analoge

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
L.N
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 09/05-2011 22:14

hva er analog?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det kan bety så mangt, avhengig av sammenhengen. I tillegg fins det ord som kan forveksles, for eksempel analogi.

Analog, slik jeg er vant til å bruke det, er et adjektiv, og betyr trinnløs. Eksempelvis klokka som NRK viser rett før et program når de har under 30sekunder til visning. Den klokka er analog, da sekundviseren ikke tikker. Den går konstant.

I audioverden betyr det at lydsignaler ikke digitaliseres, men kjøres direkte fra input til output uten å gå gjennom utstyr som inneholder kondensatorer.

Kanskje du kan gi litt sammenheng for spørsmålet? Føler jeg svarer unødvendig langt :P
L.N
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 09/05-2011 22:14

takk :P
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Aleks855 skrev: I audioverden betyr det at lydsignaler ikke digitaliseres, men kjøres direkte fra input til output uten å gå gjennom utstyr som inneholder kondensatorer
Man kan da sende et lydsignal gjennom en krets med f.eks kondensatorer uten at det blir mindre analogt av den grunn. Så og si enhver effektforsterkerkrets består av flere kondesatorer.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har forstått det slik at hvis du sender et lydsignal gjennom en effektforsterker, så er det blitt digitalisert.

Men jeg er ingen ekspert på feltet.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Aleks855 skrev:Jeg har forstått det slik at hvis du sender et lydsignal gjennom en effektforsterker, så er det blitt digitalisert.
Neida, en effektforsterker er en analog krets, og krever analoge signaler på inngangen. Resultatet er da også et analogt signal ut av forsterkeren.

Forskjellen på analoge og digitale signaler at førstnevnte kommer i form av eksakte bølgeformer, mens sistnevnte kun er tall.
Nøtteknekkeren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 26/03-2009 11:53
Sted: Oslo

I audioverden betyr det at lydsignaler ikke digitaliseres, men kjøres direkte fra input til output uten å gå gjennom utstyr som inneholder kondensatorer.
Jeg har forstått det slik at hvis du sender et lydsignal gjennom en effektforsterker, så er det blitt digitalisert.
Kondensatorer, effektforsterker og digitalisering har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre. Det første er passive elektroniske komponenter, det andre er en analog transistorkopling, og det tredje er betegnelsen for tiltak til å gjøre om et analogt til et digitalt signal. Digitalisering skjer i et elektronisk kretsløp.

Kondensatorer brukes i både analog og digital elektronikk. Eksempel: Alle typer filtere, avkopling av integrerte kretser, AC-kopling mellom forsterkertrinn, glatting av en spenning med for mye ripple ...

Effektforsterkere hører hjemme i den analoge verden. En ønsker vanligvis at en forsterker helst skal operere lineært, men en transistor er en ganske ulineær komponent som kun oppfører seg tilnærmet lineært ved små signalamplituder på inngangen. Vil en forsterke signaler med en amplitude større enn ca. 25 mV må en gå mer grundig til verks og bygge effektforsterker, der transistorens ulineære karakteristikk utnyttes. Utgangssignalet vil da inneholde en del ulineære forvrengninger i form av uønskede harmoniske, som må fjernes med et egnet filter på utgangen.

Digitalisering av et analogt signal skjer i to trinn: Tidskvantisering (punktprøving) og amplitudekvantisering. I det første trinnet tas stikkprøver av signalet i regelmessige tidsintervaller, og disse stikkprøvene (= samples) kan fortsatt ha alle verdier mellom minimal- og maksimalspenning (f.eks. 0 og 5 V). For at signalet skal kunne behandles digitalt må også selve sample-verdien kvantiseres: 8 bits oppløsning betyr altså at området mellom min. og maks. signalnivå deles inn i 2^8 = 256 trinn. Hvert trinn representeres som en kombinasjon av 8 bits. Nå er signalet digitalisert, med en viss bitrate og -oppløsning. Denne jobben utføres idag av spesielle analog-digital-omformere (ADC). Signalet kan gjøres om til analogt igjen med en DAC.

Digital signalbehandling skjer gjerne på et mikroprosessorsystem, som bare forstår tall, ikke tids- og spenningskontinuerlige signaler. Derfor må analoge signaler digitaliseres.
HS 2010: Mål- og intergrasjonsteori, operativsystemer

VS 2011: Pause!

HS 2011: Stokastikk, seminar i matematisk fysikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nøtteknekkeren skrev: En ønsker vanligvis at en forsterker helst skal operere lineært, men en transistor er en ganske ulineær komponent som kun oppfører seg tilnærmet lineært ved små signalamplituder på inngangen.
Dette vil avhenge veldig av formålet med forsterkeren. F.eks i en EER (envelope elimination and restoration) eller dynamisk bias konfigurasjon så er det ønskelig å operere forsterkeren langt inne i metning.
Nøtteknekkeren skrev: Vil en forsterke signaler med en amplitude større enn ca. 25 mV må en gå mer grundig til verks og bygge effektforsterker, der transistorens ulineære karakteristikk utnyttes.
En kan forsterke langt større amplituder uten å utnytte den ulineære karakteristikken til en transistor. Jobber med en ti watts PA nå som fint forsterker inngangseffekter på over en watt uten betydelige harmoniske komponenter. Ang. utnyttelse av den ulineære karakteristikken så er det først og fremst brukt i harmonisk tunede forsterkere (for å oppnå økt virkningsgrad - se klasse F/inverse klasse F PA), eller for å lineærisere forsterkeren (analog/digital predistortion).
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Fikk du svaret på det du lurte på, L.N.? :lol:
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe, artig at Shannon skulle bli med i denne tråden, ettersom han var pioneer i feltet. Shannon (sammen med Nyquist) beviste et teorem som sier at dersom du sampler et analogt signal minst 2 ganger raskere enn den høyeste frekvenskomponenten, kan det analoget signalet gjenskapes perfekt (I teorien, i praksis må man i mange tilfeller sample uendelig raskt eller ihvertfall uhensiktsmessig raskt).

At et signal er behandlet digitalt gjør ikke det nye signalet mindre analogt. Det er naturlig at det er litt mer "kantete" etter en digital til analog-prosess, men likevel et kontinuerelig signal i motsetning til et diskret (digitalt) signal.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
L.N
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 09/05-2011 22:14

takk :P
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg bøyer meg i støvet og roter i grusen med pinne.
Bilde
Svar