Valgfag i matematikk overkommelig?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jeg skal velge valgfag for neste semester nå, og det er et mattefag blant alternativene. Problemet er at cirka 50 % av forelesningene krasjer med et annet fag jeg skal ha, og hvis jeg velger dette, så må jeg studere en del på egenhånd. (Matematikken må studeres på egenhånd, fordi det andre faget er veldig fjernt fra noe jeg har hatt tidligere).

Jeg lurer på om dette mattefaget er veldig avansert i forhold til 3MX. Jeg fikk 5 i 3MX som privatist og B i matematikk og A i statistikk på høyskolens førsteår. I de to sistnevnte deltok jeg på 90 % av forelesningene.

Fra kursplanen:
Kunnskapsmål
Etter å ha fullført kurset skal studenten ha tilegnet seg matematiske kunnskaper i enkelte emner som er viktige i finans, samfunnsøkonomi og statistikk. Studenten skal:

1) Kjenne til viktige begreper innen lineær algebra og vektorregning, som matriser, vektorer, determinanter, lineær uavhengighet, egenvektorer og egenverdier.
2) Forstå sannsynlighetsmodeller fra en matematisk synsvinkel.
3) Kjenne eksempler på bruk matriser i multivariat statistikk.
4) Kjenne begrepet differensiallikning og vite hvordan differensiallikninger kan brukes til modellering.
5) Forstå grunnlaget for variasjonsregning og vite hvordan variasjonsregning kan bli brukt i samfunnsøkonomi.


Ferdighetsmål
Etter å ha gjennomført kurset skal studenten blant annet ha tilegnet seg følgende ferdigheter:

1) Beherske regning med matriser, vektorer og determinanter, kunne finne egenverdier og egenvektorer, og kunne bruke dette i anvendelser.
2) Være i stand til å regne med sannsynligheter og sannsynlighetsmodeller i en eller flere variabler, og kunne bruke dette i anvendelser.
3) Kunne regne med kovariansmatriser.
4) Være i stand til å løse utvalgte typer differensiallikninger med og uten initialbetingelser.
5) Være i stand til å løse utvalgte optimeringsproblemer ved hjelp av variasjonsregning.
Litteratur: Ross, Sheldon M. 2010. Introduction to probability models. 10th ed. Elsevier/Academic Press

Det finnes kanskje gode nettressurser/videoer om dette hos Khan/MIT?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Noen av kunnskapsmålene vet jeg Khan har en del videoer om. Faktisk en hel spilleliste kalt Linear Algebra. Det samme gjelder sannsynlighet og differensiallikninger.

http://www.khanacademy.org/#linear-algebra
http://www.khanacademy.org/#probability
http://www.khanacademy.org/#differential-equations
Bilde
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Takkar! Jeg har satt det opp som en av de tre førsteprioritetene, så får jeg se om jeg tør å la det stå. Det virker jo interessant, men ugøy at den kolliderer med det andre faget, søren altså.

Skulle ønske jeg visste litt mer om faget enn jeg vet nå - får poppe innom bokhandelen og ta en titt på pensumlitteraturen i morgen.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Hei,
Jeg har fått litt mer informasjon om faget her.

Kan noen se på dette og si om det er overkommelig å studere på egenhånd?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Jaja, da var fristen for omprioriteringer utløpt, så nå blir det matematikk på meg neste semester. Anbefaler at dere bruker juleferien til å forbrede dere på spørsmål som måtte komme fra denne kanten.

Tråden kan lukkes.

Kos
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Svar