Har pugget matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Har pugget matematikk

Innlegg Middels Uopplyst » 02/06-2021 00:12

Hei! Noen andre som har stort sett pugget formler og pensum osv. i matematikk, og glemt og faktisk forstå det man gjør? Er nå ferdig med R2, og det gikk nokså bra. Fikk til mye på del 1, men mye mindre på del 2, da den delen tester mer forståelse. Når jeg peker på ting jeg har pugget i steden for å forstå gjelder det relativt grunnleggende ting i matematikken, sånn som abc formelen. Gikk opp ett lys for meg i dag at jeg har lagt for mye vekt på å lære det fort framfor forståelse, så er motivert for å gjøre en endring. Hadde vært morsomt å høre om noen kan relatere, og eventuelt deres erfaringer på hvordan det gikk etter at du sluttet å pugge, men i steden fokuserte på forståelse.
Middels Uopplyst offline
Fibonacci
Fibonacci

Re: Har pugget matematikk

Innlegg Mattebruker » 03/06-2021 09:43

Pugg betyr eigentleg at vi brukar ei ferdig oppskrift( algoritme) for å løyse eit problem. Som eit første steg er denne metoden viktig for å vinne innsikt og djupare forståing i ei matematisk problemstilling.
Mattebruker offline
Cayley
Cayley

Re: Har pugget matematikk

Innlegg Emilga » 03/06-2021 14:26

Typisk er det slik at på lavere nivå, så handler matten mye om å anvende formler for å regne ut ting (f.eks. abc-formelen til å løse andregradslikninger), mens jo høyere nivået er, jo mer handler matten om å bevise ting. (F.eks. handler det da om å bevise/utlede abc-formelen.)

Se f.eks. utledningen her.

På samme måte er det forskjell på det å huske Pytagoras, og det å bevise at Pytagoras faktisk er riktig for rettvinklede trekanter. Eller det å huske at den deriverte av $x^2$ er $2x$ vs. å bevise dette ved bruk av definisjonen på den deriverte.
Emilga offline
Riemann
Riemann

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester