Eksamenstråden våren 2013

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hadde siste eksamen idag, and it feels nice. Fikk A i statistikk, og tror jeg ligger på B/C i de tre andre, men det får tiden vise! Nå er det bare temperaturen som tar knekken på meg! Svette hender lager skjeve linjer når jeg skal lage videoer. Mye re-records fordi jeg banner av slikt :lol:
Bilde
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Janhaa skrev: høres heavy ut, får bare si good luck...
Takk! Kompleks analyse gikk veldig bra:)
wingeer skrev:
svinepels skrev:Leverte blankt på galoisteori-eksamen, ville ikke fått en karakter jeg var fornøyd med hvis jeg hadde levert besvarelsen min, så jeg utsetter den eksamenen.
Skulle ønske jeg gjorde det samme ... :p
Temmelig vanskelig fag egentlig... Kanskje det vanskeligste mattefaget jeg har hatt hittil. I motsetning til f.eks. ringer og moduler hvor det dukker opp mange nye emner underveis slik at man får en "ny start", så bygger det alltid et tema i galoisteori på de forrige temaene i kurset. Da blir det vanskelig komme seg inn igjen hvis man faller av i forelesningene... Fikk heller aldri helt intuisjonen for hovedteoremet, men ble litt fanget i alle de tekniske detaljene. Det blir nok en del lesing av dette i sommerferien, dersom det holdes kont.

Men nå blir det vel lesing til numeriske metoder. Kjedeligste mattefaget jeg har hatt! Slår statistiske metoder med glans.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

svinepels skrev: Temmelig vanskelig fag egentlig... Kanskje det vanskeligste mattefaget jeg har hatt hittil. I motsetning til f.eks. ringer og moduler hvor det dukker opp mange nye emner underveis slik at man får en "ny start", så bygger det alltid et tema i galoisteori på de forrige temaene i kurset. Da blir det vanskelig komme seg inn igjen hvis man faller av i forelesningene... Fikk heller aldri helt intuisjonen for hovedteoremet, men ble litt fanget i alle de tekniske detaljene. Det blir nok en del lesing av dette i sommerferien, dersom det holdes kont.

Men nå blir det vel lesing til numeriske metoder. Kjedeligste mattefaget jeg har hatt! Slår statistiske metoder med glans.
Faget i seg selv var veldig interessant og jeg følte jeg hadde en OK+ forståelse av det aller meste. På selve eksamen gjorde jeg derimot mange tåpelige feil, så det så selvfølgelig ut som om jeg ikke hadde peiling. Tror jeg et sted baserte konklusjonen min på at 21 er et primtall(!!!!). Unødvendig å forklare, men jeg tenker svært dårlig under press. Altfor mye slurv.
Jeg gikk heller ikke i forelesningene siden A) de startet kl. 8, og B) Foreleser var utrolig rotete (har man tatt faget de siste årene antar jeg at man skjønner hva jeg sikter til).
Hovedteoremet var noe av det jeg likte best av hele faget. Gikk opp en del lys for meg da jeg gikk gjennom det før eksamen. Men det er som sagt ganske teknisk og veldig innfløkt. Skal nok ta det opp.
Det arrangeres for øvrig kont. i alle MA og TMA fag per 2011(?).

Numeriske metoder var helt greit, synes jeg. Jeg var lite forberedt på MATLAB da jeg tok det (hadde ikke hatt ITGK fra før), så jeg tror nok jeg gikk glipp av en del. Synes det kan være trivelig å skrive litt kode i MATLAB. Det er litt som å spille kabal, føler jeg. Det krever akkurat passe mye hjernekraft. :p I mer teoretiske fag blir jeg ofte sittende fast og frustrert over samme oppgave i flere timer.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

@wingeer: tok du fourier analyse? hvordan var i så fall denne eksamenen i år?

Det forundrer meg ikke om det er skau som stadig har galoisteorien...? noe rotete stil, selv om jeg på en måte liker det. har hatt han i flere fag da jeg gikk på ntnu, og han ga ofte veldig greie eksamener, men kanskje ikke i akkurat dette emnet..
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

plutarco skrev:@wingeer: tok du fourier analyse? hvordan var i så fall denne eksamenen i år?

Det forundrer meg ikke om det er skau som stadig har galoisteorien...? noe rotete stil, selv om jeg på en måte liker det. har hatt han i flere fag da jeg gikk på ntnu, og han ga ofte veldig greie eksamener, men kanskje ikke i akkurat dette emnet..

Off, Skau er ganske så rotete. Hadde han i Diskret matte, og selv der klarte han å rote noe veldig. Likte dog at han gikk grundig gjennom teoremer, selv om mange følte at det manglet praktiske eksempler.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

wingeer skrev:Foreleser var utrolig rotete (har man tatt faget de siste årene antar jeg at man skjønner hva jeg sikter til).
plutarco skrev:Det forundrer meg ikke om det er skau som stadig har galoisteorien...? noe rotete stil, selv om jeg på en måte liker det.
Er litt enig der. Stilen hans er litt for rotete for min smak, og han har en tendens til å bevise alt med selvmotsigelsesbevis, selv når det ikke er nødvendig og bare skaper rot i et ellers enkelt argument.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

plutarco skrev:@wingeer: tok du fourier analyse? hvordan var i så fall denne eksamenen i år?

Det forundrer meg ikke om det er skau som stadig har galoisteorien...? noe rotete stil, selv om jeg på en måte liker det. har hatt han i flere fag da jeg gikk på ntnu, og han ga ofte veldig greie eksamener, men kanskje ikke i akkurat dette emnet..
Nei, dessverre. Jeg var meldt opp til 6 fag, så det måtte dessverre vike. Spesielt etter at jeg kom ganske langt på etterskudd. Jeg tar det vel heller neste gang det går, for jeg likte det jeg fikk lest. Lindqvist er vel også kjent for å gi ganske snille eksamensoppgaver, så jeg antar det var slik i år også.

Eksamenssettene hans i Galois har også vært veldig overkommelige, det var bare jeg som hadde en dårlig dag + alt gikk galt. Hehe.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

En flott slutt på eksamensperioden med en svært overkommelig eksamen i generell topologi. God sommer!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Fikk en svært god slutt på eksamensperioden selv med en svææært god karakter på funksjonalanalyse muntlig. :D
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Ferdig her også. Bare å vente på at karakterene ruller inn.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

espen180 skrev:Ferdig her også. Bare å vente på at karakterene ruller inn.
Lurer på å ta algebraisk topologi (I) til høsten. Hvordan synes du dette faget var? Vanskelig? Interessant?
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det var litt vanskelig for meg, spesiellt i starten, men det er veldig overkommelig. Jeg husker jeg måtte bruke et par timer på å forstå enkelte paragrafer i læreboka, men det var også mitt første møte med moderne (1900-talls) matematikk.
Det er vel akkurat så vanskelig at det kjennes skikkelig godt å få has på det. :)
Jeg synes det var en veldig interessant fag. Definitivt et av de morsommere fagene jeg har hatt. Man lærer om mange stilige ideer og konsepter som gjennomsyrer moderne topologi. Jeg anbefaler alle å ta det.

EDIT: Jeg har også fått med meg at du er en kløpper på analyse, så hvis du har tid og ikke har tatt det allerede, anbefaler jeg å ta MA3402 Analyse på Mangfoldigheter parallellt. Det inneholder mange av de samme ideene, men i en annen setting (flervariabel analyse). Det er også et veldig morsomt fag.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hmm, B i galoisteori må vel være akseptabelt. Skulle gjerne visst hvem han ene som fikk A er...
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

espen180 skrev:Det var litt vanskelig for meg, spesiellt i starten, men det er veldig overkommelig. Jeg husker jeg måtte bruke et par timer på å forstå enkelte paragrafer i læreboka, men det var også mitt første møte med moderne (1900-talls) matematikk.
Det er vel akkurat så vanskelig at det kjennes skikkelig godt å få has på det. :)
Jeg synes det var en veldig interessant fag. Definitivt et av de morsommere fagene jeg har hatt. Man lærer om mange stilige ideer og konsepter som gjennomsyrer moderne topologi. Jeg anbefaler alle å ta det.

EDIT: Jeg har også fått med meg at du er en kløpper på analyse, så hvis du har tid og ikke har tatt det allerede, anbefaler jeg å ta MA3402 Analyse på Mangfoldigheter parallellt. Det inneholder mange av de samme ideene, men i en annen setting (flervariabel analyse). Det er også et veldig morsomt fag.
Takk for svar!
Kløpper og kløpper, hehe. Blir det vel mye? Starter på master til høsten og har egentlig mest lyst på A-er hele veien (vel, over 50% A, da). Skal uansett ta analysens grunnlag og operatoralgebraer så jeg trenger 2 fag til. Er vel noen regler i forhold til hva slags fag jeg kan ta osv. også. I tillegg til at det ikke kan bli for mye. Vanskelig ...
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

Det ble en sekser i 1T. :D Hvis noen hadde sagt til meg for et år siden at jeg noen sinne skulle få toppkarakter i et mattefag, hadde jeg trodd de mobbet meg. Tusen takk til dere som har hjulpet meg!
Svar