Vektorprodukt, program for casio:

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Dett programmet fungerer på min casio cfx-9850GC plus, men er sikkert ikke umulig å overføre til mange kalkulatorer med litt flaks og fikling.
Som takk for hjelp på forumet skal jeg stresse litt her.
En av brukerne på forumet har fått det til å virke, så da kan man nesten garantere at det ikke er noe slurvefeil igjen...

meny, program...
velg nytt program og gi det ett navn, feks "v.produkt"

kommandoer etc(når du er inne i programmeringsmodusen)
Nå noen hint om hvor man skal leite for å få fram kommandoene, da ikke de kan skrives direkte men må finnes i menyer:

-For å få fram "Lbl", trykk (shift)(prgm)(f3(jump))(f1(Lbl))
-Når et linjeskift er markert med [tex]\Leftarrow[/tex] her, betyr det at du trykker på den blå exe-tasten og du får et "krokete piltegn" (symbolet for entertasten) Når det er linjeskift her uten [tex]\Leftarrow[/tex] betyr det bare at det bare at forumet har brutt teksten automatisk og du skal late som ingenting.
-Matematiske kommandoer og funksjoner finnes vel stort sett der de pleier og være og kan brukes i programmeringen.
- tegnet [tex]\triangleleft[/tex]: (shift)(prgm)(f5) viser seg som en svart fyltliten trekant i motsetning til den jeg fikk til her.
-ClrText : (shift)(prgm)(f6)(f1)(f1)
-Locate: (shift)(prgm)(f6)(f4)(f1)
-List: (optn)(f1)


Programmet:
Lbl 1[tex]\Leftarrow[/tex]
ClrText[tex]\Leftarrow[/tex]
"vektor 1"[tex]\Leftarrow[/tex]
?[tex]\rightarrow[/tex]List 1[tex]\Leftarrow[/tex]
"vektor 2"[tex]\Leftarrow[/tex]
?[tex]\rightarrow[/tex]List2[tex]\Leftarrow[/tex]
List 1[tex]\rightarrow[/tex]List 3:List 1[2]*List2[3]-List 1[3]*List 2[2][tex]\rightarrow[/tex]List 3[1]:List 1[3]*List 2[1]-List 1[1]*List 2[3][tex]\rightarrow[/tex]List 3[2]:List 1[1]*List 2[2]-List 1[2]*List 2[1][tex]\rightarrow[/tex]List 3[3]:0[tex]\rightarrow[/tex]R[tex]\Leftarrow[/tex]
For 1[tex]\rightarrow[/tex]I To 3[tex]\Leftarrow[/tex]
List 3[sup]2[/sup]+R[tex]\rightarrow[/tex]R[tex]\Leftarrow[/tex]
Next[tex]\Leftarrow[/tex]
ClrText[tex]\Leftarrow[/tex]
For 1[tex]\rightarrow[/tex]D To 3[tex]\Leftarrow[/tex]
If List 3[d][tex]\geq[/tex]0[tex]\Leftarrow[/tex]
Then Locate 3,1+D,List 3[D][tex]\Leftarrow[/tex]
Else Locate 2,1+D,List 3[D][tex]\Leftarrow[/tex]
IfEnd[tex]\Leftarrow[/tex]
Next[tex]\Leftarrow[/tex]
Locate 1,6,"R[sup]2[/sup]="[tex]\Leftarrow[/tex]
Locate 1,7,"R="[tex]\Leftarrow[/tex]
Locate 5,6,R[tex]\Leftarrow[/tex]
Locate 5,7, [symbol:rot] R[tex]\triangleleft[/tex]
Goto 1[tex]\Leftarrow[/tex]

For å bruke programmet
Velg PRGM i meny og velg programmet ditt (kanskje du har flere fra før?)
Hvis du skal ha vektorproduktet av feks [1,2,3] og [3,3,0]
så skriver du:
{1,2,3 (trykk exe)
{3,3,0 (trykk exe)

Nå vil du få vektorproduktet:
-9
9
-3

R[sub]2[/sub] = 171 (dette er kjekt å ha for å skrive lengden som en rot og ikke masse desimaler)
R= 13.07669683 (som er lengden av vektorproduktet)

Dett var dett.
Fint å støtte seg på å prøver for å unngå tullefeil med determinanter.
Har et program liggende for vinkel mellom to vektorer i rommet også, det er kortere.
Sist redigert av Tore Tangens den 17/03-2009 11:42, redigert 4 ganger totalt.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Flott initativ av deg dette her! :)

Jeg får dessverre syn error :? Jeg tror hvertfall jeg ser én liten feil, i den tiende linjen (For 1 -> I To 3) skal det vel også være en slik pil på slutten av linjen?
På slutten så skal det vel også være Goto etterfulgt av 1? For jeg fant ingen der de stod i sammen! :P

En liten survefeil på hvor du finner "locate" også, du må trykke (f4) istedenfor (f3)

Men jeg får altså error, vet det er litt vanskelig for deg å si hvor feilen ligger. Men jeg får den når jeg har tastet inn den andre vektoren!

Du kunne ikke tenke deg å sjekke koden enda en gang er du snill?
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Ja det manglet en [tex]\Leftarrow[/tex](rettet)

Du har rett i det med locate. (rettet)

Goto skal etterfølges av 1 ja . Mellomrommet kommer av seg selv så man trenger ikke noe space. Goto 1 betyr at programmet skal gå til Lbl1 som er i starten. (har satt inn et mellomrom nå så det kanskje ikke oppstår missoppfatninger)

Det er et meget nyttig program håper du får det til å virke.

TIPS. Hvis/når du får syntax error: trykk høre piltast på casio og cursoren blinker der feilen er.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Feilen min ser ut til å ligge i begynnelsen av linje 7, den lange som begynner med List1 -> List 3:List1[2]....

Noe forslag til hva feilen kan være?
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Hva mener du med begynnelsen av linje7? Hva nøyaktig blinker cursoren under når du trykker høyrepil etter syntaxerrormeldingen? Ser ikke noe spesielt galt. Kan jo minne om at ingen space skal legges mannuelt inn.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Den står å blinker under L'en på List 1 i linje 7. Er det mulig at noen av de tallene i er feil? Har ikke lagt inn noen mellomrom manuelt.

De stjernene du har skrevet regner jeg med er gangetein? og at jeg der bare skal bruke det vanlige gangeteinet? Men det "kolonet" er det liksom deletein, eller? Jeg har nemlig brukt det tegnet som jeg finner inne i programmeringsmenyen..
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Kolonet skal være det du finner inne i programmenyen, ja.

* betyr gange, ja.

Finner ikke feil i tallene. Merk deg at det er "linje7" er en lang setning som strekker seg over flere linjer og at når du skriver den inn skal du bare la linjeskiftet skje automatisk uten bekymringer eller piltegn etc.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Hmmmm, ja jeg har skrevet "linje 7" som en lang sammenhengende linje.

Jeg får fortsatt feil :? Den pilen du bruker, det er den rett over AC/ON knappen? Og de listene du bruker er de du finner på meny(f4)-stat(f1)-list(f3)?
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Det fungerte fint på min kalkulator, men jeg tror du kan kutte ut sistelinjen (Goto 1). Det gjør at vi ikke får se svaret før hele greia begynner på nytt.

Men bra gjort! Kan være nyttig av og til!
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Se der ja :D Jeg hadde jo brukt feil list :P hehe *slår meg selv i hode*

Ja, men nå funka det :D Takk så mye! :D :D
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 199
Registrert: 23/05-2008 16:44
Sted: Bebyggelse

Fett. Da kan jeg gå ut fra at feilfrihet kan garanteres. regning med determinanter er kjedelig, tidkrevende og medfører litt fare for småfeil som kan føre til at ting ikke stemmer i slutten av komplekse vektoroppgaver hvor man må tråle gjennom oppgaven og leite på måfå etter småfeilen som veltet skuta. Da er det kjekt å ha dette programmet. Takk for at du var prøvekanin. Sjekk gjerne en gang at vektorene og lengden du får faktisk er riktg.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
Thor-André
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 250
Registrert: 23/09-2007 12:42

Jeg har testa programmet, og det ser ut til å stemme bra :) Så igjen, mange takk! Kjekt program å ha :)
era008
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 25/10-2010 14:19
Sted: Tromsø

tja, etter å ha brukt veldig lang tid på å komme i gang, stopper det opp på nytt.

er det noe i denne oppskriften som må skrives inn. eller skal alt komme opp ved å trykke på ulike knapper. Til nå har jeg fått frem lbl og clr text.
Men på lbl trykkte jeg inn 1 tallet selv og nå lurer jeg på hvordan jeg får fram vektorer....

Et annet spørsmål er hvordan man kan endre språk på lommeregneren og hvor man kan finne en norsk bruker veiledning til en Casio CFX-9850GC PLUS

:oops:
Bentebent
Cayley
Cayley
Innlegg: 55
Registrert: 15/12-2010 22:29
Sted: Trondheim

Jeg fikk det til nå! Men jeg måtte endre litt på programoppsettet, noe som var SVÆRT nytt for meg. Jeg hadde blant annet ikke med de fylte trekantene, og hadde kvadratrot her: "R= [symbol:rot] " og så trykket jeg enter etter dette.

Takk, det fungerte :D
NTNU: Ingeniørvitenskap & IKT 2011-2016 :)
Svar