Hvilken personlighet har du?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

For et par år siden tok jeg Myers-Briggs Type Indicator. Har lest masse om personlighetstypen min etterpå, og kjenner meg ekstremt godt igjen. Vil si at dette er en av de testene som faktisk gir noe mer enn generelle trekk alle kan kjenne seg igjen i, i alle fall av de jeg har prøvd.

Du kan lese mer om testen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Brig ... _Indicator

Kort sagt, deler den opp personligheten din og rangerer deg på fire funksjoner, hvorav de forskjellige er:
Extraversion (E) - (I) Introversion
Sensing (S) - (N) Intuition
Thinking (T) - (F) Feeling
Judgment (J) - (P) Perception
Du kan ta testen her: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Hadde vært veldig spennende å se om flere, som meg, er INTJ her (særlig blant det faste klientell). Jeg har veldig sterke mistanker om det.

Det finnes også nettfora for forskjellige personlighetstyper, slik at du kan møte andre likesinnede. Dette har jeg ikke gjort, men har merket at de jeg får veldig god kjemi med, faktisk har samme eller rimelig lik personlighetstype.

Den kan også gi deg "veiledning" til hva slags karriere du bør forfølge. I alle fall hvor i "systemet" folk med din personlighet kan komme til å trives etc.

Så ta testen, og fortell oss hva du er :)

Jeg er da INTJ, som er 1/16 typer.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

INTJ:

100% introverted

88% intuitive

88% thinking

56% judging
Sist redigert av Gustav den 01/06-2011 04:10, redigert 2 ganger totalt.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kode: Velg alt

Introverted	22
Intuitiv      62
Thinking	   75
Judging       67
INTJ
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Tenkte meg dette, ja. Dere som er INTJ, kan jo lese dette: http://www.keirsey.com/4temps/mastermind.asp

INTP: http://www.keirsey.com/4temps/architect.asp

Introverts ftw, ja, hehehe :) Jeg er enig i at man ikke kan fastslå hvordan en person er bare basert på en test, men jeg har tro på at den kan røpe litt om fundamentet i personligheten. Ting er seff situasjonsbetinget og alt det der, og om man kommer ut som introvert, så er det ikke dermed sagt at man ikke kan være ekstrovert når man vil.

Selv kan jeg fremstå som en skikkelig ekstrovert, men jeg blir sliten av å være sosial for lenge, og særlig hvis man må sosialisere for sosialiseringens skyld. Under felles mål er det noe helt annet hvis gruppedynamikk etc er god. Jeg trives stort i eget selskap, og liker å trekke meg tilbake og styre med mitt. En hardbarka ekstrovert blir frustrert av å være alene for lenge.


På linken til siden jeg ga over, finner man følgende meny på høyre side. Her kan man lese litt mer om personlighetstypen man får. Det finnes også mye annet rundt omkring.

Kode: Velg alt

The 4 Temperaments

Guardian
Supervisor (ESTJ)
Inspector (ISTJ)
Provider (ESFJ)
Protector (ISFJ)

Artisan
Promoter (ESTP)
Crafter (ISTP)
Performer (ESFP)
Composer (ISFP)

Idealist
Teacher (ENFJ)
Counselor (INFJ)
Champion (ENFP)
Healer (INFP)

Rational
Fieldmarshal (ENTJ)
Mastermind (INTJ)
Inventor (ENTP)
Architect (INTP)
Det er spesielt i blant "rational" jeg vil tro mange som frekventerer her holder til.
Sist redigert av MatteNoob den 26/05-2011 00:57, redigert 1 gang totalt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Interessant lesestoff. Jeg ble Architect, og det var enormt oppløftende å lese. Det er skrevet på en måte som gjør at jeg kjenner meg igjen på en prikk, og samtidig så er det hele skrevet som det beste komplimentet jeg noensinne har sett.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Aleks: Jeg redigerte forøvrig innlegget over med litt mer informasjon.

Er jo det jeg sier, den kan forklare ganske mye. Det er veldig mye fokus på ekstrovert, ekstrovert, ekstrovert om dagen. Jeg vil tro mye av grunnen til det er at det nettopp er ekstroverter som må trykke fjeset frem i media hele tiden.

Jeg går økonomi og ledelse, og særlig i forbindelse med ledelse trekkes det frem at det er store fordeler i å være ekstrovert. Dette har jeg relativt liten tro på. Man må ikke være Petter Stordalen/klovn for å få til ting. Se bare på John Fredriksen for eksempel (uten sammenlikning med meg, forøvrig). Poenget mitt er at hvis man dyktig på sitt felt, så vil det bli lagt merke til.

Vil også si at INTJ og INTP har veldig mye til felles. Har en god venn som er INTP, og det er ofte vi snakker om ting og løser kompleksiteter sammen. Tar ikke du forkurs til ingeniør? :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det stemmer!

Det jeg har merka mest er at jeg er mindre interessert i stegene vi tar for å løse oppgaver, men foretrekker å forstå HVORFOR vi gjør det. Hvis man f. eks. forstår hvorfor vi gjør det vi gjør når vi faktoriserer et polynom, så er det automatisk dritlett å faktorisere, og man kan gjerne gjøre det på 10 forskjellige måter.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Ja, det er vel en av kjennetegnene ved en som er rasjonell – at man er opptatt av hvorfor og ikke bare hvordan. Det kan se ut til at du har staket deg inn på et felt som passer bra for testresultatet ditt :)

Legg også merke til positiviteten på foraet her. Det er ikke mye jantelov å spore. Dette tror jeg henger veldig sammen med at mange av de rasjonelle er resultat- og prestasjonsorienterte. Dessuten tror jeg introverts er mer individualistiske, og derfor kan rose andre uten å føle at de rakker ned på seg selv. Dvs, man er ikke misunnelig på en måte som gjør at man ikke unner andre større evner, man ønsker heller å lære av dem.

Det er for eksempel forskning som viser at ledere ikke ansetter folk de tror er smartere enn dem selv. Mange liker heller ikke å henge med folk som overgår dem.

For rasjonelle tror jeg dette er annerledes. Jeg tror rasjonelle tiltrekkes folk som er "større" enn dem, og at de "store" rasjonelle mer enn gjerne deler med seg.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du er garantert inne på noe.

Selv er jeg medutvikler i et internasjonalt prosjekt som kalles EduMecca. Målet er å (r)evolusjonere måten klasserommene fungerer per i dag, ved å bruke teknologi.

Tingen er at måten klasserommene fungerer i dag, så har vi ei tavle, en lærer, og et rom fullt av elever. For enkelte studenter så fungerer dette helt fint, men for andre, så fungerer det mindre bra. Dette er fordi studenter er individer, og har forskjellige måter å inndra kunnskap på. Dette gis ikke nok oppmerksomhet i dagens skoleordning, så mange elever som egentlig er potensielle genier, stemples som "trege", og plasseres i ekstrahjelp-klasser. Hadde de derimot fått lov til å lære på sin egen mest effektive måte, så hadde de kanskje vært blant klassens beste.

En D-student er ikke nødvendigvis mindre intelligent enn A-studenten.

Mye av det vi fokuserer på er nettopp dette med at man må få lære i sitt eget tempo. Når man får en prøve på skolen, så er det mye jantelov ute og går.

Man lærer derivasjon.
- noen lærer det
- noen lærer det ikke
Man testes
- noen scorer høyt
- noen scorer lavt
Man lærer integrasjon og bygger på derivasjonskunnskaper
- noen lærer det
- noen lærer ingenting, fordi de ikke fikk nok tid til å lære derivasjon

Mønsteret er entydig.

Kanskje litt digresjon, men sånne personlighetstester (sånne skikkelige) burde danne et grunnlag for hvordan klassene settes opp. Ikke alle har godt av 13-15 år med lærer/tavle-plattformen.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ble ISTP her. 89% introvert, 25% sensing, 62% thinking, 22% perceiving. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i alle deler av beskrivelsen, men jevnt over virker det som det stemmer bra. I motsetning til beskrivelsen så liker jeg godt teori og vil forstå hvorfor ting er som de er. Jeg er også lite praktisk "nevenyttig" av meg, men jeg kan bli oppslukt av programmering som jo er en form for praktisk utfoldelse der man skaper noe (men også innenfor programmering er jeg mest fascinert av det teoretiske, å lage elegante og effektive programmer.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

8-)

Kode: Velg alt

Your Type is
INTP
Introverted	Intuitive	Thinking	Perceiving
Strength of the preferences %
67	25	38	33
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det er en norsk test her. Denne spør ikke de samme spørsmålene. For meg gav det utslag i at jeg i følge den testen er INTJ. Så disse testene gir vel en ganske røff indikasjon. Jeg tror dog jeg er nærmere ISTP enn INTJ.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Your Type is
INTJ

Introverted Intuitive Thinking Judging
44 50 50 22

Artig test. Som sagt over så gir nok denne et røft overslag. Men artig var det :)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

bortkasta tid: dvs, fikk nok av sånne teite tester da vi hadde eksperter i team på ntnu. ;)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

ISTJ

Introverted 44
Sensing 25
Thinking 50
Judging 33

Igrunn litt overrasket.. Oh well. Det er vel begrenset hvor god analyse man får av en test på Internet :P

Edit:
Hum. Etter å lese beskrivelsen, ble jeg nesten litt paff. Kanskje man KAN få en ganske god analyse av en liten test på Internet, hehe..
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar