hvordan lærer en LaTex raskest mulig - hva trenger jeg av p?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
nøden&nåden
Cantor
Cantor
Innlegg: 122
Registrert: 04/01-2011 16:08

Hej!

hvordan lærer en LaTex raskest mulig - hva trenger jeg av programvare

osv?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Skrive i forumet er en slager

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

http://www.texify.com/

http://www.codecogs.com/latex/eqneditor.php

MathType funker fint, selv om jeg skal prøve å bruke det mindre. Lære meg "skikkelig" tex.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
yngevege
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 07/10-2005 19:21

Når du har alle program du trenger:

Prøv deg fram, og google ting eller spør på forum om du ikke får til. Det er mye hjelp i google.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Jeg lærte LaTeX på den smertefulle måten. Skrive og skrive og skrive og søke over hele internett etter metoder.

Jeg har et par (=3) linker her http://folk.uio.no/fredrme/links.html
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Den mest effektive måten er sannsynligvis å skrive i latex her på forumet, og søke opp ny kode når du trenger det. Det kan være lurt å bruke wikipedia for dette (spesielt de som ikke blir brukt så ofte) høyreklikk eller hold pekeren over latex på sidene deres for å se latexkoden. De har også noen fine lister med symboler og tilhørende latex-kode. For min del er det kjedelig å lese gjennom latex-guider som ikke kommer til poenget.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Charlatan skrev:Den mest effektive måten er sannsynligvis å skrive i latex her på forumet, og søke opp ny kode når du trenger det. Det kan være lurt å bruke wikipedia for dette (spesielt de som ikke blir brukt så ofte) høyreklikk eller hold pekeren over latex på sidene deres for å se latexkoden. De har også noen fine lister med symboler og tilhørende latex-kode. For min del er det kjedelig å lese gjennom latex-guider som ikke kommer til poenget.
Men nå er jo LaTex vesentlig mer omfattende enn bare å skrive matematiske formler da. Er mange som foretrekker å skrive i LaTex når man skal skrive lange dokumenter, da Word og andre tradisjonelle tekstbehandlere har en tendens til å knele når man skal skrive lange (40+ sider) tekster.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

For min del er det kjedelig å lese gjennom latex-guider som ikke kommer til poenget.
"The not so short introduction to Latex" er virkelig verdt en gjennomlesing. Det gjøres på under en time, og jeg har sjeldent fått så mye igjen per side av et dokument.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Aleks855 skrev: Men nå er jo LaTex vesentlig mer omfattende enn bare å skrive matematiske formler da. Er mange som foretrekker å skrive i LaTex når man skal skrive lange dokumenter, da Word og andre tradisjonelle tekstbehandlere har en tendens til å knele når man skal skrive lange (40+ sider) tekster.
Ja, du har helt klart rett i det. Jeg burde ha påpekt at jeg bare snakket om matematiske formler o.l.. Men likevel, hvis man skal lage et enkelt latex-dokument med matematiske formler så skal det sies at man heller ikke vil behøve å pløye seg gjennom 100 sider med latex-introduksjon.

Jeg får kikke på den introduksjonen fredrik hvis du sier det er verdt det, kanskje lærer man noe nytt og nyttig.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Må si meg enig med Charlatan her. Å bruke masse tid på å lese gjennom dokumenter før man begynner å skrive blir delvis bortkastet tid i mine øyne.

Man lærer raskest av å skrive dokumenter, og søke på forum (f.eks LaTeX community). Man kan også spørre om hjelp på f.eks tex.stackexchange eller på comp.text.tex - man får som regel gode svar på kort tid på begge.

Ellers kommer man også veldig langt ved å bruke ctan.org for å finne pakker; og for de pakkene man trenger så pleier det som regel å være veldig greie eksempler i manualene (gode eksempler på dette er f.eks TikZ/PGF, PGFplots, SIunitx, memoir, og mange flere).

I tillegg så har man mange blogger der andre som har bra med peiling skriver om triks og tips (se f.eks TeXblog).
andsol
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 01/03-2009 16:13

Jeg fikk mye ut av å lese første halvpart av denne boken "LaTeX: A Document Preparation System" av Leslie Lamport, samtidig som jeg prøvde å skrive noen dokumenter. Det er greit å lese litt om det grunnleggende først, slik at det ikke går så trøstesløst sakte å skrive i begynnelsen.

Boka jeg viser til er ikke rettet spesielt mot matematikkskribenter, men gir heller en nokså bred intro som viser mange av de pene tingene man kan gjøre i latex. Når det er sagt, er det ikke så veldig mye som kreves for å skrive latex-dokumenter når man først har kommet i gang. :)
Svar