R1 vs R2

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Hei. Hadde eksamen i R2 i dag, men jeg lar kaka stå, for å si det slik. :x
Har i underkant av et år sittet med R2 hjemme, kjøpte meg R2 boka fra Aschehoug og startet på første side. Har lært masse, spesielt Vektorer, Algebra og Trigonometri har fått god mersmak. Men jeg har fortvilt masse, og jeg tror den psykiske knekken tok meg rundt kapittel 4/5 (Funksjoner/Integrasjon). Har ikke engang maktet å bla over på Kapittel 6, djevelens vrede, differensiallikninger.
Uansett, så ble det et forsøk på eksamen, men begynner å innse at jeg kanskje skulle vært innom R1, og gjerne med undervisning. Har nå fått ordnet det, men nå lurer jeg egentlig på hvilke utfordringer som venter på meg i R1. Jeg ser blant annet at vektorregning med 2-akser og Trigonometri kan bli mer eller mindre kjedlig i forhold til ha jeg har vært gjennom. Men godsakene, integrasjon og differensial, er det grunnleggende i R1? Tror nemlig jeg bør ha disse inn med te-skje, evt intravenøst.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Er ingenting om integrasjon og diff.ligninger i R1. Hvis du har mestret R2 til en viss grad, er vel det eneste som skiller seg ut i R1 litt geometri og sannsynlighet.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Jaja, har vel ingen ting å tape. En god karakter og 0,5 poeng kommer da godt med, selv om "fandens kapittel" ikke gir seg til kjenne.
Ser nå at funksjoner er hovedområde i R1, trodde kanskje det inkluderte en del innføring i integrasjon/antiderivering. Hvis ikke så synes jeg det kommer brutalt og brått på i R2 :?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Titt litt på tråden om integrasjon du =) Også er det en annen tråd her hvor jeg lenker til en pdf om integrasjon.

Anbefaler også på det varmeste å se noen videoer fra Khan academy eller PatrickMT om integrasjon. Disse ligger selvfølgelig gratis ut på youtube.

Lurer du på noe angående R1 eller R2, så kan folket her inne med 99% sansnynlighet "alltid svare deg"

Noen kan geometri, noen kan vektorer, noen kan integrasjon. Og noen er en røver på googling / wolfram alpha. Så hjelp får du alltid

Regn oppgaver til du spyr en regnbue av integral, da sitter det nok =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Hehe, ja det er disse "fram-og-tilbake"-omvandlingene av funksjoner som ikke faller naturlig for meg. Kan være at boka mi varierer i forklaring fra kapittel til kapittel, men er helt klart regning og spying som må til for min del. Det er bra dere her inne stiller opp for oss som nettopp har blåst støvet av kalkulatoren :lol:
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

titta litt på dagens R2 eksamen, og den påstår jeg må være blant de enkleste!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Knossos
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 04/07-2011 20:56
Sted: Trondheim

Er det ment for å undertrykke meg? :lol:

Jeg er enig, tenkte det samme. Spesielt del 1.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Knossos skrev:Er det ment for å undertrykke meg? :lol:
.
Absolutt ikke!
Bare min umiddelbare mening. Syntes den var "snill" i forhold til en del andre jeg har sett. Var vel ingen riktige skøyere der... :wink:

Forøvrig synes jeg R1 i går også var grei, til tross for endel diskusjoner ang oppg "med sirklene". Den skulle vel skille 5ere fra 6ere.

Stå på. :)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Virker som det gikk helt rundt for mange elever på R1 eksamen...

Mens mange R2 elever to seg vann over hodet på siste oppgave på eksamen...

Så ikke så nøye kjemien, men jeg har ikke hørt noen reaksjoner...

fysikken virket også grei, gikk helt friksjonsfritt...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Nebuchadnezzar skrev:Virker som det gikk helt rundt for mange elever på R1 eksamen...
hehe..
Mens mange R2 elever to seg vann over hodet på siste oppgave på eksamen...
har ikke sett noen diskusjoner ang R2 idag, Siste oppgava med Toricellis law var kul den
Så ikke så nøye kjemien, men jeg har ikke hørt noen reaksjoner...
kjemien var grei den også, har ikke "hørt noe særlig negativt fra den".
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

De fant ut at de laget R1 eksamen for lett, så de kompenserte med å lime inn en r2 oppgave =P
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kork skrev:De fant ut at de laget R1 eksamen for lett, så de kompenserte med å lime inn en r2 oppgave =P
er faktisk R1 pensum, tenk deg avstanden mellom to pkt (x, y) og (a, b);

[tex]\sqrt{(x-a)^2\,+\,(y-b)^2}=D[/tex]

da er vi ganske nær sirkellikninga hvis vi kvadrerer begge sider, samt setter noen enkle betingelser...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jaja godt mulig du har rett jeg, men det er likevel kjekt å klage litt på internett.

Så da måtte man funnet radiusen, altså halvparten av lengden mellom midtpunktene. Og så satt radiusen og midtpunktet inn i sirkellikningen, og så regne ut potensene, for å komme tilbake til likningen som er vist i utgangspunktet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Kork skrev:Jaja godt mulig du har rett jeg, men det er likevel kjekt å klage litt på internett.
Så da måtte man funnet radiusen, altså halvparten av lengden mellom midtpunktene. Og så satt radiusen og midtpunktet inn i sirkellikningen, og så regne ut potensene, for å komme tilbake til likningen som er vist i utgangspunktet?
D er avstanden. Hvis (a,b) er midt i sirkelen og (x,y) ligger på kanten, så settes D = r (r = radius).
Jude Quinn nevnte det på diskusjon.no
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Yes, jeg satt meg fast på å prøve å omgjøre den gitte likningen til en typisk sirkellikning, istedenfor å gå andre veien. Om du skjønner hva jeg mener, BOHO =(
Svar