Lineær Algebra studiegruppe via Skype

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Dafe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 31/12-2009 11:36

Hei,
jeg holder på å lære Lineær Algebra på egenhånd.
Det hadde vært fint å kunne diskutere med andre i samme båt.
Hvis du har et tegnebrett, kan vi enkelt skrive til hverandre.

Litt info:
For en del år tilbake, tok jeg et kurs i Lineær Algebra ved Høgskolen I Bergen. Vi hadde en forferdelig dårlig lærer, og det endte med at jeg lærte meget lite (selv med A som sluttkarakter). De siste månedene har jeg brukt på å gå gjennom boken "Introduction to linear algebra and its applications" av Gilbert Strang. Den var grei nok.
Nå har jeg begynt på "Finite-Dimensional Vector Spaces" av Halmos, som er en mer teoretisk tilnærming til faget.

Hvis du tror jeg kan hjelpe deg med Lineær Algebra, så gjør jeg gjerne det. Hvis du på en annen side har full kontroll, tar jeg gjerne i mot hjelp. :)

Takker!
Nøtteknekkeren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/03-2009 11:53
Sted: Oslo

Hei Dafe og alle matematikkinteresserte,

Jeg fikk nesten den samme idée - som går ut på at man kunne etablere en studiegruppe som møtes med jevne mellomrom for å snakke fag, løse oppgaver og kanskje kan danne et nettverk av matematisk interesserte. Selv bor jeg i Oslo, så studiegruppen som jeg ser for meg hadde nok vært begrenset til Osloområdet. Men Skype er selvsagt en mulighet for å være med i gruppa for de som bor lengre unna.

Min situasjon / bakgrunn er følgende: Jeg jobber fulltid som utviklingsingeniør, men har begynt å studere matematikk ved siden av jobben. Jeg studerer ved Tysklands største universitet - som heter FernUniversitaet i Hagen. Dette universitet legger opp til ren fjernundervisning - den enkle studenten får tilsendt studiemateriell og leverer inn oppgaver annenhver uke. Slik kan jeg som bor i Oslo og jobber fulltid allikevel gjennomføre et studium som jeg kan ta meg av når og hvor det passer meg! :) Kun til eksamer, seminarer og andre samlinger må jeg reise til Tyskland.

Etter hvert hadde det dog vært fint å kunne treffe matematikkstudenter som bor her i Osloområdet - for det blir mer og mer viktig å snakke om matematikk og kommunisere faget etter hvert. Idéen min er derfor å etablere en slik studiegruppe her i Oslo. Dessuten kommer jeg sannsynligvis til å ta mastergrad på Blindern etter at jeg har fått bachelorgraden, og det hadde vært hyggelig å treffe flere matematikkinteresserte på forhånd ...

@all: Finnes det flere her i forumet som studerer matematikk (eller fysikk) som kunne tenke seg å være med i en slik studiegruppe? Gi lyd isåfall!

Ønsker alle her inne et riktig godt nytt år 2010!
Nøtteknekkeren
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

@Nøtteknekkeren: I alle fall noen få stykker her på forumet tenker å gjøre kollokviegruppe i analyse og algebra til semesteret. Det viser jo at folk er interessert i sånt.

Jeg vet selv hvor viktig det er å prate matematikk med folk som er like interessert som en (gjerne mer), så jeg er absolutt interessert i å møtes og se hvordan det går. Jeg bor i Oslo og går på Blindern. Jeg er veldig åpen for alle slags tema i en slik samling, for jeg vet hvor lurt bra det er å ha røtter i flere jordsmonn. Så selv om jeg er på 2. semester i matematikk, og du vil snakke om algebraisk geometri, så vet jeg at jeg kommer til å få utbytte av det. Om ikke nå, så om noen år.

@Dafe: Jeg er ikke så glad i å snakke på skype, men er gjerne med og fører en tråd om emnet. Evt. om du bor i Oslo-området kan du jo bli med på Nøtteknekkersaken.
Dafe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 31/12-2009 11:36

Jeg er nok i Bergen, men det er jo kjekt om dere samles for å snakke matte :)

Godt Nytt År!
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Jeg skal ha linær algebra på UiB nå, så høres bra ut dette.
Dafe
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 31/12-2009 11:36

Du får gi en lyd når du er i gang Andreas, så finner vi ut av ting.
Nei, nå er det fest, godt nytt år!
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Hei.

Jeg studerer også ved UiB, og ettersom jeg er i full jobb må jeg lære meg alt på egen hånd på kveldstid. Har foreløpig tatt MAT111 og STAT110, og det gikk egentlig veldig bra :).

Nå i vår skal jeg ta Lineær Algebra (MAT121) og MAT112. Har begynt så vidt å regne gjennom Lineær Algebra boken nå i romjulen (Ja, jeg vet jeg burde tatt ferie, men men. . .:)). Foreløpig har jeg regnet gjennom seksjon 1.1 - 1.5 i Lay sin bok, og føler jeg har god kontroll hittil. Men av og til kan det bli litt vanskelig å visualisere stoffet. Det har med at man må tenke "vektorlogikk" heller enn "kalkulslogikk", og dette er ikke alltid like enkelt. Særlig når man skal multiplisere en matrise med en vektor (seksjon 1.4 og 1.5) blir det litt vanskelig å forstå 100 % hva som "egentlig" skjer selv om jeg ikke har noen problemer med å gjennomføre utregningen.

Dersom dere i Bergen skal ha en eller annen form for gruppe for oss som studerer på egen hånd er jeg derfor helt klart interessert i dette! Gi beskjed om dette realiseres, og jeg stiller opp :)
Nøtteknekkeren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/03-2009 11:53
Sted: Oslo

Hei edahl,
edahl skrev:@Nøtteknekkeren: I alle fall noen få stykker her på forumet tenker å gjøre kollokviegruppe i analyse og algebra til semesteret. Det viser jo at folk er interessert i sånt.
Utmerket, dette bør vi få til! Har denne idéen allerede blitt satt ut i livet?
Jeg kan godt komme til Blindern, men vi må isåfall møtes på kveldstid siden jeg jobber på dagen ...
Jeg vet selv hvor viktig det er å prate matematikk med folk som er like interessert som en (gjerne mer), så jeg er absolutt interessert i å møtes og se hvordan det går. Jeg bor i Oslo og går på Blindern. Jeg er veldig åpen for alle slags tema i en slik samling, for jeg vet hvor lurt bra det er å ha røtter i flere jordsmonn. Så selv om jeg er på 2. semester i matematikk, og du vil snakke om algebraisk geometri, så vet jeg at jeg kommer til å få utbytte av det. Om ikke nå, så om noen år.
Kanskje vi som er interesserte kan møtes en kveld på en pub i byen for å bli litt kjent og snakke om våre forventninger til en slik studiegruppe? For meg er det spennende å se hvorvidt pensum og oppbygging av matematikkstudiet på Blindern og i Hagen/Tyskland er forskjellige. Det blir interessant å kunne se et matematisk emne fra forskjellige vinklinger (f.eks. forskjellige bevismetoder, forskjellig tilnærming til et problem, forskjellige typer oppgaver, ...). Slike samlinger gir en god læreeffekt for alle og fører helt sikkert til noen aha-opplevelser for den ene eller andre ...

Hvis det er interesse for dette kan vi jo starte en ny tråd eller avtaler et møte per PM ...
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Sånn for ikke å bli glemt: jeg er ihvertfall interessert i en studiegruppe i Analyse/algebra dette semesteret.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar