn vanligvis, og ender opp på Rema uansett.
Hehehe. Elitistisk holdning, men helt klart en kjerne av sannhet til tross for ironien.

I likeverdets ånd skal vel alle tas like godt vare på. Sannheten er at kun de middelmådige blir tatt godt vare på i den norske skole, og- som jeg muligens har påpekt tidligere- er det disse som lykkes best på sikt.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

plutarco skrev:Mange flinke elever trenger ikke å jobbe for å få 6 i matematikk på VGS. Når de avanserer til universitetsnivå (master eller phd.) møter de veggen siden de aldri har vært nødt til å jobbe for toppkarakterene.

Løsningen er å gjøre mattefaget på VGS til noe som ligner mer på konkurransespørsmålene i f.eks. abelkonkurransen der elevene faktisk er nødt til å tenke selv utover det som står i læreverkene.

Slik det er i dag er det nok mange som jobber på feil måte: dvs. at de blar seg frem til oppgavene på slutten av kapittelet, leser dem, og blar litt forsiktig fremover og finner en eller annen formel som gir dem rett svar. Så tror de at de har fått dyp innsikt, noe som er komplett feil.
Hva bør man da gjøre for å få dyp innsikt i matematikk? Ikke vår feil at matten her er temmelig lett i forhold til matten i andre land.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

plutarco skrev:Hehehe. Elitistisk holdning, men helt klart en kjerne av sannhet til tross for ironien.

I likeverdets ånd skal vel alle tas like godt vare på. Sannheten er at kun de middelmådige blir tatt godt vare på i den norske skole, og- som jeg muligens har påpekt tidligere- er det disse som lykkes best på sikt.
Morsomt. Jeg prøvde ikke en gang å være ironisk. I Norge synes vi det er altfor viktig at "alle skal med" (Arbeiderpartiets slagord). Problemet er at det ikke er noe poeng i at "alle skal med". Det har ingen nytte whatsoever. Det som har nytte, er at så mange som mulig blir produktive mennesker og produserer velstand til seg selv og andre. Det er ingen vits i å hjelpe "dummingene" (ja, vet - sterkt uttrykk) i å få f.eks realfagkompetanse når de aldri kommer til å bli ingeniører uansett. Hjelper man de smarte, derimot, vil dette resultere i flere og bedre ingeniører, leger, etc.
I likeverdets ånd skal vel alle tas like godt vare på.
Folk kan ta vare på seg selv.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Folk kan ta vare på seg selv.
Nei, det kan de ikke og det er her skoleverket kommer inn som skal forme oss til velfungerende innbyggere i samfunnet. Ved å ikke hjelpe "de dumme" skaper man et større skille mellom de som rasker til seg toppjobbene og de som leter et par hakk under i jobbhierarkiet. Dette er for det første ikke godt for næringslivet generelt. For det andre svikter vi en stor gruppe mennesker ved å ikke gi dem den fullverdige utdannelsen de har rettighet til som til en viss grad skal definerere dem som mennesker.

Dette er ikke et spørsmål om å velge mellom "de smarte" og "de dumme", men heller å bruke mer ressurser på å gi de som behøver flere utfordringer muligheten til å få det.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ved å ikke hjelpe "de dumme" skaper man et større skille mellom de som rasker til seg toppjobbene og de som leter et par hakk under i jobbhierarkiet
På samme måte som IQ-skalaen er kontinuerlig, vil også skillet mellom de som får toppjobber og de som ikke får det være.
For det andre svikter vi en stor gruppe mennesker ved å ikke gi dem den fullverdige utdannelsen de har rettighet til som til en viss grad skal definerere dem som mennesker.
I fare for å bli misforstått, lister jeg opp de meningene jeg har framsatt så langt:
* Det er viktigere å hjelpe de flinke enn de som ikke er flinke.
* Å hjelpe de flinke hjelper samfunnet generelt.
* Å hjelpe de som ikke er flinke, hjelper ikke samfunnet i samme grad.

Punkt 1 følger temmelig logisk fra to og tre. Legg merke til at jeg ikke har sagt at vi ikke skal gi de som ikke er flinke utdannelse. Det finnes to ytterpunkter på skalaen. De som er ekstraordinært flinke, og de som er usedvanlige "dumme" (igjen; ordet har en unødvendig negativ klang). Det man må gjøre er å oppmuntre de flinke, og å gi dem frie tøyler til å utfolde seg selv. De som er ekstra dumme, bør jo selvsagt skoleres, men det er ingen vits i å jobbe ekstra hardt for å få dem opp på nivå med de middelmådige.

De flinke gjør dessuten mye mer for samfunnet enn de dumme. Dette kan vanskelig, umulig, benektes. De flinke ender opp som næringslivsledere, forskere, etc, etc - og skaper dermed arbeidsplasser, ny teknologi, og bedre løsninger til framtiden. Dette gagner alle.
Dette er ikke et spørsmål om å velge mellom "de smarte" og "de dumme", men heller å bruke mer ressurser på å gi de som behøver flere utfordringer muligheten til å få det.
Nettopp.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det er selvfølgelig utelukket å nekte noen skolegang.

Du snakker om at de flinke skal hjelpe samfunnet, men er det ikke samfunnets oppgave å hjelpe oss mennesker? Er ikke grunnen til at vi strever etter å hjelpe samfunnet fordi vi ønsker å gjøre det et bedre sted for alle? Alle gjør det ikke like bra i skolen, men det er samfunnets oppgave å gi dem en likeverdig utdanning som de flinke.
Svar