Matte som privatist

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mmw
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/02-2010 09:39

Jeg har bestemt meg for å ta opp igjen matte, samt en del andre fag, for å generell studiekompetanse. Men med den nye læreplanen så er det nye koder for alle fag og jeg er litt forvirret.

Nå idag har jeg det som het 1MX. Tilsvarer det Vg1T?

Så vidt jeg kan se så krever generell studiekompetanse Vg2T, altså det som var 2MX?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Tilsvarer og tilsvarer. Emnene er kastet litt rundt. For eksempel er ikke integrasjon kenger vg2 pensum og differensialligninger har kommet inn i vg3 pensum osv.

Fagene er delt inn i praktisk matematikk (P), teoretisk matematikk (T), samfunnsfaglig matematikk (S), realfaglig matematikk (R) og Mat.X (X).

I vg1 finnes 1T og 1P. 1T er vel det nærmeste du kommer 1MX.
I vg2 finnes 2T, 2P, R1, S1, X. R1 er kanskje det nærmeste du kommer 2MX.
I vg3 finnes R2, S2, X(?). R2 er nok det nærmeste du kommer 3MX.

De fleste realfaglige studielinjer krever nok at du har R1 eller S1 og S2. Noen som krever R2?
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Orienterte meg litt for litt siden og kom over denne siden:
http://www.samordnaopptak.no/info/gener ... ptakskrav/

Søker man på google etter den kravkoden man lurer på, får man også opp fag som krever det forskjellige.. R2
https://www.samordnaopptak.no/studier/h ... ode=ING4R2
https://www.samordnaopptak.no/studier/h ... lkode=HING

om det var det som var spørsmålet.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

For generell studiekompetanse mener jeg også det eneste kravet for matematiske fag er førsteklassematte. Det var i hvert fall ikke noe krav om 2MY/2MX i min tid.

Ikke at du skal unngå å ta mattefag av den grunn!
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

det kreves nå at du har minst 8 uketimer matte for studiekompetanse. Dette kan man for eksempel oppnå ved å ta 1T, som er et femtimers kurs, og 2T, som er 3-timers. Om man har interesse for matte er det likevel å anbefale å ta R1, som er et femtimerskurs som bygger på 1T, da du lærer det samme som i 2T, pluss endel ekstra. 2T er vel egentlig et nokså sjeldent valg, og er der bare for å balansere den "enkle" mattevarianten, som er 1P (5-timer) og 2P (3-timer), slik jeg har forstått det.
mmw
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/02-2010 09:39

Takk for svar, nå er jeg litt mindre forvirret :)

Slik jeg ser det så trenger jeg R1. Men jeg begynner med 2T da det begynner å bli en stund siden sist jeg hadde matte.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

2T og R1 "overlapper" hverandre. Skal du ta R1, så bør du ta 1T, og deretter R1. 2T er for dem som vil ta 1T og deretter avslutte all matematikk.
Svar