NIO

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

I går ble inntaksoppgavene til den norske informatikkolympiaden publisert. Olympiaden er så vidt jeg vet åpen for samtlige elever i videregående.

Selv om informatikk ikke er helt det samme som matematikk virker dette som noe som kan falle i smak hos mange av forumbrukerne, og da deltagelsen i tillegg er litt for lav tar jeg sjansen på litt snikreklamering her på forumet, og våger meg på å spørre om noen andre går med planer om å delta. Personlig har jeg planlagt å i det minste forsøke å løse oppgavene, og forhåpenligvis få deltatt.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ser kult ut. Angrer stadig på at jeg ikke har lært meg å programmere. :)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Fristen er relativt lang (31. januar), og oppgavene krever ikke altfor vanskelig programmering. Om du ikke kan programmere kan du jo ta dette som en anledning til å lære. :D Jeg kunne heller ikke noe særlig programmering før jeg prøvde meg, men det er ikke så vanskelig å lære nok til å kunne programmere svar på oppgavene. Om du ikke har det altfor hektisk i tiden frem til 31. januar går det altså fint an å lære deg litt programmering og få svart på noen av oppgavene, vil jeg tro. :D
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nå har jeg ikke sett på årets oppgaver, men snakker utifra tidligere år og liknende konkurranser. Programmeringsbiten er ikke så hard, mye basic syntax. Er det å finne algoritmene som skal implementeres som er artig - og utfordringen.

Om NIO faller i smak kan jeg anbefale topcoder (.com) evt UVa online judge.
Svar