*EKSAMENSTRÅD* - Våren 2012

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

flEinstein skrev:Da var jeg ferdig med alt av eksamener og dermed VGS. Ikke så mye å vise til sammenlignet med dere på høyere utdanning, men uansett deilig å være ferdig. Går ut med 61.9 studiepoeng før eksamener er tatt med i regnskapet. Er veldig klar for universitetet nå. Gleder meg som bare det!

Fikk også 6 på muntlig eksamen i R2 med tema diff.ligninger. Her gjorde jeg et praktisk forsøk med en temperaturmåling i en kopp, og så utledet jeg et generelt uttryk for temeperaturen i koppen etter en viss tid og visste at dette stemte overens med forsøket. Å bruke teorien i praksis ga visst uttelling :)
Gratulerer så mye! 61,9 studiepoeng er helt enormt imponerende! Du kommer til å ha det fantastisk moro på universitetet :)
flEinstein
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 25/07-2011 13:16

Takk for det! Jeg tror universitetet skal bli veldig bra ja! :D

Flørter med tanken på å prøve meg på MA1301 Tallteori første semester, men det er mulig det blir litt for mye. Man kan bestemme seg for å melde seg av om man ser det blir for hardt kanskje?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Kan melde deg av helt frem til avmeldingsfristen (1-2 måneder før).
Kan og lokke deg med at tallteori pleier å ha en snill eksamen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du vil jobbe med tallteori, så kan du jo forberede deg ved å prøve deg på X-matten for videregående mens du venter. Har forstått det slik at det er veldig få som faktisk tar det kurset, men jeg innbiller meg at det er morsomt. Jeg har selv lyst til å fikle med det når jeg får tid.
Bilde
Mirton
Cayley
Cayley
Innlegg: 63
Registrert: 27/08-2011 17:00

Fått resultatet på forkurs matematikk- og fysikkeksamene mine i dag. A i begge fag! Meget fornøyd med det.

Skal begynne på byggingeniør til høsten. Noen som vet hva som venter meg av utfordringer? Og jeg har sett mange ingeniørstudenter har en såkalt classpad.. Er det et must på ingeniørstudiet?

Veldig spent på hvordan overgangen fra forkurs til ingeniørstudiet blir.. Håper ikke det blir for bratt... Tar gjerne i mot råd fra noen som har vært gjennom den overgangen. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mirton skrev:Fått resultatet på forkurs matematikk- og fysikkeksamene mine i dag. A i begge fag! Meget fornøyd med det.

Skal begynne på byggingeniør til høsten. Noen som vet hva som venter meg av utfordringer? Og jeg har sett mange ingeniørstudenter har en såkalt classpad.. Er det et must på ingeniørstudiet?

Veldig spent på hvordan overgangen fra forkurs til ingeniørstudiet blir.. Håper ikke det blir for bratt... Tar gjerne i mot råd fra noen som har vært gjennom den overgangen. :)
Hei,

Jeg gikk selv forkurs 10/11 og er nå ferdig med førsteåret Dataingeniør 11/12.

Jeg vil si at med A i matte og fysikk så vil du ha et veldig godt standpunkt for å begynne på ingeniørstudier, men det er litt forskjell på fagene avhengig av hvilket ingeniørstudie du har tenkt å gå.

Har du søkt? I så fall, hva forventer du å komme inn på?

Og nei, jeg vil ikke si Classpad er nødvendig. Det finnes mange gratis programmer til PC som gjør samme jobben, og Classpad er vel uansett ikke lov å bruke på eksamen, så det spiller ingen rolle.
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Semesterets første eksamen overstått, og semesterets første A i boks. Nå er det bare å lese som en helt til neste eksamen om et par uker.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

drgz skrev:Semesterets første eksamen overstått, og semesterets første A i boks. Nå er det bare å lese som en helt til neste eksamen om et par uker.
pent...
:wink:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dæven som folk har god tid mellom eksamenene sine da! Selv hadde jeg alle 5 i tidsrommet mellom 6. og 29. mai med mellomrom som varierte fra 3 dager til 8 dager.

Ble til gjengjeld ferdig tidligere enn mange, men jeg hadde heller foretrukket å hatt bedre tid mellom hver av dem. Det var en hektisk måned, for å si det mildt, og jeg kunne nok fått heva snittet enda litt mer hvis jeg hadde fått mer enn 3 dager foran fysikk-eksamen for eksempel.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det er ingenting. Mine eksamensdatoer kondenserte til to blokker bestaaende av 3 eksamener rett etter hverandre, og noen utstikkere.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Min egen rekord er 3 eksamener (tilsammen 30 studiepoeng) på samme dag: stokastiske prosesser fra 9-13, muntlig eksamen i algebraisk topologi kl 14-14.45, og grupper, ringer, kropper fra 15-19
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

espen180 skrev:Det er ingenting. Mine eksamensdatoer kondenserte til to blokker bestaaende av 3 eksamener rett etter hverandre, og noen utstikkere.
Du tok 6 fag :o

Selv hadde jeg god til til min første eksamen, og god tid til min siste ellers var det litt hektisk.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Aleks855 skrev:Dæven som folk har god tid mellom eksamenene sine da! Selv hadde jeg alle 5 i tidsrommet mellom 6. og 29. mai med mellomrom som varierte fra 3 dager til 8 dagerl.
Tja, er vel sånt som varierer. Fordelen med å ta fag på PhD-nivå er at man ofte (ikke alltid) kan velge selv når man vil ha eksamen etter avtale med faglærer. :) For egen del dette semesteret har jeg måttet vente med eksamen til i går pga jeg ble nedlesset med pliktarbeid siste halvdel av mai og første halvdel av juni. Blir ikke tid til å lese når man må rette alt fra 50 til 150 eksamensbesvarelser i flere fag innen da og da.

Ellers må jeg si at plutarco sin vinner her (hvordan fikk du det til egentlig? Må ha vært ganske slitsomt, psykisk sett, å holde konsentrasjonen oppe hele dagen?).

Det nærmeste jeg kommer fra egen erfaring er eksamen 1., 2., 3., 5., og 6. desember da jeg fikk fjerde året. Var mildt sagt irritert da jeg så den oversikten på studweb.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mulig jeg har oversett det, men hva er studiesituasjonen din, drgz? Driver du og jobber på doktorgrad?
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Jepp. Hadde en ambisiøs plan om å ta en del fag fra BMAT også, men det ser dårlig ut. Er for mye annet som krever tid, og merker at jeg ikke har samme energinivået som før. Så får heller blir et og annet fag her og der, noe mer enn det blir det neppe ved siden av arbeidet med forskningen som egentlig spiser opp all tiden min.
Svar