bok kalkulus og linear algbra

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

kan noen hjelpe meg med å finne noen alternative bøker på engelsk eller norsk til kalkulus av tom lindstrøm og flervariabel analyse boken som brukes på kurset mat1110 på uio.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Jeg har ikke en enkelt bok å anbefale, men vi brukte selv "Adams & Essex: Calculus" for endimensjonal og flerdimensjonal analyse og "Differential equations, linear algebra and its applications". Den siste er vel strengt tatt en kompilasjon av andre bøker som noen professorer på NTNU skrudde sammen, men den er nokså god og har et metrisk tonn med oppgaver å gjøre. Førstnevnte har også mange oppgaver og ganske gode eksempler med utledninger for ting og tang. Alt i alt ganske fornøyd med de selv iallefall.

Spørs litt på hvor du vil, hvis du studerer kun matematikk; så er vel Lindstrøms bøker likevel å foretrekke etter min mening.
Gjest

ja de bøkene kan sikkert fungere. de nærmeste titlene jeg fant på google var Differential Calculus of Several Variables og multivariable calculus og differentation in R^n.
nevilleleslie
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/07-2021 11:30

There is not one exact single book to recommend for the study of the calculus of empty linden current and multivariate analysis but the books ‘Adams and Essex: Calculus’ and ‘Differential equations, linear algebra and its applications’ have often been used for one-dimensional and multidimensional analysis. These books are a compilation of what some professors at NTNU teach and each of them have good examples to learn from and a ton of tasks to solve. These books were the closest titles that were found related to the topic on google; ‘Differential Calculus of Several Variables’ and ‘multivariable calculus and differentiation in R^n’.
Svar