Matematikk og Fysikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Har et lite spørsmål jeg har fundert litt på, som jeg ikke ser ut til å finne noe ut om på google etc.

Hvis man tar en mastergrad i f.eks toplogi, og evt går videre med en doktorgrad i matematikk, vil det da være mulig å arbeide som en teoretisk fysiker i etterkant? Eller krever dette tilleggsutdanning?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det kommer litt an på om du vil jobbe i et fysikkdepartement eller et mattedepartement. Det siste er nok enklere, men jeg har hørt om tilfeller av det første. Man pleier å være forsiktig med å ansette folk fra andre departement.

Du vil nok behøve etterutdanning. Fysikk er mer enn topologi og differensialgeometri (selv om en kommer veldig langt med d[sup]2[/sup]=0 !). Man kan også begresne seg til matematiske aspekter ved enkelte fysiske teorier. Jeg tror de fleste matematiske fysikere gjør dette.

Det er mange grener av fysikken som teoretiske fysikere forventes å mestre. To eksempler er kvantefeltteori (QFT) og generell relativitetsteori (GR).

Matematikken som underligger QFT er veldig komplisert. Så komplisert at man ennå ikke har klart å aksiomatisere teorien. Jeg har sett bøker som omhandler denne matematikken, og det er veldig avansert, skjønt det er ikke håpløst. Her er to referanser:
http://www.math.columbia.edu/~woit/qftnotes1.pdf
http://www.math.jussieu.fr/~fpaugam/doc ... hysics.pdf

Jeg vet ikke hvor mye matte du har fatt hittil, men hvis du vil forske på f.eks. matematisk QFT tror jeg du bør begynne med å lese og forstå den siste referansen. Som du vil se, bør du ha et solid grep om algebraisk topologi, differensialgeometri og Lie-gruppe-teori.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Tusen hjertelig for utfyllende svar espen!

Ligger vel litt i hva jeg vil gå all in på. Er utrolig usikker på hvilke studieretninger jeg skal velge.
Lidenskapen min ligger et sted mellom matematikkens verden og fysikkens verden. Liker det å bruke matematikken i praktiske problemstillinger. Problemstillinger om verdens byggesteiner, og hvordan alt ble til, har også alltid fasinert meg stort.

Jeg mener og tror at så lenge man har enorm interesse, ikke er genetisk alt for dum, og vier en enorm mengde tid i det man vil, så kan man oppnå alt.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Du er ikke den eneste. :roll:
Det er ikke småtterier, det her. Jeg har faktisk aldri sett en bok med flere forkunnskapskrav. :lol:

Ligger vel litt i hva jeg vil gå all in på. Er utrolig usikker på hvilke studieretninger jeg skal velge.
Se nederst på denne siden: http://math.ucr.edu/home/baez/advice.html
Svar