Eksamenstråden våren 2013

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

6 i 1T, 5 i R1 og R2. Ikke helt fornøyd men de karakterene fungerer :P
Viktigste er at jeg kommer inn til høsten, noe jeg er rimelig sikker på nå :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Masse flinke folk her. Gratulerer alle mann! :)
Steinbiten skrev:6 i 1T, 5 i R1 og R2. Ikke helt fornøyd men de karakterene fungerer :P
Viktigste er at jeg kommer inn til høsten, noe jeg er rimelig sikker på nå :)
Når og hvor fikk du karakterene dine? Privatist regner jeg med?

Ingenting på privatistweb for min del. Håpte å få bekreftet at jeg ikke strøk i noen av fagene.
MathK
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 169
Registrert: 28/09-2012 18:55
Sted: Privatistenes verden

Johan Nes skrev:
Når og hvor fikk du karakterene dine? Privatist regner jeg med?

Ingenting på privatistweb for min del. Håpte å få bekreftet at jeg ikke strøk i noen av fagene.

Varierer fra fylkeskommune til fylkeskommune. Hordaland fylkeskommune skulle offentliggjøre karakterene den 26., men ser ut til å være tidlig i år :)
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Hei!

Noen som har erfaring med det å klage på en skriftlig eksamen (privatist)? :)
Hvordan gjør man det?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

PiaR skrev:Hei!

Noen som har erfaring med det å klage på en skriftlig eksamen (privatist)? :)
Hvordan gjør man det?
Dette gjør du på hjemmesida til skolen som arrangerte din eksamen.
Bilde
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Johan Nes skrev:Masse flinke folk her. Gratulerer alle mann! :)
Steinbiten skrev:6 i 1T, 5 i R1 og R2. Ikke helt fornøyd men de karakterene fungerer :P
Viktigste er at jeg kommer inn til høsten, noe jeg er rimelig sikker på nå :)
Når og hvor fikk du karakterene dine? Privatist regner jeg med?

Ingenting på privatistweb for min del. Håpte å få bekreftet at jeg ikke strøk i noen av fagene.
Ta en titt idag også :)
Du har muligens fått karakterene nå, vet at de offentliggjøres for vgs elever her idag, så kan hende det samme skjer for deg. ;)

Lykke til!
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

ThomasSkas skrev:
Johan Nes skrev:Masse flinke folk her. Gratulerer alle mann! :)
Steinbiten skrev:6 i 1T, 5 i R1 og R2. Ikke helt fornøyd men de karakterene fungerer :P
Viktigste er at jeg kommer inn til høsten, noe jeg er rimelig sikker på nå :)
Når og hvor fikk du karakterene dine? Privatist regner jeg med?

Ingenting på privatistweb for min del. Håpte å få bekreftet at jeg ikke strøk i noen av fagene.
Ta en titt idag også :)
Du har muligens fått karakterene nå, vet at de offentliggjøres for vgs elever her idag, så kan hende det samme skjer for deg. ;)

Lykke til!
Jepp! :)

Fikk 4 i R1 og 3 i R2. Litt skuffet over 3 i R2 og trodde egentlig jeg skulle få 4, men sett i lys av hvor kort tid jeg hadde er jeg vel egentlig fornøyd. Samme med R1 egentlig.

Det viktigste for min del er å sikre A'en til høsten, så jeg håper at med så mye jobbing så mulig i sommer og også i høst vil gjøre susen og at jeg ikke ligger for langt etter til å greie det. :)
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Johan Nes skrev:
*snip*
Jepp! :)

Fikk 4 i R1 og 3 i R2. Litt skuffet over 3 i R2 og trodde egentlig jeg skulle få 4, men sett i lys av hvor kort tid jeg hadde er jeg vel egentlig fornøyd. Samme med R1 egentlig.

Det viktigste for min del er å sikre A'en til høsten, så jeg håper at med så mye jobbing så mulig i sommer og også i høst vil gjøre susen og at jeg ikke ligger for langt etter til å greie det. :)
Bare å stå på, så skal det gå bra. Viktigste er å disponere tiden godt, så lær deg geogebra og bruk det aktivt mens du regner så det blir naturlig :)
Er iaffal mitt beste tips til å få en god karakter, er jo litt avhengig av oppgavene og, en kan jo være uheldig og ikke helt forstå oppgaven før det er for sent.
Forresten dersom du ikke er sikker på at du karakteren din er rett er det jo bare til å klage mtp du ikke skal søke høyere utdanning til høsten. Jeg har ikke mulighet til å klage ettersom dersom jeg gjør det får jeg ikke sendt inn kompetansebevis etc før innsendingsfristen.
PiaR
Cantor
Cantor
Innlegg: 119
Registrert: 12/11-2012 23:09

Aleks855 skrev:
PiaR skrev:Hei!

Noen som har erfaring med det å klage på en skriftlig eksamen (privatist)? :)
Hvordan gjør man det?
Dette gjør du på hjemmesida til skolen som arrangerte din eksamen.
Jeg tok det som privatist og eksamen ble holdt i en kirke(!), og ikke på en skole. Vet du hvordan jeg går frem da? :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6859
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

PiaR skrev:
Aleks855 skrev:
PiaR skrev:Hei!

Noen som har erfaring med det å klage på en skriftlig eksamen (privatist)? :)
Hvordan gjør man det?
Dette gjør du på hjemmesida til skolen som arrangerte din eksamen.
Jeg tok det som privatist og eksamen ble holdt i en kirke(!), og ikke på en skole. Vet du hvordan jeg går frem da? :)
Hehe, greit nok at eksamen ble avholdt i ei kirke, men jeg tviler på at det var kirka som arrangerte den. Det må ha vært en skole. Vet du ikke hvilken, så bør du satse på å stikke innom den VGS'en som er nærmest kirka, så er det sannsynligvis den skolen. Så får du oppsøke administrasjonen der, og be om veiledning. De har enten kravskjema liggende, eller kan vise til en nettadresse der du fyller ut et skjema digitalt.
Bilde
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Steinbiten skrev:
Johan Nes skrev:
*snip*
Jepp! :)

Fikk 4 i R1 og 3 i R2. Litt skuffet over 3 i R2 og trodde egentlig jeg skulle få 4, men sett i lys av hvor kort tid jeg hadde er jeg vel egentlig fornøyd. Samme med R1 egentlig.

Det viktigste for min del er å sikre A'en til høsten, så jeg håper at med så mye jobbing så mulig i sommer og også i høst vil gjøre susen og at jeg ikke ligger for langt etter til å greie det. :)
Bare å stå på, så skal det gå bra. Viktigste er å disponere tiden godt, så lær deg geogebra og bruk det aktivt mens du regner så det blir naturlig :)
Er iaffal mitt beste tips til å få en god karakter, er jo litt avhengig av oppgavene og, en kan jo være uheldig og ikke helt forstå oppgaven før det er for sent.
Forresten dersom du ikke er sikker på at du karakteren din er rett er det jo bare til å klage mtp du ikke skal søke høyere utdanning til høsten. Jeg har ikke mulighet til å klage ettersom dersom jeg gjør det får jeg ikke sendt inn kompetansebevis etc før innsendingsfristen.
Det er ikke så viktig. Trekker ikke snittet mitt merkbart ned uansett, så tror jeg lar den passere. Sannsynligvis var det sikkert rett karakter også, men etter å ha vært borte fra matematikk så lenge og bare 6-7 uker på R2, så er jeg personlig fornøyd. :)

Det er nå til høsten jeg skal begynne, så det er derfor jeg er litt stresset, men satser på det går greit. Følte jeg hengte bra med på pensum. Ingenting som var over hodet mitt, mer det at jeg ikke fikk nok tid til å gå gjennom det. :D
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Johan Nes skrev:
Steinbiten skrev:*snip*
Det er ikke så viktig. Trekker ikke snittet mitt merkbart ned uansett, så tror jeg lar den passere. Sannsynligvis var det sikkert rett karakter også, men etter å ha vært borte fra matematikk så lenge og bare 6-7 uker på R2, så er jeg personlig fornøyd. :)

Det er nå til høsten jeg skal begynne, så det er derfor jeg er litt stresset, men satser på det går greit. Følte jeg hengte bra med på pensum. Ingenting som var over hodet mitt, mer det at jeg ikke fikk nok tid til å gå gjennom det. :D
ah skjønner, beklager tror jeg feiltolka deg :)
Vel virker som du har god motivasjon så da er jo halve jobben gjort, tror du kommer til å gjøre det bra til høsten. Hva er det du skal inn på forresten?
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Steinbiten skrev:
Johan Nes skrev:
Steinbiten skrev:*snip*
Det er ikke så viktig. Trekker ikke snittet mitt merkbart ned uansett, så tror jeg lar den passere. Sannsynligvis var det sikkert rett karakter også, men etter å ha vært borte fra matematikk så lenge og bare 6-7 uker på R2, så er jeg personlig fornøyd. :)

Det er nå til høsten jeg skal begynne, så det er derfor jeg er litt stresset, men satser på det går greit. Følte jeg hengte bra med på pensum. Ingenting som var over hodet mitt, mer det at jeg ikke fikk nok tid til å gå gjennom det. :D
ah skjønner, beklager tror jeg feiltolka deg :)
Vel virker som du har god motivasjon så da er jo halve jobben gjort, tror du kommer til å gjøre det bra til høsten. Hva er det du skal inn på forresten?
Håper du har rett! :)

Valget står mellom petroleumsteknologi på UIB eller maskiningeniør på HIB. Har ikke helt bestemt meg, men må finne ut av det i løpet av uken. Og så har jeg fått opp øynene for Bachelor i Matematikk, Informatikk og Teknologi, men der har jeg ikke søkt, så usikker på om det er et reelt alternativ.

Du da? :)
Steinbiten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 09/04-2013 09:25
Sted: Trondheim

Johan Nes skrev: Håper du har rett! :)

Valget står mellom petroleumsteknologi på UIB eller maskiningeniør på HIB. Har ikke helt bestemt meg, men må finne ut av det i løpet av uken. Og så har jeg fått opp øynene for Bachelor i Matematikk, Informatikk og Teknologi, men der har jeg ikke søkt, så usikker på om det er et reelt alternativ.

Du da? :)
Gode valg begge to. Maskiningeniør gir deg litt mer frihet i jobbsammenheng, mtp det er relevant innenfor flere fagfelt enn hva petroleum er. Har en kompis som skal ta petroleumsteknologi på UiB til høsten, og har snakket med flere som har tatt samme linje før. Alle sier det er lett å få seg jobb, og mest sannsynlig har du jobb før du er ferdig utdannet. Du får tenke litt over hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig utdannet, og ta en avgjørelse basert på det ;)
Anyhow, du får tilbud om forkurs på begge linjene, som sikkert vil hjelpe deg med å tette hullene du har i R1 og R2 matten, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det

Skal selv gå petroleumsteknologi på NTNU til høsten :)
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Steinbiten skrev:
Johan Nes skrev: Håper du har rett! :)

Valget står mellom petroleumsteknologi på UIB eller maskiningeniør på HIB. Har ikke helt bestemt meg, men må finne ut av det i løpet av uken. Og så har jeg fått opp øynene for Bachelor i Matematikk, Informatikk og Teknologi, men der har jeg ikke søkt, så usikker på om det er et reelt alternativ.

Du da? :)
Gode valg begge to. Maskiningeniør gir deg litt mer frihet i jobbsammenheng, mtp det er relevant innenfor flere fagfelt enn hva petroleum er. Har en kompis som skal ta petroleumsteknologi på UiB til høsten, og har snakket med flere som har tatt samme linje før. Alle sier det er lett å få seg jobb, og mest sannsynlig har du jobb før du er ferdig utdannet. Du får tenke litt over hva du ønsker å jobbe med når du er ferdig utdannet, og ta en avgjørelse basert på det ;)
Anyhow, du får tilbud om forkurs på begge linjene, som sikkert vil hjelpe deg med å tette hullene du har i R1 og R2 matten, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det

Skal selv gå petroleumsteknologi på NTNU til høsten :)
Interessant! :)

Noen grunn til at du da valgte petroleum fremfor maskin?

Det er nettopp de betraktningene du kommer med jeg har gjort meg selv og jeg er usikker på om petroleumsteknologi på UIB gir meg noen fordeler over maskiningeniør om jeg vil jobbe i oljebransjen, både onshore og offshore. Har fått litt blandede tilbakemeldinger på dette når jeg spør bransjen direkte, men ingen har gitt inntrykk av at en grad hos UIB nødvendigvis gir noen fordel over maskin. Et rekrutteringsbyrå anbefalte meg faktisk å velge maskin fremfor petroleum.

Og nå fant jeg ut at om jeg skal søke master på NTNU fra UIB, må jeg ta en del ekstra fag, som sikkert tilsvarer minst et halvt år og trolig mer, mens jeg på maskinteknikk kan søke direkte på master fra NTNU.

Det blir nok forkurs ja. :)
Svar