Hjelp meg !

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Heisann.

Ok. Nå er det like før det går i svart for meg.

VENNlIGST SØK OPP "ABC formel" på Wikipedia, slik at det ikke misforstås, det jeg har skrevet under...


Faktoriser følgende: -x^2+4x+3 og jeg nytter (formel)ax^2+bx+c=0

ABC formelen: x= (-b+- ROTEN(b^2-4ac)) / 2a


a= -1
b= 4
c= 3

Så faktorisering av annengradslikning:

-x^2+4x+3 = a(x-x1)(x-x2)
________________________________
x1 og x2.. er da de to svarene man får, ved bruk av ABC formelen...


Problemet mitt er at jeg kommer helt frem til:


x = (-4+- ROTEN(28))/-2


Gjør jeg noe feil ? Eller hvordan går man videre... Jeg kan jo ikke ta kvadratroten av 28..... blir jo 5.3 ca... og det hjelper heller ikke å sette
28^(1/2).. gir jo ingen forskjell.


Fasit er iaf.... ferdig faktorisert : -(x-2)^2 Med andre ord, ble svarene i ABC formelen, tydeligvis den samme.. siden man bruker ^2 i fasit.



Vær så snill.. hjelp meg..
Gjest

Jeg ender i hvertfall opp med...


x = (-4+- ROTEN(4^2 - 4(-1)(3))) / -2

x = (-4+- ROTEN(16+12))/ -2

x= (-4+- ROTEN(28)) / - 2


Her stopper det.. Jeg kan jo ikke ROTE 28..... = 5.3 ca.. nytter heller ikke å legge om ROTEN28 = 28^(1/2).

Fasit er jo -(x-2)^2

Ettersom det er ^2 innebærer det, at dem fikk to like svare.. eller sammenhengende svar... med ABC formelen.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Fasiten er feil. Det må være en skrivefeil i boka. $-(x-2)^2$ er jo $-x^2+4x-4$ ! Etter det jeg ser har du kommet fram til rett svar. :)

PS: Vennligst bruk riktig forum neste gang! Det øker sjangsen for at folk svarer på spørsmålet ditt.
PS igjen: Vennligst ikke lag flere tråder med samme innhold. En gang er nok, og å lage flere øker ikke sjansen for at du får svar.
Gjest

Hei!

Takk for svar!

Men lagde jeg flere tråder ? :O Jeg skrev bare til svaret mitt her, altså en "Reply". Men den er god !
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det var en annen tråd med akkurat samme innhold og tittel som det første innlegget ditt. Kanskje du ikke var klar over at det ble postet to ganger. Jeg slettet den ihvertfall.
Svar