Matematikkstudium

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Til høsten begynner universitetsstudiene, og jeg ser på ulike matematikklinjer. Mest interessert er jeg i å ta matematikk ved NTNU. Det nærmeste jeg har kommet på siden deres er linjen Matematiske Fag. Er dette den standarde mateamtikklinjen for de første 3 åra?

I tillegg hadde det vært fint å ha en oversikt over fagene som tilbys ved de første åra på studiet, om noen vennligst kunne bidra med dette.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Linjen jeg sikter inn mot er Sivilingeniørutdanning med fordypning innen fysikk og matte. Har ikke sett noen rene matematikkutdanninger der, men jeg kan ta feil.

Hadde vært veldig gøy med noen tilbakemeldinger fra folk som har gått der. Har enda et år igjen av vidergående, men vurderer sterkt NTNU
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Joda, går fint ann å gå fysikk og matematikk for å så spesialisere seg i topologi, algebra aller analyse (og også mer anvendte disipliner som numerikk og statistikk).

For ren matematikk er det vel UiB, UiO og NTNU som er de kanoniske valgene.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Magnus skrev:Joda, går fint ann å gå fysikk og matematikk for å så spesialisere seg i topologi, algebra aller analyse (og også mer anvendte disipliner som numerikk og statistikk).
Er vel dette som er det mest sannsynlige valget. Jeg går ut ifra at førsteåret omfatter mye kalkulus?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Første året ved fysmat er ganske generelt sivilingeniørstudium.

Matte1 (calculus 1)
Matte2 (calculus 2)
Matte3 (oversettes til calculus 3, men er egentlig lineær algebra og differensiallikninger)

Andre året
Matte 4K (fourier, laplace, PDE og kompleks analyse)
Statistikk grunnkurs (lærer om alle disse fordelingene)

I tillegg til dette har du en god del fysikk. Så begynner du på matematikkstudiet i tredjeåret. Da blir valgfriheten større og en velger fag etter ambisjonsnivå.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Mastergrad - Fysikk og Matematikk - NTNU

1. år høstsemester:
Matematikk1
Mekanisk fysikk
Informasjonsteknologi
Filosofi og vitenskapsteori

1. år vårsemester:
Matematikk 2
Matematikk 3
Elektromagnetisme
Kjemi

2. år høstsemester:
Teknologiledelse
Bølgefysikk
Matematikk 4K
Fluidmekanikk

2. år vårsemester:
Kjemisk fysikk og kvantemekanikk
Termisk fysikk
Prosedyre- og objektorientert programmering
Statistikk

3. - 5. årskurs
Velges en av følgende studieretninger:
Biofysikk og medisinsk teknologi
Industriell matematikk
Teknisk fysikk
Kilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hihi, merker meg at de bruker Young & Freedman som hovedbok i fysikken. Nå har jeg allerede regnet meg gjennom kapitlene om elektromagnetisme og gravitasjon i den boka. :P
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Er helt greit å ta 3-årig grad med matematikk, for å deretter ta 2-årig master innenfor et interessant emne. Jeg kjenner en del som har går "fysmat" som har valgt "industriell matematikk" som fagretning i tredje året, og en del som først har gått 3-årig matematikk, og for å deretter ta en 2-årig master.

Det som går igjen er at de som har valgt 3+2 løsningen har hatt mye friere valg når det kommer til hvilke fag de har hatt. Der de som har gått "fysmat" har måtte ta en haug med fag som er mer rettet mot fysikk så har de som har gått "ren" matematikk kunne velge en hel haug av matematikkfag fra en ganske så stor liste (http://wiki.math.ntnu.no/emner).

Du kan jo ta en titt selv på disse linkene:

1) 3-årig: http://www.ntnu.no/studier/bmat/oppbygging . Som du kan se er det flere valgmuligheter på det 3-årige studiet også, og hvilke fag som er obligatoriske og ikke avhenger da av hvilken retning du selv velger å gå. Hvis jeg ikke har misforstått så er det kun ett stk potensielt ikke-tekniske emne som er obligatorisk hvis en velger denne veien, og det er "eksperter i team". det er dog mulig å få tekniske emner i dette faget også - jeg hadde f.eks anvendt matematikk som tema i fjor våres.

2) 5-årig (fysmat m/ industriell matematikk som fagretning): http://www.ntnu.no/studier/fysikk-matem ... ndustriell . I motsetning til 3+2 løsningen er studieforløpet lagt mer til rette på forhånd, og det er flere obligatoriske fag + flere ikke-tekniske emner som er obligatorisk. Totalt sett vil du ha færre matematikkfag, men til gjengjeld et litt bredere perspektiv (kanskje?):).

Blir jo veldig smak og behag - men hvis det er matematikk du virkelig brenner for så hadde jeg heller satset på 3+2 og unngått alle de teite fagene man må ha på fysmat kun fordi det er en siv.ing utdanning.

Så skal jeg nevne til slutt at jeg selv ikke går noen av disse retningene, men har flere venner som gjør det - og naturlig nok er det jo delte syn på hva som er greiest. Men mitt inntrykk er i alle fall at man får mer "ordentlig" matematikk med 3+2 enn siv.ing i fysmat.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg har selv gått fysmat, retning teknisk fysikk. I forhold til et rent matte/fysikk-studium er det større fokus på anvendelser og mindre på bevisføring.

I tillegg er det endel obligatoriske fag som kanskje ikke er så interessant for mange (teknologiledelse, eksperter i team, perspektivemne , kjemi etc).

Hvis man vil ha litt mer hardcore matte ville jeg nok valgt bachelor+master da valgfriheten er større. Da kan man også fint kombinere fysikk og matte.

EDIT:
Sist redigert av Gustav den 02/02-2010 19:59, redigert 2 ganger totalt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Dersom man interreserer seg for både fysikk og matte. Hva anbefales da og ta ?

Eventuelt går det vell ann å ta fysmat med tillegsfag ?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Dette er også min situasjon. Jeg ønsker egentlig både fysikkfag og en del dyptborende matematikkfag.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Det er kanskje også greit å prøve og planlegge hvor man vil etter man er ferdig med å studere også. Med en utdannelse i pur matematikk (veldig teoretisk og lite anvendelse) så er karrieremulighetene stort sett videre arbeid i utdanning/forskning. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Men om det høres attraktivt ut, så kjør på! :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Herr Brun
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 15/03-2005 21:02

espen180 skrev:Dette er også min situasjon. Jeg ønsker egentlig både fysikkfag og en del dyptborende matematikkfag.
Da ville jeg gått fysmat. Da får du minimum 45stp fysikk og minimum 37.5stp matematikk/statistikk. Tredjeåret velger du linje (teknisk fysikk, industriell matematikk eller biofysikk), og spesielt om du velger indmat er det veldig fritt innenfor matematikkemnene.
Jobbmulighetene er også generelt sett hakket bedre om du går fysmat enn om du går 3+2. Litt avhengig av spesialitet, selvfølgelig.

Opplegget rundt er også veldig bra, med en aktiv linjeforening, bedriftspresentasjoner osv.
Svar