Forskjell på analog og digital

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg vet at en gjøkur er analog, mens en elektrisk klokke med tall i farger er digital. Men jeg skjønner ikke hvordan en analog stemme blir omgjort til digital og omformet til mp3-lyd.

Vet at det har noe med sinus-kurven og lurer på om noen her på forumet kunne forklare meg forskjell på analog og digital og hvordan man omgjør noe analogt til digital som f.eks lyd.

Hvordan fungerte de gamle gramafonplatene og hvordan fungerer en CD eller DVD?

Ser frem til gode svar...
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
dan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 188
Registrert: 25/09-2010 16:38

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital

Noe er digitalt dersom det er representert av diskrete verdier, som for eksempel 0'er og 1'ere.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hva betyr diskre verdier?

Jeg skjønner ikke hvordan 0'er og 1'ere kan omgjøres til bilder, lyder, filmer og signaler?

Kan noen forklare meg det mysteriet?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Forklarer litt her om hva "diskret" vil bety i matematikk.
Bilde
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Tak, men kan noen forklare meg med enkle ord hvordan analog informasjon konverteres til digitalt informasjon. ?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Matematikk.net er IKKE GOOGLE. Dette blir det siste spørsmålet jeg gidd å besvare deg.

Vi starter med å bruke en AD - konverter. Les i linken her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog-to- ... _converter

Et tone er bare en sinus bølge med en gitt frekvens. (Frekvens er svingninger per sekund).

Med AD-konverteren blir det analoge signalet gitt numeriske verdier:

Eksempel:

Analog signal
Bilde

Omgjort til digital.

Bilde

Viktig paramatere som er verdt å merke seg:

-Samplingsfrekvens - Sier noe om hvor ofte signalet blir målt.

For å få tilnærmet lik perfekt rekonstruksjon av det analoge signalet til digital sier Nyquists sampling teorem at sampling raten må være dobbelt så stor som den høyeste frekvensen i signalet. Dette er for å hindre aliasing*

* (Begrep som er mulig å google )


En vanlig CD-plate har typisk en sampling frekvens på 44.1k Hz

- Kvantisering - Sier noe om oppløsningen
- Linearitet - Hvorvidt den digitale omformingen er lik over hele skalaen
- Stabilitet - Likt hver gang vi omformer.

Samplingraten og kvantiseringen er med på å bestemme hvor mye data det digitale signalet innholder. (Kan bli ganske store, derfor har vi utviklet komprimerte filformater som mp3 som du sikkert er kjent med).

Når vi skal gjengi det digitale signalet bruker vi en DAC

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital-to ... _converter

Som konverter de digitale tallene til gitte spenninger.

Det blir så brukt et filter for å fylle ut "gapene" mellom pulsene, For å få et bedre signal ut igjen.

Men regner med du kjenner til sider som :
http://electronics.howstuffworks.com/analog-digital.htm

Som forklarer slike ting svært godt...

Mesteparten av det du spør om er tilgjengelig på nettet, så lenge du GIDD å leite.

Dette blir det siste du ser til meg.

Over og ut.
Sist redigert av Andreas345 den 31/10-2012 16:33, redigert 1 gang totalt.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Tusen takk for konstruktivt svar Herr Andreas 345. Hat off for you, sir.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar