Trenger råd - valg av realfag

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg trenger 1 poeng med realfag, enten fysikk 2, IT1 og IT2 eller teknologi og forskningslære 1 og 2. Lurer på om hvilken av de overnevnte fagene vil lett kunne gi meg 6er som privatist?

ser frem til svar med gode råd....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Falt fysikk 1 lett for deg?
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Eh, jeg har interesse for matte og liker å beregne...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Eksplisitt
Cayley
Cayley
Innlegg: 90
Registrert: 22/03-2008 15:50

Det kan ikke gis noe allmenngyldig svar på spørsmålet, da det avhenger av dine interesser, evner og kunnskaper.

De opplysningene du har gitt her (at du «har interesse for matte og liker å beregne») gjør at det er mest naturlig å konkludere med at Fysikk 2 er det enkleste.

Teknologi og forskningslære er etter hva jeg har forstått et svært praktisk fag som er vanskelig å forberede seg til uten tilgang på rette utstyr. Det finnes heller ingen lærebok i faget (?). Læreplanen ligger imidlertid her, så du kan jo ta en titt om du vil se hva det dreier seg om.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Nei, altså, grunnen til at jeg spurte var fordi din erfaring med fysikk 1 best kan indikere om fysikk 2 er et fag som lett kan gi deg den sekseren. Hvis du syntes at fysikk 1 ikke var en utfordring i det hele tatt, kan du regne med at fortsettelsen også er ganske grei.

Velger du fysikk 2, har du bare ett fag, som vil si mindre pensum å sette seg inn i og færre eksamner å gjennomføre.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Jeg kan tenke meg at sekser i fysikk er enormt mye mer tidkrevende en sekser i noe IT greier.

Men så er jeg født med tastatur i hendene..
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Eneste problem jeg ser med fysikk 2 er muntlige delen der jeg må utføre forsøk. Jeg har ikke tilgang på noe lab og får ikke praktisert forsøkene, men det hadde vært fint om noen kunne hjelpe meg med å skaffe de rapportene som fysikk 2 elever utfører. Jeg kan da prøve å få dem gjennomført ved å evt. snakke med noen venner som studerer realfag på universitetet. De har sikkert en lab der som jeg kan bruke....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

rembrandt skrev:De har sikkert en lab der som jeg kan bruke....
Rapporten gjøres vel etter forsøket, ikke omvendt? Så hvis du har tilgang til lab, skulle jo den saken være grei. Beskrivelse av hvordan forsøkene skal utføres, er neppe vanskelig å få tak i.
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Nå vet jeg ikke hvordan man vurderes som privatist i TekFor, men... Fysikk 2 synes jeg er helt greit, men hvis det eneste målet er å få 6, så må du gå for IT. Det er latterlig enkelt.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

På hvilken måte er IT lettere enn fysikk 2?

ser frem til gode råd....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Jeg tok eksamen i IT 1 og fikk 2er. Det var stor nedgang siden jeg hadde regnet med å få lett en 5er eller 6er....

Nå er jeg overbevist om at IT1 og IT2 er en felle for meg, og jeg bør holde meg til Fysikk. For den er enklere å forstå og mer logisk, men er veldig nysjerrig på om hvordan teknologi og forskningslære er bygget opp.

Imøteser tilbakemelding....
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Nå skal jeg være litt hard mot deg, men det er fakta;

IT er et fag der du må jobbe litt, nå vet jeg ikke hvor mye du gjorde der? Om du lærer deg basic HTML, litt action-script og leser deg litt opp om datamaskiner generelt så er dette et fag der du får 5 eller 6. Det er ikke veldig mye du kan bli spurt om som ikke vil gå utenfor lærerplanen.

Når det er sagt, i IT er det også enkelt for en sensor å finne ut om du faktisk har lært pensum, noe som igjen krever at du har gjort jobben det kreves for å lære det. Om du er interessert i programmering og data generelt bør dette være greit å gjøre; Finn en tutorial på nettet og følg den.

Hvordan føler du eksamen gikk, og hvor godt følte du at du var forberedt før du hadde den?
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Hiver meg på denne, jeg må også velge et realfag for å få et siste realfagspoeng. Valget står mellom fysikk 2 og R2. Noen som har en mening om hva som er vanskeligst?
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Hva liker du best? Og hva skal du drive med videre?

Om du ikke skal drive med fysikk videre vil jeg anbefale R2, jeg tror du vil ha mer nytte av det seinere. Vanskelighetsgraden er ganske lik på de to, begge er relativt tunge fag. Det viktigste er at du er motivert! Lykke til!:)
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Fysikk 2 inneholder jo to eksamener, både skriftlig og muntlig-praktisk. Det medfører også at det blir to ekstra karakterer på vitnemålet, noe som man må vurdere. Det betyr enten to karakterer som trekker ned eller to som trekker opp.

For de som er ute etter enkle realfagspoeng, så vil jeg også anbefale Biologi 1. Det er et lesefag som inneholder et mindre forsøk.
Sist redigert av Go_Rilla den 27/12-2012 16:41, redigert 1 gang totalt.
Svar