Hjernetrim

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Lurer faktisk(hehe) på om musikken under arbeid har noen dårlig effekt på innlæringsevne eller hukommelsen? (Einstein røykte mens han jobba liksom)hehe
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Kommer ann på volum for min del.. Favoritt musikken på lavt i bakgrunnen mens jeg regner har lite å si, men blir mer forstyrret bare hvis det blir for høyt av generell støy rundt...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Studer for å ha det gøy! :P
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Som musikkelsker har jeg en tendens til å glemme bort all arbeid og blir i stedet sittende å høre og nyte musikken.

Jeg kan ikke ha musikk når jeg leser.

Men i de periodene jeg hadde på musikk og konsentrerte meg om det jeg skulle gjøre, glemte jeg bort musikken helt og kunne f.eks ikke huske hva den forrige sangen var.

Sånn sett tror jeg ikke det påvirker læringsevnen, bare du klarer å konsentrere deg om det du gjør. Men hvis du blir så fokusert at du ikke enser musikken, er det kanskje ikke noe særlig poeng å ha det på? Spar energi og bevar miljøet! :P
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Vel, det går fint for mange å ha musikken på et lavt nivå.Eksempel på et sted der det er generell støy kan erstattes med tilnærmet eller lik støy med musikken heller. :lol: . Man taper jo energi også når man jobber og det er bare det lille ekstra man taper av energi når man hører på musikk, men til gjengjeld har man det kult mens man studerer(det kan settes i klassen til overskuddsenergien :wink: ).
Einstein hørte på mozart og røykte pipe mens han jobba :P .

Kjent utsagn;
:P Studer matematikk, for det er gøy! :P
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Det er faktisk forsket på dette. Noen mennesker avskyr å jobbe i total stillhet (f.eks en lesesal), mens andre klarer ikke å ha musikk på i det hele tatt.

For meg fungerer det greit å ha høre på musikk når jeg regner oppgaver, men om jeg skal lese, vil jeg ha det mest mulig stille.

Om jeg husker rett, sa forskningen at ekstroverte mennesker gjerne vil ha musikk på mens de arbeider, mens introverte ikke vil ha det. (ekstroverte mennesker kjennetegnes som mennesker som gjerne har mange venner, snakker mye, og ikke liker å være for seg selv)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg har funnet ut at når jeg regner (matematikk)oppgaver, det vil si anvender informasjon jeg allerede har tilegnet meg, så kan jeg høre på hvilken som helst type musikk uten at det - til min viten - påvirker meg negativt, men når jeg skal tilegne meg ny informasjon, det vil si lese og huske en tekst, kan jeg ikke høre på musikk hvor det synges på et språk jeg forstår. Eller, for å spesifisere: uansett hvilken tekst jeg skal lese (på norsk, engelsk eller enkel tysk), kan jeg ikke lytte til musikk hvor det synges på norsk, men hvis jeg leser en tekst på norsk, kan jeg gjerne lytte til engelsk eller tysk musikk. Min egen hypotese er at, siden norsk er mitt morsmål, har det til en viss grad forrang over engelsk, og siden jeg letter kommuniserer på dette språket, vil hjernen min stille seg inn på "norsk" og så filtrere ut all annen informasjon. At jeg kan lytte til hvilken som helst type musikk når jeg anvender informasjon jeg allerede har lært, tror jeg kommer av at jeg da kan ignorere omverdenen totalt uten at det hindrer meg i å arbeide. Dette kan jeg følgelig ikke når jeg skal lære noe nytt.

Apropos å filtrere ut informasjon, så finner jeg det mye lettere å lese i en sal hvor det er et såpass høyt lydnivå og såpass mange som snakker samtidig at jeg ikke kan skille de enkelte stemmene fra hverandre, enn si, hvis jeg leser hjemme og TVen er på lavt lydvolum. Uten at jeg har noen bevis for det, så vil jeg anta at det er letter for hjernen å filtrere bort masse "hvit støy" enn én enkelt stemme, som hjernen og ørene hele tiden oppfatter som meningsfull informasjon som distraherer.

Men ja, nå skal jeg spise middag.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

For min del tror jeg at jeg når jeg leser etter hvert filtrerer ut eventuell musikk, så det har ikke så mye å si om jeg har noe på eller ikke. Jeg leste dog en interessant idé i Paul Zeitz' bok The Art and Craft of Problem Solvin. Han mente at man burde prøve å lese og/eller regne oppgaver (riktignok hovedsaklig sistnevnte) på nye steder og måter fordi det om jeg husker rett var en grei måte å delvis bryte rutiner på og dermed stimulere kreativiteten. Personlig er jeg litt for lat til å gjøre det så ofte som jeg kanskje burde, men det virker for meg som et godt tips å ha i bakhodet om man først skal ett eller annet sted. Jeg har funnet ut at å jobbe på lange buss- og flyturer funker bra for meg, men at å lese i en stue eller lignende med et par-tre andre mennesker til stede ikke virker så bra. YMMV.
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Personlige preferanser er jo en ting, men fra et litt mer objektivt standpunkt, kan man si at å jobbe med musikk kan være både forstyrrende, men samtidig kunne ses på som et bra verktøy for å skape assosiasjoner.

Hvis jeg setter på Ace of Base nå, så skulle det ikke forundre meg at jeg kanskje følte meg som 12 igjen. Samme kan sies om den musikken man hører på mens man studerer. Hjernen danner assosiasjoner, eller neurale nett, som ofte blir stimulert gruppevis av gangen. Dermed kan man gjerne høre på musikk mens man leser, men spørsmålet blir jo hvor ofte man har bruk for informasjonen. Hvis jeg ofte ville følt meg som 12, måtte jo jeg da ofte hørt på Ace of Base, Michael Jacksons tidligste og Alanis Morisette. Og det fungerer heller dårlig! I tillegg vil disse sangene etterhvert som jeg hører på dem assosieres til når jeg hører på dem igjen, og assosieres med helt nye ting.

Analogt blir det med kunnskapen man tilegner seg under studier. De beste neurale nett er slik at man kan tenke f.eks. "logartime" og deretter fyre løs på neuroner med definisjon, formler, substitusjon, regresjon osv. Men samtidig er det jo fint med spontane utbrudd med assosiasjoner, og det er vel heller ingenting i veien for å til slutt kunne linke hele hjernen sammen ved å assosiere alt. Dette blir ikke noe å tenke på for en student da; man må fullføre studiene sine før man eksperimenterer, og dessuten er det til en langt større grad evolusjon enn bevisste tanker som regulerer slikt. :)

Med tanke på argumentet med Einstein så vil jeg si; fullfører man skolen med slik stil han gjorde, og deretter må til fantasiens og kunnskapens grenser for å få grep på eventuelle tankeeksperiment eller hva det måtte være, så har man selvfølgelig "lov" å bruke stimulerende midler for å slappe av og komme i "godmodusen". Jobber man med et felt i mer enn et halvt år, kan man ta seg større friheter med tanke på assosiative egenskaper til hjernen også; den har tross alt ikke problemer med å huske å gå, snakke, tenke og annet man har gjort over en lengre periode i livet sitt.

Basert på den informasjonen jeg har om læringsmetoder og hjernens assosiative egenskaper vil jeg si; ikke hør på musikk under studier av kortvarig art! Man tjener lite på å assosiere kunnskap med hverdagslige trivielle ting som skjer. Det er ikke lurt å tilegne seg kunnskap og risikere at hjernen bare fyrer i området når man hører en viss frekvens, eller føler en viss følelse. Det tjener du lite på. Så subjektivt mener jeg at man bør studere i stillhet, og på den måten bygge solide neurale nettverk hvor bare få ord stimulerer flere neuroner til å fyre.

Håper det svarer litt på spørsmålet ditt :)
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Arbeider skrev:Lurer faktisk(hehe) på om musikken under arbeid har noen dårlig effekt på innlæringsevne eller hukommelsen? (Einstein røykte mens han jobba liksom)hehe
Nei.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Svar