Fysikk spørsmål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Alex5-R1
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 10/10-2009 23:28

Har to fysikk relaterte spørsmål som jeg lurer på?
1) En bensinmotor har en virkningsgrad på 25%, betyr det at 25% av den tilførte varmen i bensinmotoren går til omgivelsene?

2) Vi må tilføre energi for å smelte is når temperaturen likevel ikke stiger, fordi at vi trenger tilført energi slik at is smelter ved 0 grader celsius er veldig usikker på dette trenger hjelp!!!!!!! :?:
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Alex5-R1 skrev:Har to fysikk relaterte spørsmål som jeg lurer på?
1) En bensinmotor har en virkningsgrad på 25%, betyr det at 25% av den tilførte varmen i bensinmotoren går til omgivelsene?

2) Vi må tilføre energi for å smelte is når temperaturen likevel ikke stiger, fordi at vi trenger tilført energi slik at is smelter ved 0 grader celsius er veldig usikker på dette trenger hjelp!!!!!!! :?:
1) Det betyr at motoren får utnyttet 25% av tilført energi til å få motoren til å gå. Altså er kraft "ut" bare 25% av kraft "inn".

2) Hæ?
Alex5-R1
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 10/10-2009 23:28

Trenger virkelig hjelp med 2) Hvorfor må vi tilføre energi for å smelte is når temperaturen likevel ikke stiger? Jeg tenker at man tilfører energi for at isen skal få en høyere varme dermed smelte!!! skjønner ingenting av dette????????

har en annen oppg som jeg trenger forståelse av.
3) Det krever 1,13 x 10^6 J for å fordampåe vann. Hvor mye energi frigis når den dampen kondenserer. Skjønner ikke hvordan jeg skal løse oppgaven med få opplysninger. Jeg går ut i fra at jeg må bruke termofysikkens 1.lov men veit ikke hvordan??? need help!!!!!?????+
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

2) Du tilfører energi for å bruke intermolekylære bindinger, ikke for å øke temperatur. Du bør også lære deg forskjellen mellom verme og temperatur.

3) Hva om jeg sier at energi ikke kan skapes og ikke forsvinner?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

espen180 skrev:2) Du tilfører energi for å bruke intermolekylære bindinger, ikke for å øke temperatur. Du bør også lære deg forskjellen mellom verme og temperatur.
fordi dette er en endoterm prosess, der temperaturen ikke endres. forøvrig øker entropien.
-------------

når is smelter så brytes noen få hydrogen-bindinger (intermolekylære interaksjoner), denne energien er forøvrig liten sammenlikna med energien som trengs for fordampingsprosessen: vann (l) --> vanndamp.
da skal dog alle hydrogenbindinger brytes. også endoterm reaksjon med positiv tilvekst i entropi.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Alex5-R1
Noether
Noether
Innlegg: 41
Registrert: 10/10-2009 23:28

Ja ja jeg veit termodynamikkens 1. lov energi kan verken skapes eller forsvinne. Jeg trenger hjelp fra fysikere der ute med følgende oppgave:

Det krever 1,13 x 10^6 J å fordampe vann. Hvor mye energi frigis når denne dampen kondenserer til væske?

Jeg føler at jeg ikke har nok opplysninger til å løse oppgaven, men antar at jeg skal bruke termofysikkens 2.lov endring U=W+Q
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Alex5-R1 skrev:Det krever 1,13 x 10^6 J å fordampe vann. Hvor mye energi frigis når denne dampen kondenserer til væske?
Så hvis væske til gass betyr 1,13 MJ ut. Og energi verken skapes eller forsvinner. Hvor mye energi kommer da inn når prosessen reverseres? Jeg går ut fra at reaksjonen er en lukket reaksjon, siden det ikke er oppgitt noe mer.
Svar