Abelkonkurransen

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

Regner med at det ikke er for tidlig å lage denne tråden, da skoledagen er over
Er det noen her som var med på Abelkonkurransen i dag? Hva synes dere om oppgavene osv.?

Personlig synes jeg at oppgavene i år var ganske knotete og kjedelige (kan ha noe med å gjøre at jeg hadde en prøve rett før).
Er jeg heldig får jeg 15 rette, men brått har jeg gjort en haug med slurvefeil
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

MatIsa skrev:Regner med at det ikke er for tidlig å lage denne tråden, da skoledagen er over
Er det noen her som var med på Abelkonkurransen i dag? Hva synes dere om oppgavene osv.?

Personlig synes jeg at oppgavene i år var ganske knotete og kjedelige (kan ha noe med å gjøre at jeg hadde en prøve rett før).
Er jeg heldig får jeg 15 rette, men brått har jeg gjort en haug med slurvefeil
Haha, slurvet jeg også, skal jeg si deg. :(
Da jeg gikk hjemover etter skoletiden så kom jeg på den logiske løsningen for den fartsmålingsoppgaven, noe jeg ikke hadde tenkt ut på prøven. :(
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

ThomasSkas skrev: Haha, slurvet jeg også, skal jeg si deg. :(
Da jeg gikk hjemover etter skoletiden så kom jeg på den logiske løsningen for den fartsmålingsoppgaven, noe jeg ikke hadde tenkt ut på prøven. :(
Der svarte jeg 40km/h, men jeg husker ikke oppgaven, så jeg vet ikke om det er riktig eller ikke :?
Innså nettopp at jeg glemte å legge til 4 på arealet til det blå området på flaggoppgaven, muligens den dummeste feilen jeg noengang har gjort :oops:
Noen som vet når oppgavene blir lagt ut? Kan skrive ned det jeg svarte på de jeg husker:
Tall som ikke er likt 0.8: $\frac{0.008}{0.064}$ eller noe sånt (E)
Kaste krone, sannsynlighet: $\frac{2}{3}$
Måter å komme til diagonalen: 32
Måter å stokke klosser med størrelse 2 og 5: 23
To tangerende sirkler: 15
Gjest

Tror jeg fikk feil på en oppgave og riktig på de 6 andre jeg svarte på. Oppg 3 svarte jeg D 48 blå blyanter, Oppgave 5: 15 km/t (E), Oppg6 625=3^0 * 5^4 (E), oppg 7: 21 grader (A), oppg 8: 91 (C), oppg 13: 7 (B). En del av oppgavene var greie, fikk ikke nok tid til å gruble på de oppgavene jeg synes var vansklige. Gikk nesten i fella ved å svare 1/2 på sannsynlighet oppgaven.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Gjest skrev:Tror jeg fikk feil på en oppgave og riktig på de 6 andre jeg svarte på. Oppg 3 svarte jeg D 48 blå blyanter, Oppgave 5: 15 km/t (E), Oppg6 625=3^0 * 5^4 (E), oppg 7: 21 grader (A), oppg 8: 91 (C), oppg 13: 7 (B). En del av oppgavene var greie, fikk ikke nok tid til å gruble på de oppgavene jeg synes var vansklige. Gikk nesten i fella ved å svare 1/2 på sannsynlighet oppgaven.
Jeg svarte 1/2 dessverre, enda jeg var 98 % sikker på at den var feil og var der pga. det, men jeg klarte ikke å gruble noe på den særlig, så jeg bare svarte 1/2. Skjønte ikke hvordan jeg skulle angripe den, men men. :(
Gjest

oppgavene + løsningsforslag blir lagt ut i morgen 17:00 :P Hvis dere er nysjerrige.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Noen som deltok i år? Og hva ble poengsummene deres? Ser oppgavene er lagt ut, så da skal jeg regne gjennom dem. Alltid artig å se om arbeidsutvalget har klart å lage noen bra og utfordrende oppgaver!
MatIsa
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 12/06-2013 12:09
Sted: Trondheim

plutarco skrev:Noen som deltok i år? Og hva ble poengsummene deres? Ser oppgavene er lagt ut, så da skal jeg regne gjennom dem. Alltid artig å se om arbeidsutvalget har klart å lage noen bra og utfordrende oppgaver!
Ganske sikker på at jeg får 65 poeng, trodde jeg kom til å få 75 (gjorde slurvefeil på to enkle oppgaver)
Kan hende jeg får mer, gjette på de fem jeg ikke greide
Ano

plutarco skrev:Noen som deltok i år? Og hva ble poengsummene deres? Ser oppgavene er lagt ut, så da skal jeg regne gjennom dem. Alltid artig å se om arbeidsutvalget har klart å lage noen bra og utfordrende oppgaver!
Jeg fikk 59. Håper det holder til andre runde! :)
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Regnet igjennom oppgavene tidligere idag.
Synes vanskelighetsgraden var litt lavere enn de siste 3 årene. Likte oppgavene 9, 12, 17, 20 og tildels
10, 15 og 16!
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Ble 72 poeng på meg, det bør holde til 2.runde. Første gang jeg deltar, så målsetningen er absolutt oppfylt om jeg går videre.
stensrud

Deltok for første gang i år, fikk 74 poeng. Jeg synes også at oppgavene i år var enklere enn de har vært tidligere. Noen som vet ca. hvor mange poeng som trengs for å komme til finalen?
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

De 10% beste går videre til runde 2.
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

stensrud skrev:Deltok for første gang i år, fikk 74 poeng. Jeg synes også at oppgavene i år var enklere enn de har vært tidligere. Noen som vet ca. hvor mange poeng som trengs for å komme til finalen?
Som nevnt går de 10 % beste videre til andre runde. Tidligere år har denne grensene ligget på følgende:

2013: 51 poeng (finalen: 112 poeng)
2012: 56 poeng
2011: 48 poeng
Ikkekjet

Noen andre enn meg som syntes formuleringen av oppg 10 var helt urimelig? I løsningen står det at M er høyeste man kan ha av èn farge, mens det i oppgaven er skrevet at M er høyeste antall det kan være av hver. Personlig tolket jeg det til å bety det høyeste antall man var sikker på å måtte ha av alle fargene; altså 20, som gav N - M = 0, A.
Skjønner ikke at løsningstolkningen skal være mer rimelig. Tanker?
Svar