Halvparten fikk 1 eller 2 i matte S1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Hei,
Vil bringe dette til oppmerksomheten:

Dagens Næringsliv: Halvparten fikk 1 eller 2 i matte

Fra artikkelen:
Samfunnsfaglig matematikk, S1, er den minst krevende matematikken. Den foreløpige eksamensstatistikken viser at 20,4 prosent av elevene strøk, mens 28 prosent fikk 2, skriver Aftenposten.

Fungerende direktør Hege Nilsen i Utdanningsdirektoratet avviser at årets elever har vært prøvekaniner, men sier at resultatene skal gås grundig gjennom for å se om oppgavene har vært for vanskelige i samfunnsfaglig matematikk.
Det er ikke noe galt med lærerne, det er ikke noe galt med lærerplanen, det er ikke noe galt med elevene. Det er oppgavene som har vært for vanskelig, mine damer og herrer :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Vanskeligere enn R1 eksamen?
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Vel, som George Carlin sa: «... and pretty soon, all you need to get into college is a fucking pencil. Got a pencil? Get the fuck in there, it's physics.»
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

De fleste S-elevene jeg kjenner tar det ikke seriøst, og tar det bare for å få nok fag, siden de ikke var helt udugelig i matte på ungdomsskolen. Innsatsen er lik null på nesten samtlige, de sitter bare på dataen i timen og driter faktisk helt i hva læreren sier og gjør. Da jeg skulle hjelpe noen av dem med tentamensøvingen, var det store deler av pensum de faktisk ikke hadde HØRT om engang. Nå generaliserer jeg, men på skolen vår var det sinnsykt mange stryk i S-matten på tentamen. De som har S-matte er egentlig ikke noe gode, og har egentlig veldig lite interesse for det, de vil bare ha nok fag, ekstra realfagspoeng, og som sagt var de ikke HELT udugelig elendig i matte tidligere, men gjennomgående lite interesse og innsats har gjort at de egentlig har blitt det nå. Slik er min erfaring. Ikke skyld på oppgavene i alle fall.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Må si meg enig med Realist1. Jeg opplever av og til at de som ikke tar matematikk-faget seriøst (selv om de egentlig har potensialet til å oppnå et godt resultat), ender som regel med enten 2 eller 3 i karakter. Ergo er det både kjipt og dumt for de elevene som ikke tar matematikk-faget seriøst. For hvis de noen gang vurderer å velge et studie som krever matematikk, ville det muligens vært en stor tabbe for de å ikke ha jobbet godt nok med faget. Velger de å ta privatist-eksamen, vil jeg påstå at det krever minst like mye arbeid å forberede seg til eksamen som en som har jobbet godt nok med faget gjennom hele skoleåret, hvis du har som mål å nå en toppkarakter.
Sist redigert av lodve den 01/07-2009 14:37, redigert 1 gang totalt.
193
Cayley
Cayley
Innlegg: 83
Registrert: 13/02-2006 14:47

De øvrige resultater: http://www.udir.no/Artikler/Forelopig-k ... aren-2009/

For øvrig interessant debatt om utdannelsespolitikk i lys av 1990-generasjonens forhold til reformer (R94 og L97) i Dagsnytt 18 i dag:
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/176352
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Jeg bruker å si: "Det hjelper å øve, dessverre"

Mengdetrening er det blitt mindre av i skolen, dessverre. Det er blitt vanskeligere å få til rett og slett, vet ikke helt hvorfor.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

ettam skrev:Jeg bruker å si: "Det hjelper å øve, dessverre"

Mengdetrening er det blitt mindre av i skolen, dessverre. Det er blitt vanskeligere å få til rett og slett, vet ikke helt hvorfor.
Facebook i timen? Jeg vet ikke hvordan det er, for jeg går ikke på videregående, men jeg har en lillesøster som sier de rareste ting.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

er ikke overrasket over at resultatene på vgs går rett vest nå som alle har sin egen laptop de skal bruke i alle timer..

enhver idiot forstår at det eneste som duger når det skal undervises i matematikk er god gammeldags tavleundervisning.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

claudeShannon skrev:er ikke overrasket over at resultatene på vgs går rett vest nå som alle har sin egen laptop de skal bruke i alle timer..

enhver idiot forstår at det eneste som duger når det skal undervises i matematikk er god gammeldags tavleundervisning.
Godt poeng.
Sist redigert av Gustav den 02/07-2009 23:35, redigert 1 gang totalt.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Hvis denne tråden skal degenerere til en generell rant-fest av den norske skole, synes jeg at jeg kan bidra litt.

I matematikkboken min - R2 av Aschehoug - er det halvsiderstore glinsende bilder av tilfeldige ting.

Jeg kan trekke frem to eksempler bare fra integrasjonskapitlet: når produksjonen til et tortillabakeri skal regnes ut, følte forfatterene at det var nødvendig å legge til et bilde av tortillabakeriet. Bildet er på en halv side, og er større enn eksempelteksten som brukes for å regne ut produksjonen. Under delkapitlet om delvis integrasjone har de klistret opp et bilde av to frosker delvis nedsenket i vann. Dette bildet er også på en halv side.
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

Jeg mener at når læreren ikke kan kontrollere hva elevene har på skjermen og eventuelt hva, så er ikke skolen moden for digitalisering... Noen skoler har det gjerne, men min hadde det ikke, og det gikk utover karakteren for mange. Det vil si - gudene vet om de hadde fulgt bedre med uten tilgang til facebook osv.

I realfagene derimot virket det som om elevene (vel 9/10 i det minste) hadde forstått at det måtte arbeides for å komme gjennon/få en god karakter. Her ble det da heller ikke benyttet digitale hjelpemidler.

Hva viser det oss? PV => dårligere karakterer?
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Min skole brukte pc i nesten alle fag, bortsett fra 3mx, 3mz brukte det fordi de ikke måtte ha kalkulator og fikk lov til å bruke kalkulator fra pc'en.

Etter min erfaring kan pc virke bra i mange fag, men det trenger en sterkere styring fra læreren, og bedre oversikt. Gi oppgaver som skal sendes inn, gåes gjennom i timen med ikke for lang tid, stå bak klassen så de ser hva de bruker pc'en til, eventuelt bruke programmer for det. Ikke tillate pc når det ikke må brukes etc.Noen lærere klarte det bra, mens i noen timer ble pc'en brukt til facebook, 123spill etc.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er på ingen måte nødvendig med hverken PC, kalkulator eller noen som helst form for digitale hjelpemidler i matematikken.

De som mener noe annet vet ikke hva matematikk er.

Matematikk er IKKE regneteknikk. På dette nivået er heller ikke implementering av numeriske metoder aktuelt i særlig grad.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Oppgavene i S1 var slik de bør være, og på et nivå de bør ha i fremtiden. Det er nok enkelte som bør legge om stilen og arbeide mere for å opparbeide et minimum av forståelse, så blir nok også S1 karakteren bedre...
Mvh
KM
Svar