Privatisteksamen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Hei!

Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette innlegget, men prøver meg under "åpent forum".

Jeg skal ta privatisteksamen til våren i en del fag - samfunnsfag, religion, kjemi 1+2 og biologi 1.
Jeg har hørt mye ulikt ang. oppgaver, forsøk osv. Jeg har derfor en del spørsmål jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med.

Fag som samfunnsfag og religion:
er det slik at man trekker noen læreplanmål, får 30min forberedelse, skal presentere disse, og får spørsmål rundt disse læreplanmålene og resten av pensum om sensor føler det trengs?

Kjemi 1+2, fysikk 1 og biologi 1:
dette er muntlige eksamner, alle 4. Jeg forstår det sånn at vi skal utføre et forsøk. Det jeg da lurer litt på, er om det finnes konkrete forsøk alle skal gjennomføre i disse fagene - finnes det noen lister? Har prøvd å søke med frem til et svar, men finner bare forslag til forsøk. Kan man da risikere å få et forsøk man aldri har gjort?
Trekker man her også et læreplanmål, eller er det vanligere å lage oppgaver?


Jeg håper det er noen privatist-eksperter som kan svare meg :D
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

Da jeg hadde eksamen i religion i vår fikk jeg 2 dagers forberedelse på presentasjon av et emne, samt 15 min spørsmålsrunde av hele pensum som du sier.

Når det gjelder forsøk er det bare spørre sensoren du skal ha, hos meg var det i kjemi 2 åtte forskjellige forsøk jeg kunne få(fikk vite de i god tid). Også her var det spm runde fra hele pensum.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

efc skrev:Da jeg hadde eksamen i religion i vår fikk jeg 2 dagers forberedelse på presentasjon av et emne, samt 15 min spørsmålsrunde av hele pensum som du sier.

Når det gjelder forsøk er det bare spørre sensoren du skal ha, hos meg var det i kjemi 2 åtte forskjellige forsøk jeg kunne få(fikk vite de i god tid). Også her var det spm runde fra hele pensum.
Tusen takk for svar!

2 dagers forberedelse på privatisteksamen? Trodde de bare brukte den eksamensmodelle på vgs?

Jeg vet ikke hvilken sensor jeg får, før dagen jeg møter opp - eller står dette i brevet man mottar med eksamensdato?

:)
efc
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 05/05-2010 12:49

MathK skrev:
efc skrev:Da jeg hadde eksamen i religion i vår fikk jeg 2 dagers forberedelse på presentasjon av et emne, samt 15 min spørsmålsrunde av hele pensum som du sier.

Når det gjelder forsøk er det bare spørre sensoren du skal ha, hos meg var det i kjemi 2 åtte forskjellige forsøk jeg kunne få(fikk vite de i god tid). Også her var det spm runde fra hele pensum.
Tusen takk for svar!

2 dagers forberedelse på privatisteksamen? Trodde de bare brukte den eksamensmodelle på vgs?

Jeg vet ikke hvilken sensor jeg får, før dagen jeg møter opp - eller står dette i brevet man mottar med eksamensdato?

:)
Trodde det var vgs det var snakk om her, så to dagers forberedelse er typen modell de brukte på samfunnsfagene ved min vgs. I realfag var det 30 min forberedelse før eksamen.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Samfunnsfag og religion:

Man trekker normalt enten læreplanmål eller oppgaver med litt konkretisering av læreplanmål. F.eks. kan det være tre ulike spørsmål som er valgt for å teste kandidaten i et læreplanmål, som ofte da er trykt på toppen av oppgaven. Ellers er det også mulig å få oppgaver som ikke er læreplanmål, har f.eks. hørt om en som fikk feminisme som tema på privatisteksamen i samfunnsfag.

I religion er mange av læreplanmålene slik at du kan velge ut noen, f.eks. tre ulike religioner, tre filosofer e.l., og på eksamen blir du spurt om disse, ellers er det generelt litt ulik praksis fra fylke til fylke. Da kan man f.eks. få oppgave om å snakke om høytider i to ulike religioner, og du velger selv hvilke.

Kun 30 min forberedelse i disse fagene for privatister nå ! Aldri flere dager, skoler kan velge, men privatister har kun kort forberedelse.

Kjemi 1+2, fysikk 1 & biologi 1:

Inntil 45 min forberedelse og inntil 45 min eksaminasjon..

"I biologi skal kandidaten beskrive eller utføre forsøk", dette antakelig fordi ikke alle biologiforsøk egner seg til gjennomføring under eksamen.

I Kjemi 1, vanligvis enkelt forsøk, dryppe sammen noen løsninger e.l. ikke mye å bekymre seg for, kan evt. få titrering. Mest vekt på å kunne forklare hva som skjer.

Kjemi 2 forsøket er ofte enten en type titrering eller elektrolyse. Teknisk sett mer krevende enn kjemi1 forsøkene. Den nye kjemi-boken Aqua synes jeg personlig har mye bedre forsøksbeskrivelser enn den klassiske "Kjemien Stemmer".

Fysikk 1, er en stor fordel å ha sett utstyret før, f.eks. brukes datalogger i enkelte av forsøkene hvis ikke jeg husker feil. Andre forsøk, eksempelvis bevegelse på skråplan, krever så og si kun teoretisk kunnskap...

Dersom ditt fylke har liste over aktuelle forsøk i faget (f.eks. Hordaland og Buskerud har det), skal forsøket plukkes ut fra denne listen.

I disse fagene er det ofte oppgaver.

Men akkurat hvordan det blir, varierer fra fylke til fylke, og fra person til person.

Ellers er det vanligvis eksaminator, og ikke sensor som lager oppgavene. Dermed vil de som tar privatstkurs, kunne få vite på forhånd hva de kan bli spurt om (så fremt de får sin lærer som eksaminator). Urettferdig, men det er den brutale virkelighet.

Sitat: "I privatistverden kan alt skje", og mye er sant i dette utsagnet, man må bare vente og se.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

mstud skrev:Samfunnsfag og religion:

Man trekker normalt enten læreplanmål eller oppgaver med litt konkretisering av læreplanmål. F.eks. kan det være tre ulike spørsmål som er valgt for å teste kandidaten i et læreplanmål, som ofte da er trykt på toppen av oppgaven. Ellers er det også mulig å få oppgaver som ikke er læreplanmål, har f.eks. hørt om en som fikk feminisme som tema på privatisteksamen i samfunnsfag.

I religion er mange av læreplanmålene slik at du kan velge ut noen, f.eks. tre ulike religioner, tre filosofer e.l., og på eksamen blir du spurt om disse, ellers er det generelt litt ulik praksis fra fylke til fylke. Da kan man f.eks. få oppgave om å snakke om høytider i to ulike religioner, og du velger selv hvilke.

Kun 30 min forberedelse i disse fagene for privatister nå ! Aldri flere dager, skoler kan velge, men privatister har kun kort forberedelse.

Kjemi 1+2, fysikk 1 & biologi 1:

Inntil 45 min forberedelse og inntil 45 min eksaminasjon..

"I biologi skal kandidaten beskrive eller utføre forsøk", dette antakelig fordi ikke alle biologiforsøk egner seg til gjennomføring under eksamen.

I Kjemi 1, vanligvis enkelt forsøk, dryppe sammen noen løsninger e.l. ikke mye å bekymre seg for, kan evt. få titrering. Mest vekt på å kunne forklare hva som skjer.

Kjemi 2 forsøket er ofte enten en type titrering eller elektrolyse. Teknisk sett mer krevende enn kjemi1 forsøkene. Den nye kjemi-boken Aqua synes jeg personlig har mye bedre forsøksbeskrivelser enn den klassiske "Kjemien Stemmer".

Fysikk 1, er en stor fordel å ha sett utstyret før, f.eks. brukes datalogger i enkelte av forsøkene hvis ikke jeg husker feil. Andre forsøk, eksempelvis bevegelse på skråplan, krever så og si kun teoretisk kunnskap...

Dersom ditt fylke har liste over aktuelle forsøk i faget (f.eks. Hordaland og Buskerud har det), skal forsøket plukkes ut fra denne listen.

I disse fagene er det ofte oppgaver.

Men akkurat hvordan det blir, varierer fra fylke til fylke, og fra person til person.

Ellers er det vanligvis eksaminator, og ikke sensor som lager oppgavene. Dermed vil de som tar privatstkurs, kunne få vite på forhånd hva de kan bli spurt om (så fremt de får sin lærer som eksaminator). Urettferdig, men det er den brutale virkelighet.

Sitat: "I privatistverden kan alt skje", og mye er sant i dette utsagnet, man må bare vente og se.
Tusen takk for langt og utfyllende svar.
For oss privatister som aldri har hatt f. eks kjemi 1+2 før, kan man lese seg til disse forsøkene? Finnes det eventuelle rapporter liggende på internett?
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Forsøkene er "problemet" for de som ikke tar undervisning...

I kjemi1 er det i hvert fall helt i orden. Jeg anbefaler studieboken til læreverket Aqua, fordi den har langt bedre (mer utfyllende) forsøksbeskrivelser enn konkurrenten "Kjemien stemmer". Dersom du bor i Oslo, finnes det en skole som tilbyr kurs i kun labdelen av realfagene, lurer på om det er Bjørknes. Ellers går det jo an å prøve å finne en realfagslærer som er villig til i hvert fall å demonstrere forsøk, kanskje mot betaling.

Ellers må man følge kurs til rundt 10000 i fag der man egentlig kan lese teorien selv, bare for å få gjøre forsøkene på forhånd. Personlig synes jeg ikke det er verdt det. Dessuten har jeg hørt diverse historier om at det ikke er alltid man får gjøre forsøkene selv likevel...

Forsøkene i kjemi1 er helt ok, også å lese på egenhånd. Research på nettet kan hjelpe deg å finne noen rapporter e.l. å lese på. Ellers dersom du kjenner noen som har hatt fagene på skole, kan de ha rapporter til noen av forsøkene.

Har det fylke du tar eksamen i liste over aktuelle forsøk liggende på nettsiden til eksamenskontoret? I så fall finnes det kanskje noen velvillige mennesker der ute som kan hjelpe deg ved å forklare teorien og det praktiske rundt disse forsøkene utover det som står i boken.

Forsøkene i kjemi 2 er definitivt på et høyere nivå enn de i kjemi 1. Det vil være en stor fordel å ha gjort forsøk på forhånd. Dersom du scorer dårlig på forsøket i kjemi 2, kan du i verste fall gå ned 1-2 karakterer, dvs at selv om resten av prestasjonene tilsvarer 6-er, kan du få 4-er i faget. Men det er worst-case scenario.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

mstud skrev:Forsøkene er "problemet" for de som ikke tar undervisning...

I kjemi1 er det i hvert fall helt i orden. Jeg anbefaler studieboken til læreverket Aqua, fordi den har langt bedre (mer utfyllende) forsøksbeskrivelser enn konkurrenten "Kjemien stemmer". Dersom du bor i Oslo, finnes det en skole som tilbyr kurs i kun labdelen av realfagene, lurer på om det er Bjørknes. Ellers går det jo an å prøve å finne en realfagslærer som er villig til i hvert fall å demonstrere forsøk, kanskje mot betaling.

Ellers må man følge kurs til rundt 10000 i fag der man egentlig kan lese teorien selv, bare for å få gjøre forsøkene på forhånd. Personlig synes jeg ikke det er verdt det. Dessuten har jeg hørt diverse historier om at det ikke er alltid man får gjøre forsøkene selv likevel...

Forsøkene i kjemi1 er helt ok, også å lese på egenhånd. Research på nettet kan hjelpe deg å finne noen rapporter e.l. å lese på. Ellers dersom du kjenner noen som har hatt fagene på skole, kan de ha rapporter til noen av forsøkene.

Har det fylke du tar eksamen i liste over aktuelle forsøk liggende på nettsiden til eksamenskontoret? I så fall finnes det kanskje noen velvillige mennesker der ute som kan hjelpe deg ved å forklare teorien og det praktiske rundt disse forsøkene utover det som står i boken.

Forsøkene i kjemi 2 er definitivt på et høyere nivå enn de i kjemi 1. Det vil være en stor fordel å ha gjort forsøk på forhånd. Dersom du scorer dårlig på forsøket i kjemi 2, kan du i verste fall gå ned 1-2 karakterer, dvs at selv om resten av prestasjonene tilsvarer 6-er, kan du få 4-er i faget. Men det er worst-case scenario.
Takk for langt svar :) Skal kjøpe meg Aqua-boken. Tar eksamen i Hordaland - er usikker på om de har lister liggende ute? :?
Får satse på at boken holder, og research på nettet. Har sett på disse kursene, og de er veldig dyre.. Kanskje litt for dyr for en fattig student som meg, hehe :wink:
Men kan også kontakte VGS skolene i nærheten, og spørre om en lærer hadde vært villig til å demonstrere de for meg, mot betaling.
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Hordaland har lister, det vet jeg av erfaring :)

Aktuelle øvinger i realfag (Klikk på fagnavnene så kan du laste ned liste over aktuelle forsøk i faget).

Siden det er samme listene som da jeg gikk kan du jo også sende meg pm her hvis du har noen spørsmål til noen av forsøkene, så kan jeg prøve å forklare. Siden forumet hovedsakelig er for matematikk...

Siden du er i Hordaland må du også huske å levere leseliste til eksamen i religion. Er stort sett å velge 3 tema under hver gruppe, prøv gjerne å velge de det er mest å finne om. Til religioner & filosofer er Wikipedia veldig nyttig, særlig engelsk Wikipedia. Man trenger mye fakta til eksamen der, mens boken har lagt vekt på å servere mye prat som ikke er spesielt eksamensrelevant, den er vel hovedsakelig laget for elever...

EDIT:

Trenger du bok i samfunnsfag?

Har en liggende som er for salg. Ca halv pris av ny, kan evt. diskuteres... Resten av fagene du skal ha tror jeg jeg har solgt bøkene til allerede, har også R1-bok og geografibok.
Sist redigert av mstud den 28/12-2012 00:27, redigert 2 ganger totalt.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

mstud skrev:Hordaland har lister, det vet jeg av erfaring :)

Aktuelle øvinger i realfag (Klikk på fagnavnene så kan du laste ned liste over aktuelle forsøk i faget).

Siden det er samme listene som da jeg gikk kan du jo også sende meg pm her hvis du har noen spørsmål til noen av forsøkene, så kan jeg prøve å forklare. Siden forumet hovedsakelig er for matematikk...

Siden du er i Hordaland må du også huske å levere leseliste til eksamen i religion. Er stort sett å velge 3 tema under hver gruppe, prøv gjerne å velge de det er mest å finne om. Til religioner & filosofer er Wikipedia veldig nyttig, særlig engelsk Wikipedia, selv leste jeg nesten bare på wikipedia og et "philosophypedia" i akkurat det faget, og det gikk strålende. Man trenger nemlig mye fakta til eksamen der, mens boken har lagt vekt på å servere mye prat om ditt og datt som ikke er spesielt eksamensrelevant, den føltes som om den var hovedsakelig laget for elever...
Strålende, tusen hjertelig takk! :D Du skal ikke se bort i fra at det gjerne kommer en pm, eller to! Veldig snilt av deg :D
mstud
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 825
Registrert: 14/02-2011 15:08
Sted: Matteboken (adresse kun gyldig i semesteret) :)

Endret visst forrige innlegg akkurat for sent :wink:

Har du bok i samfunnsfag? Har nemlig liggende spektrum jeg vil selge til ca. halv pris av ny pris,kan evt. diskuteres. Ellers tror jeg ikke jeg har flere til de fagene du skal ta. De andre jeg har liggende er geografi og R1.
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

mstud skrev:Endret visst forrige innlegg akkurat for sent :wink:

Har du bok i samfunnsfag? Har nemlig liggende spektrum jeg vil selge til ca. halv pris av ny pris,kan evt. diskuteres. Ellers tror jeg ikke jeg har flere til de fagene du skal ta. De andre jeg har liggende er geografi og R1.
Har bok, dessverre - har spektrum jeg også :wink: Kjøpte i sommer. Men en medstudent skal også ta samfunnsfag, kan spørre om hun trenger bok. Gir deg en lyd :)
Svar