Valg av matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
laustr
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 06/01-2012 14:16

Jeg går nå på VG2 - Realfag.
I fjor (VG1) tok jeg 1T (over et år) på skolen og R1 (fra skolestart til jul) og R2 (fra jul til skoleslultt) som privatist.

Skolen vår har nettopp blitt verifisert som IB-skole og tilbyr IB-programmet, noe jeg ikke har valgt.
Skolen (rektor/lærerne) har nå gitt meg tilbud om å ta nettkurs i IB-Programment "Math HL" på pamoja education og sier at de vil betale utgiftene for dette kurset, som går over 2 år. Ved å ta dette kurset forplikter jeg meg til å gjøre så godt jeg kan, og det vil bli innleveringer og prøver som jeg også må ta, jeg vil også bli sparket ut av kurset viss jeg ikke leverer oppgaver i tide og ikke tar prøvene. Det er også en teoretisk mulighet for at en av de tre eksamenene i dette kurset blir samtidig som norskeksamenen i VG3, og viss dette skjer må jeg droppe kurset.
Dette kurset vil være en stor fordel viss jeg skulle bestemme meg for å ta utdanning i utlandet.

Men samtidig føler jeg at mye av det som ble gjennomgått i 1T, R1, R2 blir repetert i Math HL og at det derfor kan være greiere å lese universitets/høyskole -bøker selv. Er det noen som vet om at jeg kan ta eksamen i matematiske fag på universitet/høyskole uten studiekompetanse (går som sagt i VG2), men selv om jeg ikke får tatt eksamen så vil kunnskapen bli med meg videre uansett.

Så jeg vil gjerne ha forslag og meninger om hva dere synes jeg burde gjøre, for å ta en avgjørelse selv. Fristen min for å svare på om jeg vil ta kurset eller ikke er nå på mandag ( 03.09.2012)

Takk for alle gode forslag og meninger.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Har ingen forslag eller meninger, men en link til info: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 76935.html
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

laustr skrev: Er det noen som vet om at jeg kan ta eksamen i matematiske fag på universitet/høyskole uten studiekompetanse
UiO har et eget emne rettet mot elever i videregående. Det forekommer også at elever avlegger eksamen i normale emner etter en spesiell avtale med universitetet, men betingelsene her kjenner jeg ikke.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nå er det kanskje litt knapp tid til å finne ut om det er mulig for deg å ta fag ved ditt "lokale" universitet/høgskole (hvor er dette snakk om?), men hvis det er det så tror jeg det er veien å gå. Som 2357 viser til så er det jo noen steder de legger opp til at VGS-elever kan ta fatt på universitetspensumet. Math HL vil ta for seg noen ting som ikke er i 1T/R1/R2, men mesteparten vil jo som du sier være gammelt nytt (uten at jeg skal uttale meg så mye mer om IB, da jeg ikke har hatt det.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
laustr
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 06/01-2012 14:16

Desverre så bor jeg ikke i oslo, derimot på Sunmøre med hials som nærmeste høyskole. Hvorvidt om de tilbyr vgs. elever å ta eksamen i enkeltemner vet jeg ikke, men tviler sterkt på det. Kommer uansett til å ta en telefon og snakke med de på mandag.
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Er klar over at dette er for sent med tanke på fristen, men noen tanker likevel: Jeg gikk ikke IB, men kjente flere som gjorde det og tok Math HL og snakket med dem om faget. Som du sier er det etter det jeg forsto mye overlapp mellom Math HL og 1T-R2. Noen forskjeller er det, men rent akademisk tror jeg du får lite ut av det.

Om du er interessert i å studere realfag i utlandet tror jeg dog Math HL fort kan bety at du kan hoppe over noen mattefag fra førsteåret - pensum i disse er mer eller mindre inneholdt i R2 også, men IB er mer annerkjent internasjonalt, så i så måte kunne Math HL vært greit. Samtidig tror jeg du har mer utbytte av å begynne på noe nytt.

Mitt tips til deg ville vært å gå videre med matematikken. Er kanskje vanskelig å få gjort det organisert ved noen høyskole, men som du selv sier kan du jo helt fint lære ting uten å avlegge eksamen. Når/om du først begynner på universitetet er det en smal sak å melde seg opp i eksamener i fag du allerede har lest, så jeg ville bare funnet noe spennende matematikk og begynt å lese. En idé kunne vært grunnleggende abstrakt algebra - her er en lenke til et kurs ved UiO om dette med det jeg synes var en grei lærebok.
Svar