Halvparten fikk 1 eller 2 i matte S1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Når det kommer til eksamen, mener jeg at oppgavene bør ha en viss tyngde, en vanskelighetsgrad litt over det man står overfor på vanlige prøver. Derfor er nok resultatene et produkt av elevers manglende interesse og innsats heller enn oppgavenes/skolesystemets feil.
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Jeg mistenker at siden eksamensoppgavene ofte har en litt annen form og ordlegging enn de vanlige skolebok-/prøveoppgavene, får mange problemer når de skal løse disse, selv om de nok har tilstrekkelig basiskunnskap til å i det minste klare ståkarakter.

Dette skyldes jo i stor grad for lite mengdetrening, som jeg tror noen andre har nevnt her, men det kan også være et poeng at lærebøkene burde inneholde flere oppgaver som ligner eksamensoppgaver, slik at elevene lærer å svare på den typen problemer.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Audunss skrev:Etter min erfaring kan pc virke bra i mange fag, men det trenger en sterkere styring fra læreren, og bedre oversikt. Gi oppgaver som skal sendes inn, gåes gjennom i timen med ikke for lang tid, stå bak klassen så de ser hva de bruker pc'en til, eventuelt bruke programmer for det. Ikke tillate pc når det ikke må brukes etc.Noen lærere klarte det bra, mens i noen timer ble pc'en brukt til facebook, 123spill etc.
Nevn ett fag på vgs der det er en fordel å benytte pc under selve skoletimen?

Hvorfor skal læreren absolutt gi oppgaver som skal sendes inn under timen? De kan like godt bli lagt ut på noe ala It's Learning eller hva enn man bruker i VGS - og de kan og leveres via det samme systemet etter skoletid. Gjennomgang av oppgaver er greit, men det trengs kun en prosjekter i rommet til for å gjøre det i plenum, m.a.o. ikke noe behov for at alle og enhver har sin egen laptop de sysler med på skolen.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Oppgavene på «vanlige prøver» og på eksamen burde være på cirka samme nivå. (F.eks. ved å heve vanskelighetsgraden på de ukentlige lekse-oppgavene.) Jeg tror ikke noen er tjent med at elevene ikke får forberedet seg på å løse oppgaver av det nivået som det er ved eksamen.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

claudeShannon skrev: Nevn ett fag på vgs der det er en fordel å benytte pc under selve skoletimen?
Bedriftsøkonomi eller lignende fag, har vell kansje byttet navn med den nye læreplanen, der endel av opplæringen skal være excell og modeller på pc'en.

De fleste fag der du skal gjøre research om noe stoff, gir internett mye mer informasjon, og du har mulighet til å sette oppgaver i lys av nyere mer samfunnsaktuelt stoff, siden du ike er begrenset av informasjon fra læreboken.

Å bruke pc gir mye lettere organisering av innleveringer, så du kan lettere finne igjen noe senere, spesielt ved gruppeinnleveringer så kan du få tilgang til det alle har skrevet istedenfor bare du har skrevet, siden alle har en digital kopi på pc'en sin.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Audunss skrev: Bedriftsøkonomi eller lignende fag, har vell kansje byttet navn med den nye læreplanen, der endel av opplæringen skal være excell og modeller på pc'en.
glemte helt at en hadde øk/bed.øk på VGS, men utenom de fagene i så er det særdeles få argumenter for at elevene skal få sitte med egne bærbare pcer i selve timen.
Audunss skrev: De fleste fag der du skal gjøre research om noe stoff, gir internett mye mer informasjon, og du har mulighet til å sette oppgaver i lys av nyere mer samfunnsaktuelt stoff, siden du ike er begrenset av informasjon fra læreboken.
igjen er dette ikke noe en må gjøre under selve timen..
Audunss skrev: Å bruke pc gir mye lettere organisering av innleveringer, så du kan lettere finne igjen noe senere, spesielt ved gruppeinnleveringer så kan du få tilgang til det alle har skrevet istedenfor bare du har skrevet, siden alle har en digital kopi på pc'en sin.
enig her, men igjen er ikke dette noe som må gjøres i selve timen.

jeg har aldri sagt noe i mot at det brukes datamaskin i forbindelse med fag på skolen, men det jeg sier er at det er ganske høl i huet å benytte seg av datamaskin i timen, da dette fort gjør at elever sporer av og bruker tiden på all mulig drit som ikke har noe med det faglige å gjøre.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Jeg er enig i at det ikke er nødvendig i de fleste fag, men det hjelper i mange fag, og om eleven klarer og fokusere like bra med en pc som uten, kan dette ofte gi bedre muligheter for å lære stoffet. Og på vgs er elever kommet så langt at ansvar for egen læring er viktig, og bør være mulig for de fleste.

Selv om du ikke må gjøre denne researchen under selve timen, blir det vanskelig å arbeide med oppgaven under timen, om oppgaven er stort sett sentrert rundt internett stoff.

Ellers er det også nokså dumt og da måtte gjøre arbeid i timen uten pc, og da må skrive det ned på ark, og senere skrive det inn på pc.
Kukaka
Cantor
Cantor
Innlegg: 115
Registrert: 11/04-2008 16:07
Sted: Hamar

plutarco skrev:Det er på ingen måte nødvendig med hverken PC, kalkulator eller noen som helst form for digitale hjelpemidler i matematikken.

De som mener noe annet vet ikke hva matematikk er.

Matematikk er IKKE regneteknikk. På dette nivået er heller ikke implementering av numeriske metoder aktuelt i særlig grad.
Kalkulator kan da være greit til enkelte emner? Greit at det ikke er NØDVENDIG, men sparer tid = du får presset inn flere oppgaver, og en større del av pensum på prøver etc. (tenker hovedsaklig på bruk med +-*/, hvilket jeg regner med er mest aktuelt) Kan bruke ganske lang tid på divisjon med større tall.
claudeShannon skrev:
Audunss skrev: Bedriftsøkonomi eller lignende fag, har vell kansje byttet navn med den nye læreplanen, der endel av opplæringen skal være excell og modeller på pc'en.
glemte helt at en hadde øk/bed.øk på VGS, men utenom de fagene i så er det særdeles få argumenter for at elevene skal få sitte med egne bærbare pcer i selve timen.
Audunss skrev: De fleste fag der du skal gjøre research om noe stoff, gir internett mye mer informasjon, og du har mulighet til å sette oppgaver i lys av nyere mer samfunnsaktuelt stoff, siden du ike er begrenset av informasjon fra læreboken.
igjen er dette ikke noe en må gjøre under selve timen..
Audunss skrev: Å bruke pc gir mye lettere organisering av innleveringer, så du kan lettere finne igjen noe senere, spesielt ved gruppeinnleveringer så kan du få tilgang til det alle har skrevet istedenfor bare du har skrevet, siden alle har en digital kopi på pc'en sin.
enig her, men igjen er ikke dette noe som må gjøres i selve timen.

jeg har aldri sagt noe i mot at det brukes datamaskin i forbindelse med fag på skolen, men det jeg sier er at det er ganske høl i huet å benytte seg av datamaskin i timen, da dette fort gjør at elever sporer av og bruker tiden på all mulig drit som ikke har noe med det faglige å gjøre.
Du MÅ ikke være i timen heller, men det hjelper. Du MÅ ikke slå opp ting og jobbe med faget i timen, men det hjelper! PC er vanligvis ikke praksis i timene våre, men jeg har pleid å ha den med for det om.. greit å sitte på wikipedia og kunne slå opp ting selv med alle de inkompetente lærerene som er i omløp (no offense til evt. lærere som leser dette, nå generaliserte jeg)
espen180 skrev:Når det kommer til eksamen, mener jeg at oppgavene bør ha en viss tyngde, en vanskelighetsgrad litt over det man står overfor på vanlige prøver. Derfor er nok resultatene et produkt av elevers manglende interesse og innsats heller enn oppgavenes/skolesystemets feil.
Heh, hadde skolene faktisk gitt tilpasset opplæring i den grad det er meningen de skal gjøre det hadde det nok syntest merkbart på resultatet. Er nok flere faktorer inne i bildet her : ) (men forøvrig enig i det du sier)
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
jf.rychter@gmail.com
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 29/06-2012 14:32

Jeg synes at eksamen i S1 var virkelig vanskelig for elevene. De matteoppgavene som vi lærerne synes at de er artig å jobbe med, trenger ikke nødvendigvis være med på eksamen i en samfunnsfaglig matematikk.
Er det virkelig nyttig for S1-elevene å kunne regne med parametre?
Dette er svært teoretisk matematikk! Passer best for R1 og R2.
Hilsen
Jfr
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

jf.rychter@gmail.com skrev:Er det virkelig nyttig for S1-elevene å kunne regne med parametre?
Dette er svært teoretisk matematikk! Passer best for R1 og R2.
Ja! Det maa de kunne. Betegnelsen "parameter" er saa generell at omtrent all matematikk bruker det. I saa maate er det ikke mer "teoretisk" enn bokstavregning.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Nå skal det og nevnes at det matematiske nivået ligger langt bak andre europeiske land, og enda lengre om du ser mot land som Russland, Kina, India osv..
Og jeg tror ikke mer IKT inn i skolen vil løse dette på noen som helst måte.
Ut i fra S1 og 2P eksamener, virker det som mange elever sliter med grunnleggende forståelse. Som ganging, deling, prosentregning, forholdstall.
Ting som en overhodet ikke trenger kalkulator eller IKT for å regne ut.

Får vi flere svake resultater som dette får vi bare håpe Regjeringen klarer å åpne øynene, og faktisk lære noe fra land som Finland, Russland, India osv.
(Dog er selvsagt ikke alt gull og grønne skoger i nevnte lands skolesystemer heller)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar