*EKSAMENSTRÅD* - Våren 2012

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Kan ikke si meg enig i at det var et godt svar på spørsmålet mitt! ;)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ditt spørsmål virket veldig retorisk. Trenger jeg virkelig svare på det?

Jeg spurte bare om Gundersen bor på Teknobyen, fordi jeg bor der selv.
Bilde
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Ferdig med fysikk1 der jeg fikk fire, og r2 eksamen i dag, tror jeg hadde flaks, var halveis ferdig med del 2 før jeg skulle levere del 1. :D

Den eneste oppgaven jeg stusser på var Oppgave 3c), har jo aldri vært borti den slags, det virket alt for lettvint å bare sette inn (n+1):roll: :roll: ?? Satte inn (n+1) for n, for å så vise at den (n+1)-te-deriverte måtte være riktig fordi at når jeg integrerte den så fikk jeg den n-te-deriverte. Muligens helt på jorde der.

Andre her som har hatt r2 i dag? Hvordan løste dere 3c)?

Eksamen:http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... _id=493088
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Kork skrev: Den eneste oppgaven jeg stusser på var Oppgave 3c), har jo aldri vært borti den slags, det virket alt for lettvint å bare sette inn (n+1):roll: :roll: ?? Satte inn (n+1) for n, for å så vise at den (n+1)-te-deriverte måtte være riktig fordi at når jeg integrerte den så fikk jeg den n-te-deriverte. Muligens helt på jorde der.

Andre her som har hatt r2 i dag? Hvordan løste dere 3c)?

Eksamen:http://www.diskusjon.no/index.php?app=c ... _id=493088
Anta at den n-te deriverte er gitt ved den oppgitte formelen. Vis ved å derivere denne at den (n+1)-te deriverte dermed blir på samme form (n byttet ut med n+1). Det du har gjort er det "motsatte". Du har vist at dersom den (n+1)-te deriverte er på denne formen, så følger at den n-te deriverte er på samme form. Som induksjonsbevis blir det altså ikke helt riktig.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Kan evnt bruke det man fant i 3a). f'(x) = e^x+f(x) og f''(x) = e^x+f'(x) = 2e^x+f(x).

Da ser man lett at f^(n)(x) = ne^x+f(x) = (n+x)e^x.
Sist redigert av drgz den 04/06-2012 17:09, redigert 2 ganger totalt.
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

plutarco skrev: Anta at den n-te deriverte er gitt ved den oppgitte formelen. Vis ved å derivere denne at den (n+1)-te deriverte dermed blir på samme form (n byttet ut med n+1). Det du har gjort er det "motsatte". Du har vist at dersom den (n+1)-te deriverte er på denne formen, så følger at den n-te deriverte er på samme form. Som induksjonsbevis blir det altså ikke helt riktig.
Helgoland (lol "F43N" blir om til "jammen"), forsto det med en gang du sa det, dritt!!.
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

drgz skrev:Kan evnt bruke det man fant i 3a). f'(x) = e^x+f(x) og f''(x) = e^x+f'(x) = 2e^x+f(x).

Da ser man lett at f^(n)(x) = ne^x+f(x) = (n+x)e^x.
Det beviser vel for n=1 og n=2 ja, men bevises det dermed for alle n?
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Aleks855 skrev:
drgz skrev:Kan evnt bruke det man fant i 3a). f'(x) = e^x+f(x) og f''(x) = e^x+f'(x) = 2e^x+f(x).

Da ser man lett at f^(n)(x) = ne^x+f(x) = (n+x)e^x.
Det beviser vel for n=1 og n=2 ja, men bevises det dermed for alle n?
Nei, ikke eksplisitt. Men du ser at den har samme form. Du kan begynne på f^(2) og regne ut f^(3) og se at formen er lik, og dermed vil det gjelde for n, n+1, og hva enn du vil.

Edit: ser nå at oppgaven ber om induksjonsbevis, da går det nok ikke som nevnt over. Da må man gjennom hele regla om n, anta det gjelder for k og deretter vise for k+1. Trodde oppgaven bare var å vise at påstanden stemte, og da mener jeg at det holder å bruke det man fant i 3a) og kanskje finne f^(3) for å vise at formen på uttrykket stemmer.
Sist redigert av drgz den 05/06-2012 06:45, redigert 1 gang totalt.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Bor i elgeseter gate, men er like ved teknobyen så du bommet ikke så veldig mye :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Etter en overraskende grei eksamen i ST1101 (sannsynlighetsregning og statistikk) tar jeg ferie. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Gratulerer med en vel fortjent ferie! :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takker :)

Dere på BMAT har vel flerdimen igjen? Lykke til :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Vektormannen skrev:Etter en overraskende grei eksamen i ST1101 (sannsynlighetsregning og statistikk) tar jeg ferie. :)
Ja den var relativt grei:) ser jeg som vanlig har klart å lure inn en irriterende slurvefeil, får se hvor fatale konsekvenser den får...

Jepp, verste faget igjen. Har vært i ca. 25% av forelesningene, så det skal bli moro å lese til dette faget. God ferie!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser jeg har slurvet jeg også (som vanlig.) Heldigvis var det på siste deloppgave, så det har ikke fått noen konsekvenser i andre deloppgaver.

I flerdimen er det vel bare å kjøre på med eksamensregning. Husker jeg sleit en del med det i eksamensperioden i fjor vår, men det begynte etter hvert å løsne. Mye av det har jeg egentlig brukeren gill å takke for. Han/hun tok Matte 2 og spurte om veldig mange flerdim-spørsmål akkurat på samme tid, og det hjalp veldig mye å løse de oppgavene og formulere et godt og forklarende svar på dem :P
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Da er siste eksamen overstått og det er på tide med en oppsumering.
Det å ta ekstrafag tar på spesielt i eksamensperioende, det å klare å balansere lesingen til hvert fag, utifra egne prestasjoner er ikke enkelt.

Fysikk: Her fikk jeg C.Noe jeg er godt nøgd med da
dette uten tvil var semesterets vanskeligste eksamen. Nevner også at jeg svarte bare på 4 av 5 oppgaver.

Analyse II: Den artigste eksamen så langt. Arbeidsmengde og vanskelighetsgra gikk hånd i hånd her. Bommet grovt på siste oppgave, og gjorde en og annen slurvefeil. Ellers en artig, men tung eksamen da analyse ikke er et enkelt fag.

Exphil: Når var det konten var sa du?

Lineær algebra II: Et fag jeg dessverre leste for lite på, hadde satset på langt mer anvendelser og ikke lineær transformasjoner. Klarte noen av oppgavene. Så får nok en lavere karakter enn ønsket her ja.

Flerdimensjonal Analyse: Et vanskelig fag dette og, mye som må kunnes.
Dog fikk vi tidenes letteste eksamen, et hinsides. Så dette var en utmerket avslutning på leseperioden og innledning til ferien.

God sommerferie alle sammen!
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar