Hvordan studerer dere?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Hvis dere eksempel skal studere kalkulus 3.utgave utgitt av tom lindstrøm, kommer dere til å ha vilje til å løse absolutt alle oppgaver i boka?

Eller gjør dere bare 5-6 oppgaver av de 20 for hver seksjon også hopper dere over til neste seksjon?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

I de mattefagene jeg har tatt så langt (Fra forskjellige steder) har man fått ukentlige oppgaver å gjøre. Dette er å anse som et absolutt minimum. Men, klart, om noe er ekstremt lett, så kan det være fornuftig å droppe enkle oppgaver til fordel for litt tyngre oppgaver som man sliter med.

Jeg har vel pleid å jobbe igjennom ukeoppgaver hver uke, også mot slutten av semesteret repetere ved å gjøre ganske mange oppgaver fra hvert kapittel også eksamensoppgaver til slutt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Det er viktig å lære seg teknikkene i Kalkulus, så gjør mange "rutine"-oppgaver - helt til du føler det sitter.

Om du leser boken på egen hånd er det en god idé å titte på noen av MAT1100-kurssidene på www.uio.no. Der står det hvilke ukeoppgaver som har blitt tidligere, og disse er ofte gode.

Se også gjerne på tidligere eksamensoppgaver.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

I hodet mitt skiller jeg litt mellom 'regnestoff' og 'forståelsesstoff'. Det er viktig å forstå for eksempel hva det egentlig vil si at en funksjon er integrerbar, og dette lærer hvertfall jeg gjerne bedre av å lese ordentlig igjennom kapittelet om integrasjon mange ganger enn av å gjøre mange oppgaver om det - det går på en måte mer på forståelse enn på regneferdighet.

Samtidig er det selvfølgelig også viktig å vite noe sånt som for eksempel hvordan en regner ut den deriverte av en gitt funksjon, men dette lærer enn gjerne bedre av å gjøre mange oppgaver til det sitter enn av å lese gjennom boka. Akkurat hvordan jeg lærer meg ett eller annet kommer på en måte litt an på hvilken av disse to typene stoff det er snakk om. Vil jeg lære regnestoff gjør jeg gjerne alle regneoppgavene i det kapittelet for å få teknikken til å sitte, men vil jeg lære forståelsesstoff er det kanskje like greit å bare lese de aktuelle seksjonene mange ganger og heller droppe regneoppgavene og heller gjøre 'bevisoppgavene'.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Jeg leser gjennom oppgavene. Om jeg ser en oppgave hvor løsningen ikke er opplagt, gjør jeg den. Jeg prøver å gjøre de vanskeligste oppgavene først, og så heller gå tilbake til enklere om det er en spesifikk del av den jeg ikke forsto.

Men dette gjør jeg bare av og til. Til nå har jeg nesten bare gjort obligatoriske innleveringen, men midtsemesterprøven gikk bra, så satser på at eksamenspugging vil hjelpe med den repetisjonen jeg mangler.

I Cappelens Sinus-bøker gjorde jeg nesten bare c) og d)-oppgavene om du skjønner, fordi den siste er den vanskeligste. På den måten brukte jeg mer tid på forståelse enn regning, og kom gjennom boken mye raskere.
Svar