Hvilke bøker, R1? + Div. spørsmål..

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nicklas03
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 11/01-2011 18:23

Hei!

Skal jobbe meg fram til en privatist-eksamen i matematikk R1, men jeg har ikke engang gått på VGS. Er det noen restriksjoner på det å "bare" ta eksamen i R1, uten å ha tatt noen som helst eksamen fra før annet enn fra ungdomsskolen? Hvordan vil det bli isåfall når jeg har bestått eksamen? Vil jeg få et vitnemål med bare én karakter i ett fag da?

Jeg skal hvertfall kjøpe læremateriale, og da har jeg tittet på to bøker som virker ganske greie:

Matematikk R1 - Aschehoug (2007)
og
Sinus R1 + Oppgavebok - Cappelen (2007)

Hvilke av disse anbefales eller er det noen andre bøker som er bedre? Er det noen andre opplysninger jeg trenger å vite?

Ser for meg at forståelsen for matematikken i R1 vil bli vanskelig, uten noen kunnskap fra lavere nivåer, er dette riktig?

Takker for alle svar!

Mvh
Nicklas
Integralen
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 525
Registrert: 03/10-2010 00:32

Jeg tror du må ha gjennomgått henholdvis VGS1 og 2 for å melde deg på eksamen som privatist i henholdvis R1, R2 faget.Det er nok lurt å kjøpe de lærebøkene som du kommer til å få bruk for på VGS1 og 2.

Hør med privatiskontoret om innmeldingen og hør med den skolen du skal studere på for å finne ut om bøkene i læreplanen deres.

Lykke til! :)
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Aner ikke noe om reglene, men vil anbefale Sinus-boka fra Cappelen forlag. Veldig bra og lettfattelig bok.

Forøvrig tror jeg jeg ville gjort meg kjent med i alle fall 1T-pensumet før jeg gikk i gang med R1-pensumet, ja. Ellers kan det muligens bli tøft.
Nicklas03
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 11/01-2011 18:23

Bestilte Sinus, etter å ha lest anbefalinger om det på flere andre steder også.

Men jeg må da altså ta en enklere grad av matematikk for å få lov til å ta eksamen i R1 og R2?

Er ikke det litt dumt sålenge jeg kan bevise min kompetanse i de høyere gradene av matematikk, hvor det da vel er en selvfølge at jeg er i stand til å utføre enklere matematikk også?

Ettersom jeg har skjønt så er visst S1 og 2 det samme som R1, at det bygger på dette, og R2 bygger på R1 igjen. Det er vel ikke heller slik at man enten må ta S1/2 for å få godkjent studiekompetanse, eller ta R1 + R2 istedenfor? At man kan velge?
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Jeg tror det han sier er at DU bør kunne 1T pensum for DIN del før du hiver deg utpå R1-2 :)
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hei Nicklas!

Det er fullt lov å bare ta eksamen i R1 uten å ha en eneste vgs. karakter fra tidligere. Når du har vært oppe til eksamen vil du (uansett resultat) få ut et kompetansebevis (slags karakterutskrift) fordi du ikke oppfyller kravene for vitnemål med bare ett fag.

Når det gjelder bok, SINUS er bra på det mest grunnleggende, men etter min mening går både aschehoug og sigma (Gyldendal)lenger inn i stoffet, og oppgavene er mer på nivå med det du kan møte på eksamen (Sigma er altså etter min mening den aller beste), men det kan jo også være ganske individuelt hvilken bok en synes er best og lærer mest av.
Men ellers er det også en side ved saken når det gjelder matematikkeksamen. Forfatterne av disse tre læreverkene bytter på å lage eksamensoppgaver, slik at det kan være gunstig å bruke boken til de som lager eksamen det semesteret, men det er jo ikke godt å vite hvem som lager den... .
Jeg vil kanskje anbefale å låne en av de andre bøkene like før eksamen, slik at du kan se om du klarer oppgaver derifra også, og dessuten formulerer ofte de ulike forfatterne samme type oppgaver på en litt annen måte...

Et emne i R1-pensum som SINUS er dårlige på er geometrioppgavene, der de har vektlagt andre ting enn forfatterne av SIGMA, og i hvert fall da jeg hadde privatisteksamen i R1 var det mange slike på eksamen, og jeg tror mange av de som hadde brukt SINUS slet med dem, fordi det nesten ikke var oppgaver med akkurat den vinklingen i SINUS bøkene. Aschehoug har bra nivå på oppgavene, men forklarer generelt ting veldig rotete og usystematisk, slik at det ikke blir forhold mellom det som er forklart og nivået på oppgavene i oppgaveboken.

Siden du sannsynligvis har kjøpt bok nå, vil jeg altså anbefale å få lånt boken fra minst ett av de andre forlagene (fra bibliotek eller evt. en vgs. i nærheten som har bøker til overs e.l.)

En annen fordel med SIGMA er at de har oppgavesamling og teoridel i en bok, slik at du slipper ha to, i tillegg har de mange "gule lapper" med ting som er viktige å huske f.eks. nye formler.

R-matte pensum er jo kjent for å være relativt heavy, og jeg tror for en del at det er tilfelle. Den eksamene jeg hadde (som privatist), var for en stor del geometribeviser og andre beviser. Så vidt jeg husker var det omtrent bare en oppgave som ikke hadde minst en, (noen hadde mange) deloppgaver med beviser, og det var en oppgave om sannsynlighet.

Dersom du skal ta R1 uten å først ha hatt 1T, bør du ihvert fall ha en 1T bok å slå opp i siden R1-bøkene tar det for selvsagt at du kan det som er pensum i matematikk på lavere nivå.
Hvis du lurte på noe annet ang. privatisteksamen i R1, må du bare spørre, for jeg har jo hatt den selv og det kan i hvert fall hende jeg vet det.

Jeg kunne ha skrevet mye mer... men da ville dette innlegget ha blitt veldig langt....

For å få vitnemål fra vgs (dersom det er det som er målet) må du ha eksamen i 1T uansett, så da er det kanskje like greit å begynne med 1T. Det tror jeg gjelder uansett hvilken gruppe du er i ( rett fra ungdomsskolen eller ikke)
Svar