Tau-dagen!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det gir mye mening. Men det skal mye til for å skape et paradigme-skifte.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Go [tex]\tau[/tex]!

Jeg tror nok ikke vi blir enig her Markonan :P

For meg virker det som de fleste argumentene mot å bytte til tau er bassert på følelser og ikke fornuft. Flere filosofer ville snudd seg i graven av deres holdninger. For meg burde ikke matematikk være bassert på tradisjoner, men heller å være nøyaktig, riktig og konsekvent. Ergo [tex]\tau[/tex] ;)

Forøvrig synes jeg ikke [tex]e^{i\tau}=-1[/tex] er SÅ mye mindre elegant en for pi.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Det betyr jo ingenting å "bytte fra pi til tau". Pi er ingen konvensjon, det er bare en konstant. Hvis noen vil bruke tau istedenfor pi, så kan de vel det, det er vel ingen holdninger ute og går mot det. Men jeg tror ikke det er mange som blir spesielt imponerte av argumentene for å bruke tau istedet for pi, de er jo i det hele tatt veldig trivielle. Ser ikke dette som en kamp mellom følelser og fornuft akkurat!
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe, jeg tok kanskje litt hardt i. Det er jo selvfølgelig like "riktig" å bruke pi. Poenget er at jeg synes matematikken er så fin fordi den alltid er konsekvent, samtidig så er det veldig lite konsekvent å noen ganger bruke radius og andre ganger bruke diameter. :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg brukte [tex]\tau[/tex] på eksamen. Sikkert ikke så lurt å teste sensorreaksjon på eksamen, men jeg fikk smilefjes og full uttelling for oppgaven (som jo uansett var besvart rett, men med tau i stedet for pi).

Som Charlatan sier, så er det ingen konvensjon. Det er bare to forskjellige konstanter, der den ene er mer brukt enn den andre.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jeg trodde [tex]\pi[/tex] var projeksjonsavbildningen eller var det homotopigrupper, hmm..
Svar