Trenger innspill til fagoppbygning på universitet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Hei, begynner på fysikk til høsten og har begynt å planlegge litt. Det kan se ut som at jeg får disse fagene til høsten:

Lineær algebra og geometri (MA1201)
Mekanisk fysikk (FY1001)
Informasjonsteknologi grunnkurs (TDT4105)
Tallteori (MA1301)
EKSAMEN Grunnkurs i Analyse (MA1101)

Utifra det jeg har lest på classmate.no så er jo dette stort sett ganske overkommelige fag. Mekanisk fysikk blir vel mest krevende pensummessig, og jeg kommer til å jobbe en del med det i sommerferien slik at jeg er ganske forberedt. Jeg vurderer litt å ta inn ex.phil slik at jeg sparer meg for dette senere i studiet, men tror noen her at dette er en god ide? Kommer jeg til å slacke slik fagoppbygningen er nå? ;P Eksamenen i analyse er en kontinuasjonseksamen og behøver ikke øvinger. Jeg satser selvfølgelig på best mulige karakterer og ser for meg at jeg skal jobbe 24/7 det neste semesteret.

(ex.phil er jo egentlig ikke verdens viktigste fag og danner ikke akkurat fundamentet for studiene mine, så jeg spør egentlig bare om det er mulig å feie dette unna så fort som mulig).
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Det må tilføyes at Diskret matematikk (TMA4140) også er en kandidat.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Jeg ville vel egentlig ikke anbefalt å ta mer enn 5 fag. Selv om man kan lese strategisk og gjøre det bra på mer enn 5 fag samtidig, vil man vanligvis slite med å fordype seg i så mange fag samtidig. Det er en formidabel forskjell i progresjon og pensummengde sammenlignet med vgs. Det er endel forskjell på å få A i et fag ved å ha løst en haug med tidligere eksamener, kontra å ha god og dyp oversikt over alle beviser etc i faget. Jeg vill heller gått for færre eksamener og mer og grundigere fordypning i hvert fag sånn sett, da man kan ha nytte av det senere i studiet.

I tillegg tror jeg det er lurt å starte litt forsiktig og heller evaluere etter første semester om det var en passe arbeidsmengde. Du kan i motsatt fall risikere å gå på en smell, og det er neppe så bra så tidlig i studiet.

Utover det ser de fem fagene du har listet opp først ut som et greit valg.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Ja, jeg tror du har rett der. Jeg har nå en B i Grunnkurs i analyse, så det blir ikke nøyaktig fem fag, men det er likevel et godt poeng å ikke kjøre på 100% i første semester.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Om du planlegger å jobbe 24/7, så bør i alle fall de fagene der være overkommelige :)

Selv synes jeg mekanisk fysikk var et ganske hardt fag, så støtter tanken din om å jobbe litt med det på forhånd!
jhoe06
Cantor
Cantor
Innlegg: 107
Registrert: 07/12-2011 14:44

Bare av ren nysgjerrighet: hvordan har det seg at du allerede har tatt grunnkurs i analyse?

Det kan forresten hende vi blir kjent til høsten. Jeg har også tenkt å gå fysikk på NTNU. :)
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Jeg gjorde meg ferdig med R1 og R2 på vg2. Jeg fikk vite at jeg kunne da ta en rekke mattefag som f.eks grunnkurs i analyse og tallteori.

jhoe06: PM sendt :)
Svar