JA til fasitsvar?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Ønsker du fasitsvar på ALLE oppgavene i matematikk, fysikk,kjemibøker fra vgs og universitetsnivå?

Ja! Absolutt, vanskelig å løse uten!
36
77%
Nei.
8
17%
Samma det, jeg løser ikke de vanskeligste uansett.
0
Ingen stemmer
Hadde du tatt kontakt med forfatteren og informert han/hun om at alle oppgaver burde ha hatt fasit?
3
6%
 
Stemmer totalt: 47
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Lektorn skrev:Unnskyld meg men nå begynner det å komme mye rart i tråden her... 5/6 i R2 uten å ha matematisk forståelse?!?
Jeg kan med ekstremt godvilje se for meg en (dumsnill) lærer som kan klare å gi topp karakter i standpunkt, men jeg håper dypt og inderlig at vi ikke har så dårlige lærere i Norge. Toppkarakter på R2-eksamen skriftlig uten forståelse er ikke mulig.
Ja, du leste rett. Læreren vår var veldig god, og den klart beste mattelæreren jeg har hatt i mitt liv. Elevene fikk også 5 og 6 på sentralt gitt og anonymt rettet eksamen, så det var ikke noe galt med karaktersettingen. Problemet er bare at pensum i R2 fint dekkes uten særlig inngående forståelse.
jhoe06 skrev:Hva legger du i ordet "forståelse"? Graden av forståelse som er nødvendig for å oppnå toppkarakter på VGS-nivå er betydelig lavere enn det som er nødvendig for å oppnå toppkarakter på universitetsnivå. For eksempel er integrasjon en del av pensum i R2, og så vidt jeg kan huske ble alle integraler evaluert ved bruk av analysens fundamentalteorem. Men da jeg gikk på videregående hadde jeg ikke den fjerneste anelse om hvorfor man antideriverer for å evaluere integraler: på videregående lærer man å anvende regneteknikker uten noen krav om å forstå teorien bak. Dette er vel grunnen til at noen hevder at man ikke trenger forståelse for å oppnå toppkarakter på VGS-nivå.
Ja, det er dette jeg mener. Man kjenner igjen et problem, og bruker en innøvd metode for å løse det. Har du pugget de forskjellige problemtypene, så holder dette mer enn nok til 6, og i alle fall til 5. Noen synes det er greit, andre synes ikke det er fullt så greit -- men det skjer. Det er det ingen tvil om.
Lektorn skrev:Selvsagt er det (stor) forskjell på grad av forståelse mellom vgs og universitet! Det skulle bare mangle...
Ja, men nå snakker jeg om å forstå hva man egentlig driver med, og hvorfor. Selvsagt skal man forstå mer på uni. enn på VGS, men det bør være et mål å hele tiden i alle fall forstå hva man driver med, synes jeg. Alt i R1 og R2 kan fint løses med pugging, gjenkjenning av problemtyper, og innøvd algoritmisk løsningsmetode. Hvis du er uenig i dette, så overvurderer du VGS-matten. Det at du mener man skal forstå mer på uni. enn på VGS, håper jeg er fordi man faktisk eskalerer vanskelighetsgraden på universitetet. Hvis du mener det er greit at man ikke forstår alt man gjør på VGS, så er vi jo egentlig enige i at det er sånn det faktisk er i dag. Forskjellen da ligger bare i at du synes det er greit, mens jeg synes det er galt.
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvilken R2-eksamen fikk dine med-elever 6 på uten å ha forståelse? Årstall og høst eller vår.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Lektorn skrev:Hvilken R2-eksamen fikk dine med-elever 6 på uten å ha forståelse? Årstall og høst eller vår.
V10
Svar