Er NTNU en generelt sett vanskelig skole å gå på?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Har gått på både uio og ntnu. mitt generelle inntrykk er at ntnu er litt preget av de yrkesrettede siv.ing.linjene og skolens tidligere høyskolestatus ved at mange av matteemnene (TMA) er litt mer "anvendte" enn emnene ved uio, med mer høyskolepreg ved at det er mange små obligatoriske innleveringer underveis. På uio er det gjerne én eller to større innleveringer per emne.

Generelt vil jeg si at det ved 10sp emnene ved uio stilles litt større krav til en "A" på eksamen enn ved 7,5sp emnene ved ntnu. Det er også merkbart større pensum per emne ved uio. Totalt sett er det vel en omtrent like stor arbeidsmengde ved begge stedene, vil jeg si.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tror du har rett der plutarco, samtidig vil jeg si at det kommer helt ann på hvilke fag du tar. Tar du en bachelor i fysikk eller matematikk, vil du få en mer teoretiske matematikk og fysikkfag.

Selv trenger jeg ikke noen som holder meg i ørene og sier at jeg "skal" jobbe, og syntes også at det er litt rart at studiene legger opp til at en skal jobbe like mye med hvert fag, hver uke.

Samtidig er jeg helt enig i at den eneste grunnen til at NTNU krever mer arbeid er de obligatoriske øvingene.

Om en student er et levende geni (noe jeg selvfølgelig ikke er) så kunne denne studenten kun dukket opp på eksamen og fått en god karakter. Dette ville kreve minimalt med innsatts. Mens på ntnu ville studenten blitt krevet og jobbe ganske jevnlig med faget grunnet innleveringene.

Selv om UIB og UIO`s innleveringer er større. Nekter jeg å tro at to slike er like store som 13 mindre innleveringer. Da vil disse større innleveringer monne opp mot 70 oppgaver hver, og kreve et tredvetallsider.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev: Selv om UIB og UIO`s innleveringer er større. Nekter jeg å tro at to slike er like store som 13 mindre innleveringer. Da vil disse større innleveringer monne opp mot 70 oppgaver hver, og kreve et tredvetallsider.
Det er ingen fag du levere 13 øvinger i. Du har i verste tilfelle fag med kombinasjon av øvinger og laboppgaver, men disse er det veldig få blant de obligatoriske fagene på matematikk/fysikk kontra andre siv.ing-studier på NTNU.

Hvis man skal ta med disse fagene i sammenligningen må man også ta med fag som har laboppgaver ved de andre universitetene også. Hvis du tror at de ikke må levere labjournaler slik du må på NTNU så tror du nok feil.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Jeg slenger meg på debatten og må si at øvingene irriterer meg ganske mye. Jeg føler at øvingene er kollektiv avstraffelse for at studenter ikke klarer å jobbe på egen hånd, og er har faktisk det synspunktet at øvingene ikke øker kvaliteten på studiene mine.

For meg er det viktig å kunne lese på det jeg vil, når jeg vil. Derfor blir det ødeleggende når jeg må jobbe med noe jeg ikke føler for å jobbe med i øyeblikket. Jeg kan f.eks. finne meg i å lese halve pensum i et fag på noen dager, mens jeg andre ganger ikke føler for å gjøre noen ting en hel uke, og da blir øvingene et mas.

Men jeg ser for meg at dette kommer til å bli bedre neste år når jeg har litt mer studierutine, men aller helst skulle jeg vært uten øvingene. Når folk er begynt på universitetet syns jeg at man er såpass voksen at man skal få lov til å passe på seg selv.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Du får trøste deg med at det pleier å bli bedre utover i studiene, litt avhengig av hvilken retning du går. Finnes studieretninger ved NTNU der man helt til og med tredje året har mange obligatoriske øvinger i de fleste fag.
Fibonacci92
Abel
Abel
Innlegg: 665
Registrert: 27/01-2007 22:55

Joda, så skal det vel nevnes at man kan klare å slippe ganske billig unna øvingssystemet. Det kreves gjerne bare halvparten rett:)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Man kan alltids bare koke noen andre sin øving og heller fokusere på det man selv vil også, gitt at øvingene ikke er tellende.

Det har vært snakk om problemet med koking og om det kan regnes som juks selv på ikke-tellende, men obligatoriske øvinger. Vet ikke om de høyere makter (fakultetet/ne) har kommet noen vei, men det var nå oppe til diskusjon en gang tidligere i år/fjor (husker ikke helt).
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

krje1980 skrev:Nebu,

Jeg studerer jo som du vet ved UiB, men tar som regel kun 20 sp pr semester. Jeg klarer å ta dette ved siden av full jobb, så når jeg klarer dette så viser det vel at arbeidsmengden for 30 sp nok er klart overkommelig dersom man er fulltidsstudent.
Hvordan klarer du dette? Har et år på UiB selv, 30 sp per semester, og jeg er enig i at arbeidsmengden er meget overkommelig. Studerte faktisk helt latterlig lite, både på skolen og hjemme... Men det var likevel obligatoriske oppmøter og lignende, som gjorde at jeg absolutt ikke kunne kombinere det med fulltidsjobb. Hvordan får du det til?
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Putekrig:

Bortsett fra et par obligatoriske fremføringer i MAT211 - Reell Analyse, så er det ingen av fagene jeg har tatt hittil som har hatt obligatorisk oppmøte. De få gangene jeg har deltatt på noe, så har jeg avtalt dette med arbeidsgiver slik at jeg jobber det inn igjen senere.
gt
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 23/10-2011 13:20

Nå er det vel forskjeller på NTNU også, selv om de sikkert har blitt mindre enn før i tiden. Da jeg gikk der (gamle NTH) var det veldig stor forskjell mellom sivilingeniørstudiet og de frie studiene (realfag på Lade). Jeg hadde på NTH forelesninger fra kl. 08 - 14 hver dag det første året, unntatt en dag i uka da vi holdt på til kl. 19 med labarbeid, dessuten mener jeg vi hadde dataøvinger til omkring samme klokkeslett, en gang i uka. Flere obligatoriske innleveringer hver uke, fire eller fem eksamensfag og et par fag uten eksamen (feks. teknisk tegning, enkelt, men skal gjøres) hvert semester.

Det nye masterstudiet har vel blitt en lett miks mellom de to foregående skolene, NTH og AVH.
---- gt ----
Gjest

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd.

Jeg har gått flere år både på UiB og på siv.ing. på NTNU, og det er ikke tvil. NTNU krever definitivt mye mer innsats enn UiB. UiB var a walk in the park. NTNU krever innsats.

Så enkelt er det.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

http://dusken.no/artikkel/23386/ntnu-st ... obbe-mest/

Selv om vekttallene skal summere seg likt, tenker i hvert fall jeg at det er vanskeligere å forholde seg til 4 fag enn 3.
Svar